بزرگترین رصدخانه رادیویی جهان ساخته می‌شود

رصدخانه رادیویی KSA

یک رصدخانه رادیویی بسیار حساس و پیشرفته شروع به حیات کرده است و اکنون ساخت آن در آرایه یک کیلومتر مربعی (SKA) در استرالیا و آفریقای جنوبی در حال انجام است.

به گزارش تکناک، این مرکز علمی با دو موقعیت مستقل قرار است به یکی از بزرگترین‌های رصد خانه های روی زمین تبدیل شود و ابزار جدیدی را برای اکتشاف برخی از اساسی‌ترین سؤالات در مورد کیهان به اخترشناسان ارائه می‌دهد.

رصدخانه SKA حدود سه دهه است که در حال ساخت است و زاییده فکر اخترشناسانی از سراسر جهان است که در دهه 1980 گرد هم آمدند تا بررسی کنند که امواج رادیویی چگونه می توانند داستان هایی درباره تاریخ کیهان بیان کنند.

در سال 2012، سازمان آرایه یک کیلومتر مربعی (SKA) در دو مکان در آفریقای جنوبی و استرالیا مستقر شد تا با استفاده از فقدان امواج رادیویی تولید شده توسط انسان در مناطق دورافتاده این مراکز مشاهدات واضح کیهان، را میزبانی کنند.

انجام این پروژه شامل استقرار بیش از 100هزار آنتن، در Wajarri Country در غرب استرالیا و 197 بشقاب در Karoo در آفریقای جنوبی، جایی که تلسکوپ پیشگام MeerKAT در حال حاضر راه اندازی شده است، خواهد بود. این امر رصدخانه SKA را به بزرگترین رصدخانه نجوم رادیویی در جهان تبدیل می کند و مراسمی در هر دو مکان امروز به مناسبت آغاز ساخت برگزار می شود.

پروفسور فیلیپ دایموند، مدیرکل سازمان SKA، گفت: تلسکوپ های رصدخانه SKA یکی از بزرگترین تلاش های علمی بشریت خواهد بود. من در 30 سال گذشته با پروژه SKA درگیر بوده ام، بنابراین سرانجام دیدن شروع ساخت و ساز در محل های مورد نظر یک موقعیت مهم است.

پس از راه اندازی، رصدخانه SKA از حساسیت بی نظیر خود برای شناسایی سیگنال های رادیویی ساطع شده از منابع کیهانی در فاصله میلیاردها سال نوری استفاده خواهد کرد. این امکان زمینه نجوم رادیویی را به قلمرو جدیدی می‌برد و به دانشمندان اجازه می‌دهد اسرار ماده تاریک و انرژی تاریک را بررسی کنند. علاوه بر این،  دانشمندان می توانند دوره های اولیه شکل گیری جهان را با مستند کردن تولد و مرگ ستارگان نخستین برای درک چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها مطالعه کنند.

رصدخانه رادیویی KSA
رصدخانه رادیویی KSA

دکتر دنی پرایس، پژوهشگر ارشد در موسسه نجوم رادیویی کرتین استرالیا، گفت: برای نشان دادن حساسیت این سیستم، SKA می تواند یک تلفن همراه را در جیب یک فضانورد در مریخ در فاصله 225 میلیون کیلومتری تشخیص دهد. جالب‌تر اینکه، اگر جوامع هوشمندی در ستارگان نزدیک با فناوری مشابه ما وجود داشته باشد، رصدخانه رادیویی SKA می‌تواند پرتوهای انتشار امواج را از شبکه‌های رادیویی و مخابراتی آنها تشخیص دهد. این پروژه به عنوان اولین سیستم تلسکوپی محسوب می شود که  به اندازه کافی حساس و دقیق است و می تواند  برای دستیابی به این شاهکار مورد استفاده قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.