کشف یک روش امیدوارکننده برای درمان بیماری لایم

محققان دانشگاه تولین کشف کردند که داروهایی به نام مهارکننده‌های FGFR می‌توانند در درمان علائم عصبی طولانی‌مدت بیماری لایم مؤثر باشند

محققان دانشگاه تولین یک رویکرد جدید امیدوارکننده را برای درمان علائم عصبی مداوم مرتبط با بیماری لایم شناسایی کرده‌اند که به بیمارانی که از اثرات طولانی مدت عفونت باکتریایی رنج می‌برند، حتی پس از درمان آنتی‌بیوتیکی، امیدواری می‌دهد.

به گزارش تکناک، نتایج آنها در مجله Frontiers in Immunology منتشر شد.

بیماری لایم که توسط باکتری Borrelia burgdorferi ایجاد و از طریق نیش کنه منتقل می‌شود، می‌تواند منجر به طیف وسیعی از علائم، از جمله علائمی که بر سیستم عصبی مرکزی و محیطی تأثیر می‌گذارند، بشود.

در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به‌طور موثر عفونت را از بین ببرند، اما برخی از بیماران همچنان علائمی مانند از دست دادن حافظه، خستگی و درد را تجربه می‌کنند که وضعیتی است که اغلب به عنوان سندرم بیماری لایم پس از درمان شناخته می‌شود.

پیشرفت در درمان

محقق اصلی  این مطالعه، گتا پارتاساراتی، کشف کرده است که مهارکننده‌های گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاست که نوعی دارو است که قبلا در زمینه سرطان مورد مطالعه قرار گرفته بود، می‌تواند به‌طور قابل توجهی التهاب و مرگ سلولی را در نمونه‌های مغز و بافت عصبی آلوده به باکتری Borrelia burgdorferi کاهش دهد.

این کشف نشان می‌دهد که هدف قرار دادن مسیرهای FGFR ممکن است یک رویکرد درمانی هیجان‌انگیز جدید برای پرداختن به التهاب عصبی مداوم در بیماران مبتلا به سندرم بیماری لایم پس از درمان ارائه دهد.

پارتاساراتی گفت: یافته‌های ما راه را برای رویکردهای تحقیقاتی جدید باز می‌کند که می‌تواند به ما در درمان بیمارانی که از اثرات ماندگار بیماری لایم رنج می‌برند، کمک کند. با تمرکز بر التهاب زمینه‌ای که به این علائم کمک می‌کند، امیدواریم بتوانیم درمان‌هایی را توسعه دهیم که می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به این وضعیت ناتوان‌کننده را بهبود بخشد.

پیامدها برای درمان آینده

محققان بافت عصبی را با باکتری Borrelia burgdorferi زنده یا غیرفعال شده درمان کردند و سپس از مهارکننده‌های FGFR استفاده کردند. نتایج مطالعه کاهش قابل‌توجهی در نشانگر‌های التهابی و مرگ سلولی را نشان داد.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای ترجمه این یافته‌ها به درمان‌های بالینی مورد نیاز است، این مطالعه گام مهمی به جلو در درک و مدیریت پیامدهای پیچیده بیماری لایم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.