سیگار کشیدن چربی شکم را افزایش می دهد

تحقیقات جدید حاکی از آن است که سیگار کشیدن با افزایش چربی شکمی و احشایی مرتبط است و خطر بروز مشکلات جدی سلامتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش تکناک، این تحقیق تأثیر قابل‌توجه سیگار بر توزیع چربی در بدن را تأیید می‌کند و بر اهمیت کمپین‌های ضد سیگار تأکید می‌کند.

نگرانی درمورد افزایش وزن بهانه رایج سیگاری‌ها برای ترک نکردن سیگار است. مطالعه جدیدی که در مجله علمی Addiction منتشر شد، نشان داد که هم شروع سیگار کشیدن و هم سیگار کشیدن به‌صورت مادام العمر ممکن است باعث افزایش چربی شکمی به ویژه چربی احشایی شود که یک چربی ناسالم در عمق شکم است که با خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

نگاهی دقیق‌تر به سیگار کشیدن و چربی شکم

افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری وزن بدن کمتری دارند، اما چربی شکمی و چربی احشایی بیشتری دارند. مشاهده چربی احشایی سخت است. ممکن است شما شکمی صاف داشته باشید و همچنان مقادیر ناسالمی از چربی احشایی داشته باشید که این امر خطر ابتلا به بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. این مطالعه جدید شواهدی را ارائه می‌دهد که سیگار کشیدن ممکن است باعث افزایش آن نوع چربی شود.

روش تحقیق و یافته‌ها

محققان مرکز تحقیقات متابولیک پایه  NNF در دانشگاه کپنهاگ از نوعی تجزیه و تحلیل آماری به نام تصادفی سازی مندلی (MR) برای تعیین اینکه آیا سیگار باعث افزایش چربی شکم می‌شود یا خیر، استفاده کردند. MR نتایج حاصل از مطالعات ژنتیکی مختلف را ترکیب می‌کند تا به دنبال روابط علنی بین قرار گرفتن در معرض (در این مورد، سیگار کشیدن) و نتیجه (افزایش چربی شکم) باشد. این مطالعه جدید نتایج ژنتیکی متعددی را از مطالعات اجداد اروپایی در مورد مواجهه با سیگار و معیارهای توزیع چربی بدن (به عنوان مثال، نسبت دور کمر به باسن و دور کمر و باسن) ترکیب کرد.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی و نتایج

ابتدا محققان از مطالعات ژنتیکی قبلی برای شناسایی اینکه کدام ژن با عادت سیگار کشیدن و توزیع چربی بدن مرتبط است، استفاده کردند. در مرحله بعد آنها از این اطلاعات ژنتیکی برای تعیین اینکه آیا چربی بدن در افراد دارای ژن‌های مرتبط با سیگار کشیدن، به شکلی متفاوت توزیع می‌شود یا خیر، استفاده کردند.

در نهایت، آنها تأثیرات دیگری مانند مصرف الکل یا پیشینه اجتماعی-اقتصادی را در نظر گرفتند تا اطمینان حاصل کنند که هر گونه ارتباطی که بین سیگار کشیدن و توزیع چربی بدن یافتند، واقعاً به دلیل خود سیگار است و نه عوامل دیگر.

دکتر جرمن کاراسکیولا، نویسنده اصلی این مطالعه توضیح می‌دهد: این مطالعه نشان داد که شروع سیگار و سیگار کشیدن در طول زندگی ممکن است باعث افزایش چربی شکم شود که این مورد با اندازه‌گیری نسبت دور کمر به باسن مشاهده می‌شود. با تجزیه و تحلیل بیشتر، ما کشف کردیم که نوع چربی که افزایش می‌یابد به احتمال زیاد چربی احشایی است نه چربی زیر پوست.

کاراسکیولا افزود: به نظر می‌رسد تاثیر سیگار بر چربی شکم بدون توجه به عوامل دیگری مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، مصرف الکل، ADHD یا میزان ریسک‌پذیر بودن فرد اتفاق می‌افتد.

پیامدها برای سلامت عمومی

از دیدگاه بهداشت عمومی، این یافته‌ها اهمیت تلاش‌های گسترده برای پیشگیری و کاهش استعمال دخانیات در جمعیت عمومی را تقویت می‌کند، زیرا ممکن است به کاهش چربی‌های احشایی شکم و تمام بیماری‌های مزمن مرتبط با آن کمک کند. کاهش یک خطر عمده سلامتی در جمعیت، به‌طور غیرمستقیم خطر بروز مشکل دیگری برای سلامت را کاهش خواهد داد.

محققان با مطالعه چگونگی ارتباط انواع DNA مرتبط با عادات سیگار کشیدن و چربی شکم، تعیین کردند که چربی اضافی شکم در افراد سیگاری عمدتاً چربی احشایی است. یافته‌های کلیدی این است که این عوامل ژنتیکی، بیشتر با افزایش بافت چربی احشایی(چربی عمیقی که در اطراف اندام‌های شکمی می‌پیچد) مرتبط هستند تا چربی زیر پوستی که در زیر پوست ذخیره می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.