خوردن زودهنگام صبحانه خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوردن زودهنگام صبحانه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

به گزارش تکناک، بسیاری از مردم ممکن است وسوسه شوند که صبحانه نخورند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که وقت گذاشتن برای صبحانه و خوردن آن در اوایل روز می تواند فواید ضروری برای سلامتی داشته باشد.

این مطالعه که ماه گذشته در مجله بین المللی اپیدمیولوژی منتشر شد، نشان داد کسانی که به طور معمول زود، به ویژه قبل از ساعت 8 صبح صبحانه می خورند، نسبت به کسانی که صبحانه را بعد از ساعت 9 صبح می خورند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

به طور مشابه، شرکت کنندگان در مطالعه که تمایل داشتند دیرتر به ویژه از ساعت 9 یا 10 شب شام بخورند، در مقایسه با کسانی که زودتر شام می‌خوردند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

دکتر آنا پالومار کراس، نویسنده این مطالعه توضیح داد که رابطه بین خطر دیابت نوع 2 و زمان غذا خوردن حتی زمانی که سایر عوامل کاهش یافته بود، ثابت بود.

او گفت: نتایج به دست آمده مستقل از متغیرهای متعدد از جمله تحصیلات، کیفیت رژیم غذایی یا میزان فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان بود. فراتر از کیفیت تغذیه ای رژیم غذایی، خوردن اولین وعده غذایی زودهنگام ممکن است با بروز کمتر دیابت نوع2 همراه باشد.

پالومار کراس گفت: اگر این ارتباط توسط تحقیقات بیشتر تأیید شود، می‌تواند به مداخلات امیدوارکننده در سبک زندگی منجر شود.

این موضوع می تواند یک استراتژی مفید باشد، به خصوص که انتظار می رود تا سال 2050، 1.3 میلیارد نفر به دیابت مبتلا شوند.

در این مقاله کارشناسان درباره ارتباط بین زمان غذا خوردن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و اینکه چگونه ساعت داخلی بدن می تواند در سلامت ما نقش داشته باشد، بیشتر توضیح می دهند.

اغلب کیفیت و کمیت رژیم غذایی در مورد دیابت مورد مطالعه قرار می گیرد، بنابراین محققان می خواستند کمی دقیق تر زمان غذا خوردن را بررسی کنند.

پالومار کراس و تیم او داده‌های 103312 بزرگسال را که در یک گروه مطالعاتی بزرگ فرانسوی شرکت داشتند، بررسی کردند. تقریباً 80٪ زن بودند و میانگین سنی آنها در ابتدای مطالعه حدود 43 سال بود.

زمان‌بندی و دفعات وعده‌های غذایی در سوابق غذایی 24 ساعته شرکت کنندگان برای دو سال اول مطالعه ثبت شد. پس از یک پیگیری متوسط 7 ساله، محققان زمان وعده‌های غذایی، تعداد وعده‌های غذایی و زمان ناشتا بودن در طول شب را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند آیا هیچ کدام از آنها با دیابت نوع 2 ارتباط دارد یا خیر.

در طول این مطالعه، 963 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. سوابق غذایی آنها متفاوت از کسانی بود که به این بیماری مبتلا نشده بودند. افرادی که معمولاً بعد از ساعت 9 صبح صبحانه می خورند، به طور قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

علاوه بر این، افرادی که زودتر شام می‌خوردند، کمی کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. همچنین خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که تعداد دفعات غذا خوردن بیشتری داشتند یعنی شش یا هفت بار در روز در مقابل فقط دو یا سه بار، کمی کمتر بود.

پالومار کراس توضیح داد که زمان ناشتایی طولانی‌تر یک شبه یعنی زمان بین آخرین وعده غذایی یک روز و اولین وعده غذایی بعدی، تنها زمانی بر خطر دیابت تأثیر می‌گذارد که با زمان غذای اولیه نیز مرتبط باشد.

او گفت: ناشتایی بیش از 13 ساعت در شب تنها زمانی که فرد در ساعت 8 صبح یا قبل از آن چیزی بخورد، با بروز کمتر دیابت نوع 2 مرتبط است.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که استراتژی‌های رایج روزه‌داری متناوب که در آن افراد تا اواخر صبح یا ظهر غذا نمی‌خورند، می‌تواند برای کسانی که به دنبال اجتناب از دیابت نوع 2 هستند، مضر باشد.

چرا زمان صرف غذا تاثیر دارد؟

ارتباط بین زمان صبحانه و خطر دیابت نوع 2 این ایده را نشان می دهد که خوردن و ریتم های طبیعی بدن رابطه منحصر به فردی دارند. معمولاً ریتم طبیعی بدن فقط در زمینه خواب مورد بحث قرار می گیرد، اما ریتم شبانه روزی بدن و مصرف غذای افراد می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت او داشته باشد.

پالومار کراس گفت: ریتم‌های شبانه‌روزی تقریباً در تمام عملکردهای بدن دخیل هستند و توسط ساعت شبانه‌روزی تنظیم می‌شوند که عمدتاً با نور و همچنین با غذا هماهنگ می‌شود. عملکرد صحیح این سیستم برای اطمینان از متابولیسم مطلوب بسیار مهم است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که ریتم شبانه روزی بدن می تواند گلوکز، انسولین، تحمل گلوکز و اشتها را کنترل کند. این سیستم‌ها معمولاً در صبح به اوج خود می‌رسند و زمان بهتری برای غذا خوردن افراد می‌سازد.

به گفته دکتر میا ژو که متخصص مراقبت و آموزش دیابت در Duke Healthمی باشد، هورمون‌های شما به کبد شما می‌گویند که وقتی از خواب بیدار می‌شوید، قند را وارد جریان خون کند.

به گفته ژو، غذا خوردن مدت کوتاهی پس از بیدار شدن باعث تحریک هورمون هایی مانند انسولین می شود که سپس به انتقال قند به داخل سلول ها و خارج شدن از جریان خون کمک می کند.

قند خون بالا نشانه دیابت نوع 2 است، به همین دلیل است که افراد مبتلا به این بیماری به خوردن صبحانه به طور روزانه تشویق می شوند.

جدای از زمان بندی وعده های غذایی، صرفاً اولویت دادن به خوردن صبحانه ممکن است راه خوبی برای افراد برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد صبحانه را به طور مداوم و روزانه می خورند، کمتر به علائم سندرم متابولیک مانند فشار خون بالا و قند خون بالا مبتلا می شوند.

ژو گفت: این مهم ترین وعده غذایی در روز است.

پالومار کراس گفت: هنوز تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا زمان خوردن غذا و ریتم شبانه روزی ممکن است بر اساس تفاوت‌های فصلی یا مناطق مختلف در سراسر جهان تغییر کند یا اینکه نوعی عامل زمینه‌ای دیگر وجود دارد که دیابت نوع 2 و زمان غذا را به هم مرتبط می‌کند، مورد نیاز است.

همچنین ممکن است در صورت وجود تقسیم جنسیتی برابر بین مردان و زنان در گروه مطالعه، نتایج مطالعه کمی متفاوت به نظر برسد، زیرا مردان دارای هورمون ها و ریتم شبانه روزی کمی متفاوت تر هستند.

کارهایی که می توان برای جلوگیری از دیابت نوع 2 انجام داد

خوردن زودتر صبحانه می تواند یکی از راه های ممکن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 باشد، اما مطمئنا این تنها راه نیست.

پالومار کراس و ژو توافق کردند که ورزش منظم راهی عالی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

دستورالعمل های فعلی نشان می دهد که افراد باید 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته، علاوه بر دو مورد فعالیتی که عضلات را تقویت می کند، داشته باشند. میزان و شدت ورزش برای هر فرد متفاوت است، اما هدف این است که افراد ضربان قلب خود را بالا ببرند. برای این کار سعی کنید تند راه بروید، دوچرخه سواری کنید، تنیس بازی کنید، شنا کنید یا آهسته بدوید.

همچنین مهم است که افراد به مواد مغذی که به بدن خود وارد می کنند نیز توجه کنند. پالومار کراس توصیه می کند سبزیجات غیر نشاسته ای مانند فلفل، بروکلی یا قارچ و همچنین میوه ها، منابع پروتئین بدون چربی و غلات کامل مانند کینوا مصرف کنید. او افزود که بهتر است در صورت امکان از نوشیدنی های شیرین، غذاهای بسیار فرآوری شده و چربی های ترانس اجتناب کنید.

این تغییرات سبک زندگی ممکن است زمان ببرد. اما متعهد شدن به خوردن زودتر صبحانه یا صرفاً صرف صبحانه به طور کلی، نقطه خوبی برای شروع است.

ژو گفت: اگر با خوردن صبحانه مشکل دارید، سعی کنید که حتی خیلی کم هم که شده چیزی بخورید. آن را به عنوان اولین وعده غذایی در روز، بلکه یک میان وعده در نظر نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.