ریشه یابی بیماری‌های روانی با بررسی علل بیولوژیکی

محققان در تلاش اند با عبور از طبقه بندی بیماری های روانی بر اساس علائم، آنها را مطابق با علل بیولوژیکی و زمینه ای بیماری ریشه یابی و دسته بندی کنند.

محققان در تلاش اند با عبور از طبقه بندی بیماری های روانی بر اساس علائم، آنها را مطابق با علل بیولوژیکی و زمینه ای بیماری ریشه یابی و دسته بندی کنند.

به گزارش تکناک، اخیرا مطالعه ای به رهبری دانشگاه ییل نشان می دهد که اگرچه تصویربرداری عصبی پتانسیل زیادی در کشف ارتباط علائم خاص اختلالات سلامت روان با فعالیت غیرعادی مغز دارد، اما هنوز برای یافتن علل بیولوژیکی بیماری های  روانی چالش هایی وجود دارد که باید قبل از اینکه بتوان به طور قابل اعتماد برای تشخیص بیماری های مانند PTSD (اختلال استرسی پس از حادثه) از آن ها استفاده کرد به آن ها غلبه کرد.

این مطالعه بر نیاز به تحقیق و توسعه بیشتر در زمینه تصویربرداری عصبی برای اصلاح کاربردهای این روش برای تشخیص های روانپزشکی تاکید می کند.

چند سال پیش، مؤسسه ملی سلامت روان یک پروژه تحقیقاتی چند میلیارد دلاری را با هدف شناسایی نشانگرهای زیستی فعالیت مغز که علل بیولوژیکی اختلالات مختلف سلامت روان و بیماری های روانی  را آشکار می‌کرد، آغاز کرد. در حال حاضر، این اختلالات عمدتاً از طریق ارزیابی بالینی بر اساس علائم گزارش شده بیمار، که اغلب با یکدیگر همپوشانی دارند، تشخیص داده می شوند.

ایلان هارپاز روتم از دانشگاه ییل، استاد روانپزشکی و روانشناسی و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: هدف اصلی  این تحقیق این است که طبقه بندی بیماری بر اساس علائم را فراموش کنیم و به جای آن علل بیولوژیکی زمینه ای بیماری را پیدا کنیم.

برای این مطالعه جدید، گروهی از محققان به رهبری ییل تلاش کردند تا یافته‌های یک مطالعه قبلی از تصویربرداری عصبی سراسری را تکرار کنند. در آن تحقیق، دانشمندان دسته های فعالیت مغز را با پیامدهای مختلفی در بیمارانی که به ایالات متحده آمده بودند، مرتبط کردند. بخش های اورژانس با بررسی یک سری حوادث آسیب زا خاص در زمانی که محققان فعالیت مغزی بیماران را در حین انجام کارهای ساده ، از جمله کارهایی که پاسخ به تهدیدها و پاداش‌ها را بررسی می‌کنند، اندازه‌گیری کردند و در همین حین دسته‌ای از فعالیت مغز را شناسایی کردند که واکنش‌پذیری بالایی به سیگنال‌های تهدید و پاداش نشان می‌داد و به نظر می‌رسید علائم شدیدتری از  PTSD را پیش‌بینی می‌کرد.

زمانی که محققان دانشگاه ییل، داده های مشابه تصویربرداری مغزی جمع آوری شده از بازماندگان یک حادثه که اخیرا در سرزمین های اشغالی رخ داده بود را تجزیه و تحلیل کردند، نتوانستند این یافته ها را شبیه سازی کنند. در حالی که آنها دسته های مختلف فعالیت مغز مشاهده شده در مطالعه قبلی را شناسایی کردند،اما هیچ ارتباطی با علائم PTSD پیدا نکردند.

زیو بن زیون از دانشگاه ییل و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: این بدان معنا نیست که یک مجموعه از داده ها درست است و دیگری اشتباه است، کارهای اساسی زیادی وجود دارد که باید انجام شود تا دستاوردهای قابل اعتمادی بدست آیند که این دستاوردها می توانند در مطالعات مختلف تعمیم یابد.

در واقع، محققان دانشگاه ییل در حال حاضر با محققین مطالعه اصلی Emory-Harvard برای ادغام مجموعه داده‌ها “برای جستجوی الگوهای اساسی مشترک فعالیت مغز مرتبط با پاسخ‌های مختلف به حوادث آسیب زا” همکاری می‌کنند.

روتم گفت: حدود 100 سال طول کشید تا بیماری های روانی فعلی را طبقه بندی کنیم، اما ما در 10 سال گذشته تنها در حال بررسی تشخیص های روانپزشکی با استفاده از علائم بوده ایم و هنوز راه طولانی در پیش داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.