قدیمی ترین کهکشان شناسایی شد

داده های تلسکوپ وب تایید می کند کهکشان میزی (Maisie) قدیمی ترین کهکشانی است که تا به حال مشاهده شده است

به گزارش تکناک، یک لکه قرمز که در پس‌زمینه تصویر میدان عمیق گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در سال گذشته مشاهده شد، اکنون به عنوان یکی از اولین کهکشان‌های کیهان شناخته می شود.

قدمت کهکشان میزی (Maisie) به حدود 390 میلیون سال پس از انفجار بزرگ برمی گردد (برای مقایسه، عمر کائنات تقریباً 13.77 میلیارد سال است).

این کهکشان در ژوئن 2022 طی مشاهداتی که در پژوهش علمی انتشار زودهنگام تکامل کیهانی (CEERS) انجام شد، کشف شد.

بررسی طیف سنجی تلسکوپ وب

حضور این کهکشان دور در جهان اولیه با آخرین بررسی طیف سنجی تلسکوپ وب تایید شد.

استیون فینکلشتاین، استاد نجوم در دانشگاه تگزاس آستین و محقق اصلی CEERS در یک انتشار رسمی گفت: نکته هیجان‌انگیز در مورد کهکشان میزی این است که این کهکشان یکی از اولین کهکشان‌های دوردست بود که توسط JWST شناسایی شد و از این مجموعه، اولین کهکشان است که واقعاً از نظر طیف‌سنجی تأیید شد.

این کهکشان به افتخار دختر فینکلشتاین میزی نامگذاری شد زیرا در روز تولد او کشف شد.

تعیین فاصله یک کهکشان از زمین، با استفاده از نور ساطع شده از آن، به شدت به اصل انتقال به سرخ بستگی دارد. انتقال به سرخ زمانی ایجاد می‌شود که طول موج نور کشیده می‌شود و نور را به سمت بخش قرمز طیف حرکت می‌کند.

در چارچوب جهان در حال انبساط، پدیده های آسمانی تمایل به دور شدن از ما دارند. در نتیجه، هنگامی که یک جسم با سرعت از زمین دور میشود نور باید مسافت بیشتری را طی کند تا به سیاره ما برسد. این پدیده منجر به ازدیاد طول موج نور می شود و باعث جابجایی به سمت انتهای قرمز طیف می شود.

داده های جدید انتقال به سرخ

با این حال، محققان در ابتدا داده های انتقال به سرخ این کهکشان را با استفاده از روش دیگری به نام فوتومتری اندازه‌گیری کردند که روشنایی نور در تصاویر را با استفاده از فیلترهای فرکانس مختلف اندازه‌گیری می‌کند.

این روش، انتقال به سرخ را (که با حرف z مشخص شده است) در حدود معیار 12 نشان داد که حاکی از شکل گیری کهکشان میزی تقریباً 366 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است.

تجزیه و تحلیل بیشتر با ابزار طیف‌سنجی NIRSpec تلسکوپ وب، انتقال به سرخ z=11.4 را نشان داد که به معنی شکل گیری کهکشان 390 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است.

در حالی که این کشف دقیقاً با تخمین های اولیه ستاره شناسان مطابقت ندارد، اما همچنان به عنوان یکی از چهار کهکشان اولیه تأیید شده است.

ماه گذشته، موسسه علمی تلسکوپ فضایی از فیلم کوتاه سه بعدی خیره کننده ای که میدان عمیق CEERS را به تصویر می کشد، پرده برداری کرد که با نگاهی اجمالی به کهکشان میزی به پایان می رسد.

هدف CEERS تصویربرداری از اعماق فضا و جمع آوری داده ها با تجهیزات تلسکوپ فضایی وب به منظور درک بهتر ویژگی های کهکشان ها و تکامل کائنات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.