مجوز پرواز نخستین ماشین پرنده جهان صادر شد

آسکا A5، یک خودروی شاسی بلند است که با فشار دکمه به هواپیمای eVTOL هیبریدی با قابلیت کروز و برد طولانی تبدیل می‌شود و حالا FAA آن را برای آزمایش پرواز تایید کرده است.

به گزارش تکناک، در سال 2000، آینده‌ای تصور می‌شد که در آن افراد روزانه با استفاده از ماشین‌های پرنده (flying car : car that can be flown in much the same way as a car may be driven) و جت پک، حرکت و جابجایی عمودی  داشته باشند. امروزه، این تصور به واقعیت تبدیل شده است و جت پک، جت بورد و لباس جت برای افراد شجاع موجود است. در عین حال، پروژه‌های ماشین پرنده وجود دارند که بهترین عنوان برای توصیف آن ها، “هواپیمای قابل حمل” است.

 

برخی از این وسایل نقلیه، به دلیل دشواری‌های تست ایمنی همزمان در زمین و هوا، به صورت خودرو طراحی نمی شوند. اما ماشین پرنده آسکا A5 با چهار چرخ و چهار صندلی و توانایی بلند شدن از باند فرودگاه، با استفاده از سیستم VTOL الکتریکی، قادر است با فشار دکمه روی باند کوتاه یا بدون باند پرواز کند. همچنین می تواند با تبدیل به حالت کروز بالدار، برد خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

 

 

آسکا A5 در حین رانندگی در جاده، مضحک به نظر می‌رسد، اما وقتی پروانه‌ها و پایه‌ها جمع می‌شوند  همه چیز منطقی‌تر می‌شود. پروانه‌ها با وجود شش ملخ (چهار ملخ عقب و دو ملخ جلو)، در عملیات VTOL، آسکا را از زمین بلند می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند در هوا معلق شود. در حالت کروز، با خاموش کردن ملخ‌های دیگر و با تحمل وزن هواپیما توسط بالها، ملخ‌های داخلی عقب قابلیت رانش افقی را فراهم می‌کنند. طراحی این سیستم VTOL بسیار پیچیده‌تر از بسیاری از eVTOL‌های شخصی است و موتورهای الکتریکی در چرخ‌ها نیز وجود دارد که قدرت انتقال سریعی دارند، آن ها از صفر به 105 کیلومتر در ساعت را در کمتر از پنج ثانیه طی می کنند.

آسکا A5 یک eVTOL با افزایش دهنده برد بنزین است که می‌تواند باتری‌ها را شارژ نگه دارد و ادعا می‌کند برد پرواز حداکثر 402 کیلومتر با سرعت هوایی تا 240 کیلومتر در ساعت را داراست. FAA یک نمونه اولیه از آسکا A5 را با گواهینامه قابلیت پرواز و گواهی مجوز محدود برای آزمایش پرواز تأیید کرده است. این تأیید نشان می‌دهد که آسکا A5 به عنوان یک وسیله نقلیه قابل پرواز مورد تأیید قرار گرفته است . تست‌های رانندگی و پرواز نشان داده است که این وسیله نقلیه بسیار پیشرفته و پیچیده‌تر از حد معمول است. البته این مجوز، برای آغاز فروش کافی نیست بلکه ایمنی آن را برای برخاستن در سناریوهای آزمایش پرواز محدود تایید کرده است.

در حال حاضر یک نمونه اولیه در اندازه کامل ساخته شده است و شما می توانید آن را در حال انجام همه کارها به جز پرواز در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

گای کاپلینسکی، مدیر عامل و بنیانگذار، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، شرکت آسکا به چندین مرحله تکنولوژیک برجسته دست یافته است. نمونه اولیه آسکا A5 در مقیاس کامل در ماه ژانویه ساخته شده و آزمایش‌های میدانی و رانندگی موفقیت آمیزی را تجربه کرده است. همچنین، گواهینامه COA و مجوز پرواز ویژه برای نمونه اولیه اخذ شده است. اطلاعاتی که از آزمایش‌های پرواز به دست می‌آید، این شرکت را قادر می‌سازد به سوی دریافت گواهینامه‌های پیشرفته‌تر پیشروی کند و به وضعیت G1 برسد.

وضعیت G1 یک مرحله است که برای دریافت گواهینامه نوع کامل از FAA مورد نیاز است. به عنوان یک هواپیمای شخصی، دریافت این گواهینامه مانند فرآیندی است که بازار تاکسی‌های هوایی eVTOL با آن سر و کار دارند، اما هنوز تضمینی برای آن وجود ندارد. اگر آسکا A5 با گواهینامه دوگانه کامل به عنوان یک هواپیما و خودرو وارد بازار شود، قیمت پایه آن 789هزار دلار خواهد بود. آسکا اعلام کرده است که بیش از 50 میلیون دلار پیش سفارش دریافت کرده است که معادل فروش بیش از 60 وسیله نقلیه است.

آسکا در نمایشگاه CES اعلام کرده است که اگرچه برخی افراد ممکن است این قیمت را بالا بدانند، اما آسکا ترجیح می‌دهد آن را به عنوان یک گزینه برای سبک زندگی اقتصادی در حومه شهر معرفی کند. در این منطقه، می‌توانید یک خانه ارزان را در زمین باز خریداری کنید و با پرواز به شهر، به سرعت از ترافیک رهایی یابید. با این حال، هنوز باید به فرودگاه یا باند هلیکوپتر مراجعه کنید، بنابراین ترافیک را به طور کامل از زندگی شما حذف نمی‌کند.

هنوز مطمئن نیستیم که آیا این ماشین پرنده قادر است همزمان گواهینامه جاده‌ای و هوایی را دریافت کند و آیا به اندازه کافی سبک می ماند تا برد قابل قبولی را ارائه دهد یا خیر. در واقع، اگر این اتفاق قبل از پایان دهه رخ دهد، بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

به هر حال، به نظر می‌رسد که آسکا در تلاش است تا ماشین پرنده‌ای ارائه دهد که با فشار دادن یک دکمه، قابل تبدیل به VTOL و همچنین قابلیت کروز را داشته باشد. اگر به هر نحوی توانایی تولید این وسیله را داشته باشد، بسیار عالی خواهد بود و همه ما می‌توانیم نگاهی به واقعیت کامل و آرمانی خودروی پرنده بیندازیم.

8 دیدگاه برای “مجوز پرواز نخستین ماشین پرنده جهان صادر شد

  1. مبین امینی گفته:

    خیلی مسخره است ، هیچ فرقی بین ماشین پرنده و هواپیما های چهار سرنشین وجود ندارد فکر نکنم تو اتوبان با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت بتونه بره .

  2. محمد صادق رحیمی گفته:

    خیلی هم عالی خیلی‌ هم خسته نباشند مهندسین و طراحان و سازندگانش مطمئن هستم هم خوب کار خواهد کرد ولی این نامش بالگرد چرخ دار است من هیچ خودرویی ندیدم.

    • مسلم گفته:

      بیاید من انواع ماشین را تبدیل کنم به ماشین پرنده
      تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده که خواه ناخواه تو مغزهای کوچک گنجایش پیدا میکند
      و شروع تازه ای رو به جلو خواهد بود

  3. شاهین حسینی گفته:

    درود ومهر
    طرح این ماشین پرنده یا قول شاخدار، مزخرف وپیش پا افتاده وقیافه ای به دور از طراحی علوم روز طراحان…
    طرح من در باره ماشین پرنده به مراتب خیلی خیلی عالی تر وجمع وجورتر طراحی شیک مدرن با مهندسی دقیق ….

  4. ۰۶۱ گفته:

    ن حرکت بین ماشین ها رو و نشون دادین ن پرواز۲۴۰ کیلومترو .یه کلیپ دانلود میکنین بعد میشینین براش داستان مینویسین .بابا ما خودمون ته خطیم.هرچند دیدگاه و نمیزارین

  5. بازنشسته مال باخته گفته:

    بیشتر شبیه پرنده است تا ماشین
    باید بیشتر کار شود
    از نظر من باید تفاوت بیشتری داشته باشد تا بتوان گفت هم ملشین است و هم پرنده
    این محصول قابلیت تردد در اتوبان ها را ندارد چون شکل کلی آن پرنده است
    در کل عالی بود موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.