نرخ تازه سازی صفحه گوشی چیست؟

نرخ تازه سازی صفحه نمایش، یکی از عوامل بسیار مهم در تجربه کاربری ویدیوها، بازی‌ها و عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی است بنابراین بهتر است اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید.

به گزارش تکناک، زمانی که بررسی یک گوشی هوشمند را می خوانید، معمولاً با لیستی طولانی از مشخصات صفحه نمایش مواجه می شوید: نوع صفحه نمایش، ابعاد و نسبت تصویر، وضوح آن بر حسب پیکسل، پشتیبانی از HDR (یا عدم وجود آن)، روشنایی و… اغلب اوقات، فرض بر این است که همه افراد اهمیت هر یک از این مشخصات را می دانند.

بنابراین در این مقاله، ما بر روی اصول اولیه نرخ به‌روزرسانی تمرکز می‌کنیم که در فهرست مشخصات مانیتورها و تلویزیون‌ها نیز می توانید نام آن را مشاهده کنید. این ویژگی به شما می گوید که نمایشگر چند بار در هر ثانیه تازه می شود، که معمولاً با واحد هرتز اندازه گیری می شود. به عبارت دیگر، یک صفحه نمایش 90 هرتزی 90 بار در ثانیه خود را تازه می کند. در این مقاله هر چیزی که باید در مورد مشخصات و نحوه اطمینان از فعال بودن حداکثر نرخ تازه سازی در گوشی خود بدانید را به شما خواهیم گفت.

اهمیت نرخ تازه سازی چیست؟

نرخ تازه‌سازی سریع‌تر به معنای داشتن صفحه نمایشی‌ است که کار کردن با آن برای چشم راحت‌تر است، زیرا پیکسل‌ها سریع‌تر بروزرسانی می‌شوند. با این حال، یک نکته منفی نیز در این مورد وجود دارد زیرا این بروزرسانی های مداوم عمر باتری را به خصوص در صفحه نمایش های بزرگ و روشن تر، کاهش می دهند.

نرخ تازه‌سازی بالاتر، در مانیتورهای مخصوص بازی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر یک مانیتور بازی دارید که 144 هرتز (144 رفرش در ثانیه) را ارائه می‌دهد اما کارت گرافیکی دارید که فقط می‌تواند 30 فریم در ثانیه نمایش دهد، پس بخش بزرگی از آن نرخ رفرش 144 هرتز از بین می رود و مورد استفاده قرار نمی گیرد. در گوشی ها شما هم همین‌طور است؛ بازی‌ها و ویدیوها اغلب با تعداد فریم‌های مشخصی در ثانیه محدود می‌شوند تا ثابت نگه داشته شوند. برای مثال، محتوای Netflix بین 24 تا 60 فریم در ثانیه پخش می‌شود.

این موضوع در حال حاضر شروع به تغییر کرده است، زیرا درحال حاضر دائما گوشی هایی با نرخ تازه سازی بالاتر تولید می شوند. سالیان سال بود که نرخ تازه‌سازی نمایشگر گوشی ها در 60 هرتز باقی مانده بود، اما در سال‌های اخیر، این مسئله تغییر کرده است؛ برای مثال، آیفون 14 پرو مکس می‌تواند تا 120 هرتز نرخ تازه سازی داشته باشد، در حالی که گوگل پیکسل 7A قادر به رسیدن به 90 هرتز است.

YouTube اکنون برخی از محتواها را مثلاً با سرعت 60 فریم در ثانیه نمایش می دهد. جدیدا تعداد زیادی از بازی‌ها می‌توانند از نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر در گوشی های هوشمند پشتیبانی کنند. کافی است که فهرست بازی‌ها را بررسی کنید یا در وب جستجویی انجام دهید.

اینکه نرخ تازه سازی بالاتر واقعاً ویژگی مهمی است یا خیر، می تواند مورد بحث قرار گیرد. میزان نرخ تازه‌سازی بالاتر یک ویژگی خوب است اما شما باید  با عوارض جانبی این ویژگی آشنا باشید. یک صفحه نمایش 60 هرتزی می تواند به راحتی در زمینه هایی مانند روشنایی و دقت رنگ، بهتر از یک صفحه نمایش 120 هرتزی عمل کند، بنابراین همیشه بررسی ها را به دقت مطالعه کنید.

تنظیم نرخ  تازه سازی در گوشی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، نرخ تازه‌سازی بالاتر می‌تواند به معنای تخلیه سریع‌تر باتری باشد، به همین دلیل است که بسیاری از گوشی‌ها از رویکرد تنظیمی برای این ویژگی ​​استفاده می‌کنند، به این معنا که نرخ بروزرسانی را می‌توان در صورت لزوم تنظیم کرد.

آیفون

در گوشی های آیفون، فناوری نرخ تازه سازی قابل تنظیم، ProMotion نامیده می شود. این ویژگی در آیفون 13 پرو، آیفون 13 پرو مکس، آیفون 14 پرو و ​​آیفون 14 پرو مکس پشتیبانی می شود و بدون شک در آینده به گوشی های بیشتری از اپل خواهد آمد.

اگر یکی از این مدل ها را دارید، می توانید بررسی کنید که فناوری ProMotion فعال است یا خیر. با استفاده از آن مطمئن می شوید که میزان فریم بالاتر فقط برای برنامه های خاص استفاده می شود. با این حال اگر واقعاً نگران عمر باتری هستید، می توانید آن را خاموش کنید تا نرخ فریم گوشی خود را روی 60 هرتز نگه دارید.

  • تنظیمات iOS را باز کنید و روی Accessibility ضربه بزنید.
  • روی Motion ضربه بزنید.
  • Limit Frame Rate را فعال کنید تا نرخ تازه‌سازی را روی 60 هرتز ثابت کنید یا آن را غیرفعال کنید تا ProMotion در حالت عادی کار کند.

سامسونگ گلکسی

تنظیمات مشابهی در گوشی‌های پرچمدار گلکسی سامسونگ که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند، از جمله جدیدترین سری سامسونگ یعنی گلکسی S23 وجود دارد. همانند آیفون، در صورت تمایل می‌توانید نرخ تازه‌سازی بالاتری را در این گوشی ها غیرفعال کنید.

  • تنظیمات را باز کنید و روی Display ضربه بزنید.
  • روی Motion smoothness ضربه بزنید.
  • برای فعال کردن نرخ‌های نوسازی متغیرو تطبیق‌پذیر و همچنین ثابت نگه داشتن نمایشگر روی 60 هرتز استاندارد یا برای قفل کردن نمایشگر در بالاترین حالت، گزینه High را انتخاب کنید.
  • برای تایید روی Apply ضربه بزنید.

توجه داشته باشید که اگر گوشی شما در حالت صرفه جویی در مصرف انرژی باشد (که ویژگی های مصرف باتری مانند استفاده از شبکه پس زمینه و همگام سازی را محدود می کند)، به گزینه نمایش استاندارد محدود خواهید شد.

پیکسل گوگل

پیکسل گوشی های دارد که می توانند از سقف 60 هرتز بالاتر بروند، مثل پیکسل 6 و 7 که می‌توانند تا 90 هرتز بالا بروند. در این حال برخی از گوشی های این شرکت مانند پیکسل 6 پرو و ​​7 پرو می‌توانند به 120 هرتز برسند و ویژگی‌ای به نام نمایشگر صاف دارند که باعث افزایش سرعت می‌شود.پ

  • تنظیمات را باز کنید و روی گزینه Display ضربه بزنید.
  • گزینه صفحه نمایش صاف را فعال کنید تا گوشی به طور خودکار بین 60 هرتز و 90 هرتز در صورت لزوم تغییر کند یا آن را غیرفعال کنید تا نرخ تازه سازی روی 60 هرتز ثابت بماند.

اگر یک گوشی اندرویدی از سازنده دیگری دارید، می توانید یکی از این روش ها را امتحان کنید یا ببینید آیا می توانید معادل گوشی خود را پیدا کنید. ممکن است قبل از اینکه بفهمید چه چیزی برای گوشی شما و عمر باتری آن و نوع کارهایی که می خواهید روی آن انجام دهید، بهتر است، کمی آزمون و خطا طول بکشد. اگر متوجه شدید که هنگام جابجایی بین حالت‌ها نمی‌توانید تفاوت را تشخیص دهید، بهتر است گوشی خود را روی فرکانس 60 هرتز قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.