نقش ویتامین D در رشد کودک

مطالعه دانشمندان دانشکده پزشکی جوآن سی ادواردز نشان می دهد قرار گرفتن در معرض سطوح تغییر یافته ویتامین D و یا هورمون های تیروئید در دوران بارداری، ممکن است اثرات طولانی مدتی بر رشد کودک، حتی پس از تولد داشته باشد.

به گزارش تکناک، این مطالعه برای بررسی ارتباط بین 20 عنصر مختلف، میزان هورمون تیروئید و میزان ویتامین D در خون بند ناف جمع آوری شده در بدو تولد و نقاط عطف رشد کودک انجام شد. مقدار این عناصر با نتایج معاینات کودک که از بدو تولد تا سن 5 سالگی صورت گرفت، مقایسه شد.

این یافته‌ها که اخیراً در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy منتشر شده است، نشان داد که ویتامین D با رشد حرکتی و هورمون تیروئید مرتبط با رشد مغز، ارتباط دارد. برخی از فلزات مانند سرب، جیوه، مس و منگنز با رشد مهارت های زبانی، شناختی یا حرکتی مرتبط بودند.

دکتر جسی کوترل، استادیار زنان و زایمان در دانشکده پزشکی جوآن سی. ادواردز و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: مطالعه ما اهمیت محیط درون رحمی را نشان می دهد. این مطالعه ارتباط چندگانه ای را بین عناصر ضروری و سمی بند ناف، میزان تیروئید و ویتامین D بر رشد دوران کودکی برای مدت مشخصی پس از تولد نشان داد.

دکتر مونیکا والنتویچ، استاد علوم زیست پزشکی و نویسنده مسئول در این مطالعه گفت: تحقیقات بسیار کمی به اثرات بلند مدت قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی بر رشد کودک در رحم می پردازد. به وسیله نمونه‌های اولیه خون بند ناف جمع‌آوری‌شده در سال 2013 و پیگیری طولانی‌مدت پیامدهای رشدی، دانش ما در این زمینه رو به افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.