نور آبی می تواند منجر به بلوغ زودرس شود

نوجوانان از طریق فرآیندی به نام بلوغ که مرحله طبیعی و مهمی از رشد انسان است، تغییرات جسمی، روانی و عاطفی متعددی را طی می‌کنند. این فرآیند توسط تغییرات هورمونی انجام می شود که رشد و تکامل را تحریک می کند.

به گزارش تکناک، اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که در موش های نر، قرار گرفتن در معرض نور آبی ممکن است منجر به بلوغ زودرس آنها شود. نور آبی نوعی نوری است که توسط دستگاه‌های الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و تلویزیون‌ها و همچنین نورپردازی LED کم مصرف ساطع می‌شود.

این مطلب بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در روز شنبه است.

اولین مطالعه در نوع خود

یافته‌های این مطالعه رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور آبی و بلوغ اولیه را در موش‌های نر مورد بررسی قرار می‌دهد و بینشی در مورد چگونگی تأثیرات محیطی مانند زمان تماشای صفحه، بر بلوغ اولیه ارائه می‌دهد. این مطالعه توسط محققان ترک از بیمارستان شهر بیلکنت آنکارا و دانشگاه غازی هدایت شد.

در طول این تحقیق، 18 موش نر 21 روزه به سه گروه شش تایی تقسیم شدند که هر کدام یک چرخه نور طبیعی، شش ساعت نور آبی یا دوازده ساعت نور آبی دریافت کردند. سپس حیوانات برای علائم بلوغ زودرس مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشمندان کشف کردند که قرار گرفتن در معرض نور آبی به طور چشمگیری شروع بلوغ را در موش های نر تسریع می کند.

یک سری مطالعات مشابه روی موش‌های ماده قبلا انجام شده بود، اما این اولین مطالعه‌ای است که موش‌های نر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دکتر آیلین اوغورلو از بیمارستان شهر بیکنت آنکارا گفت: برای اولین بار، ما رابطه مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض نور آبی و بلوغ اولیه در موش‌های نر پیدا کردیم.

وی ادامه داد: یافته‌های ما با آزمایش قبلی‌مان روی موش‌های ماده، که اثرات مشابهی نیز نشان دادند، مطابقت دارد، در نتیجه این آزمایش دید جامع‌تری از تأثیر نور آبی بر بلوغ در موش‌های نر و ماده ارائه می‌دهد.

اوغورلو افزود که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا نتایج را می توان برای انسان نیز معتبر دانست یا خیر. دکتر اوغورلو گفت: ما یک پایه آزمایشی برای بررسی بیشتر پیامدهای سلامتی ناشی از افزایش روزافزون زمان استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی در جامعه امروزی ارائه می دهیم.

تاثیر بر تغییرات هورمونی

طبق چندین مطالعه گذشته، قرار گرفتن در معرض نور آبی به ویژه در هنگام عصر، ممکن است مانع از تولید ملاتونین کافی در نوجوانان شود. این مسئله ممکن است بر میزان خواب آنها و همچنین ایجاد تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ زودرس تأثیر بگذارد.

اوغورلو و تیمش اکنون تأثیر قرار گرفتن در معرض نور آبی را قبل از بلوغ در موش‌های صحرایی نر و ماده بالغ مطالعه می‌کنند تا بتوانند اثرات طولانی‌مدت آن بر اندام‌های تولید مثل این حیوانات و باروری آنها را درک کنند.

این کارشناس افزود: در نهایت این تحقیق می تواند به اقدامات پیشگیرانه ای منجر شود و به گفتمان جاری در مورد چگونگی تأثیر سبک زندگی مدرن بر رشد فیزیولوژیکی و سلامت طولانی مدت کمک کند.

اگرچه قرار گرفتن در معرض نور آبی مورد توجه قرار می گیرد، اما این نور تنها یکی از بسیار عواملی است که می تواند بر بلوغ تأثیر بگذارد. برای ارتقای رشد سالم در این مرحله حیاتی زندگی، نوجوانان و والدین آنها باید روی داشتن یک سبک زندگی متعادل و سالم که شامل تغذیه مناسب، فعالیت بدنی مداوم و خواب کافی است، تمرکز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.