هدست گوگل؛ یک عینک AR یا بیشتر؟

با یک نگاه ساده به محصولات گوگل در بخش برنامه ها و سرویس ها می توان متوجه شد این شرکت برای عرضه یک محصول واقعیت مجازی موقعیت خوبی دارد.

به گزارش تکناک،  Google Lens یک ابزار قدرتمند است که با استفاده از تکنولوژی تشخیص تصویر و هوش مصنوعی، کاربران را قادر می‌سازد تا به سرعت و به راحتی اطلاعات مربوط به آنچه که به آن نگاه می‌کنند را جستجو کنند.

این برنامه قادر است علاوه بر تشخیص متن (OCR) برای کپی سریع، انواع مختلفی از اشیا را تشخیص دهد، از جمله انواع محصولات، گیاهان، حیوانات و بسیاری از اشیا دیگر.

علاوه بر این، Google Lens امکان همپوشانی ترجمه‌ها بر روی متون خارجی در دنیای واقعی را نیز دارد. این ویژگی بدون شک با عینک ترجمه‌ای که در رویداد I/O 2022 به نمایش گذاشته شده، هماهنگ خواهد بود.

هدست گوگل

با این تکنولوژی، کاربران می‌توانند به سرعت و به راحتی متون را در زبان‌های خارجی بخوانند و بفهمند، که این می‌تواند برای مسافرت، کار یا حتی یادگیری یک زبان جدید بسیار مفید باشد.

ویژگی Google Maps Live View امکان پیمایش، پیدا کردن مکان‌ها و کسب اطلاعات درباره موقعیت‌های مکانی متعدد را فراهم می‌کند. گوگل قبلاً اشاره کرده است که این ویژگی‌ها در گوشی‌های هوشمند مفید هستند، اما ارزش واقعی آن‌ها با استفاده از عینک‌های واقعیت افزوده (AR) روشن خواهد شد.

 

با این حال، بهترین محصول واقعیت مجازی که تاکنون عرضه شده است، Apple Vision Pro است که دارای ویژگی “through-the-lens” یا قابلیت عبور دوربین است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد که دنیای اطراف خود را از طریق عینک واقعیت مجازی ببینند، اما با اطلاعات و تصاویر اضافی که توسط دستگاه به تصویر اضافه می‌شوند.

گوگل لنز، که از تکنولوژی بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی استفاده می‌کند، در فضای خانه‌ای واقعاً برتری دارد. این اپلیکیشن تصاویر را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات مفیدی را در مورد آن‌ها ارائه می‌دهد. این ویژگی می‌تواند از تشخیص متن در یک تصویر گرفته تا شناسایی اشیاء مختلف در یک تصویر باشد.

اما در مورد استفاده از یک هدست واقعیت افزوده (AR) برای ناوبری در دنیای واقعی، گرچه هدست‌های واقعیت افزوده می‌توانند تجربه بسیار جذابی ارائه دهند، اما آن‌ها معمولاً حجیم هستند و استفاده از آن‌ها در فضای عمومی ممکن است غیرعملی و ناخوشایند باشد. پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی ممکن است این مشکلات را به حدی کاهش دهد، اما همچنان چالش‌هایی در راه استفاده گسترده از هدست‌های AR وجود دارد.

گوگل قادر است تجربیات چندرسانه‌ای مانند تماشای ویدیوهای همه‌جانبه یوتیوب را به راحتی فراهم کند. این نوع ویدیوها با ارائه یک دیدگاه 360 درجه، کاربر را قادر می‌سازد تا محیط اطراف خود را کشف کند و از تجربه غنی و جذابی برخوردار باشد.

همچنین، تجربیات واقعیت مجازی مانند تورهای مجازی نیز در حال گسترش هستند. این تورها می‌توانند برای موارد مختلفی استفاده شوند، از جمله بازدید از مکان‌های دوردست، موزه‌ها، یا حتی املاک برای فروش. با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، کاربران می‌توانند از این تجربیات به صورت خودکار و در محیط خود استفاده کنند.

یکی دیگر از شکل‌های سرگرمی، بازی است که اپل اعلام کرده است 100 بازی از بازی‌های آرکید خود در روز اول برای کاربران در دسترس خواهد بود. هدست گوگل در این زمینه می‌تواند رقابتی نسبتاً خوبی داشته باشد. مشخص نیست که چرا اپل هیچ کاربردی از ویژن پرو را  در زمینه سلامت به نمایش نگذاشت، اما می‌توان حدس زد اپل در تلاش است تا تجربه‌ای با کیفیت بالا و ردیابی دقیق چشم در هدست واقعیت مجازی خود ارائه دهد، که ممکن است با حرکات شدید و سریع که در تمرینات ورزشی مرسوم است، سازگار نباشد.

این می‌تواند فرصتی برای گوگل باشد تا با استفاده از فیت‌بیت، که قابلیت‌های پیگیری سلامت را دارد، در این زمینه پیشی بگیرد. گوگل می‌تواند با ادغام Fitbit در هدست‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده خود، تمرینات ورزشی مجازی را پشتیبانی کند، که این یک امری است که در حال حاضر در سیستم‌هایی مانند Meta Quest انجام می‌شود. این می‌تواند یک رقابت جدید را در بین سازندگان هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ایجاد کند.

ارائه هدست واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده که فقط محدود به استفاده از Google Docs، Sheets و Slides با صفحات نمایش شناور باشد، ممکن است برای بسیاری از کاربران جذاب نباشد. برای اینکه هدست‌های AR و VR به یک ابزار مفید برای کار و یادگیری تبدیل شوند، آن‌ها باید توانایی ادغام عمیق با سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی را داشته باشند.

اندروید قابلیت حالت دسکتاپ را دارد، اما مانند هر سیستم‌عامل دیگری، این حالت نیاز به بهینه‌سازی و تنظیمات خاص برای استفاده بهینه در یک هدست VR یا AR دارد. مرورگر Chrome برای اندروید ممکن است برای کاربردهای سنگین نظیر توسعه وب یا ادغام کامل با سیستم‌های اداری کافی نباشد.

در مورد ChromeOS، این سیستم‌عامل بیشتر برای کاربردهای سبک و بر پایه وب طراحی شده است و ممکن است نیازهای جدی کاربران را برآورده نکند.

در نهایت، یکی از چالش‌های بزرگی که گوگل باید آن را برای ساخت یک عینک VR یا AR که واقعاً به سیستم‌های کاری و کاربردی ادغام می‌شود، رفع کند، این است که چگونه این تکنولوژی‌ها را با سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای خود ادغام کند، به طوری که یک تجربه یکپارچه و کاربردی را ارائه دهد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا گوگل قصد دارد این امر را انجام دهد یا خیر، اما قطعاً این یک موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد

Vision Pro، مانند هر گونه ابزار توسعه دهنده قدرتمند دیگری، هم می‌تواند به عنوان یک محصول مصرفی عمل کند و هم به عنوان یک ابزار برای ساخت و توسعه تجربیات AR نسل بعدی. اپل با ارائه یک هدست با قدرت بالا و البته گران، بار رقابتی را برای سایر شرکت‌ها افزایش می‌دهد. اگر گوگل و یا حتی سامسونگ قصد داشته باشند در این فضای رقابتی پا به عرصه بگذارند، آن‌ها باید به دنبال تولید محصولات با کیفیت بالا و قابلیت‌های متناسب باشند.

با این حال، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی در جهان، گوگل و سامسونگ قطعاً توانایی لازم برای رقابت در این فضا را دارند. با توجه به تجربیات گسترده گوگل در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، همچنین توانایی سامسونگ در ساخت سخت‌افزار با کیفیت بالا، این دو شرکت می‌توانند پاسخ قوی و رقابتی به اپل بدهند.

گوگل، به عنوان یکی از پیشتازان در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، قطعاً در حال کار بر روی راه‌های جدید برای بهبود و گسترش این تجربیات با هدست گوگل است. با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود تجربیات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده همچنان پیشرفت کنند و بیشتر در دسترس باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.