کشف ویرانه های 10 میلیارد ساله در اطراف سیاره زمین

ویرانه‌های سیارات باستانی

اخترشناسان ویرانه‌های سیارات باستانی را در اطراف زمین با قدمتی 10 میلیارد ساله ، شناسایی کرده‌اند.

به گزارش تکناک، فراموش کردن جایگاه ما در کیهان آسان است، اما سیارات مدت‌ها قبل از وجود زمین متولد شده، زندگی کرده‌اند و مرده‌اند.

هنگامی که بیشتر ستارگان، از جمله خورشید ما، هیدروژن شان برای سوختن تمام می شود ، به یک غول قرمز متورم تبدیل می‌شوند، سپس در نهایت لایه‌های بیرونی خود را ازدست میدهند و هسته‌ای متراکم به نام کوتوله سفید بر جای می‌گذارند.

هر سیاره ای که ممکن است به دور ستاره اصلی در حال چرخش بوده باشد، برای زنده ماندن در این پروسه روند دشواری خواهد داشت، و بقایای آنها را می توان در حال افتادن و آلوده کردن کوتوله سفید تشخیص داد.

در یک مطالعه جدید که منجر به کشف ویرانه‌های سیارات باستانی شد، اخترشناسان داده‌های دو کوتوله سفید عجیب را بررسی کردند، که یکی از آنها به‌طور غیرمعمول آبی و دیگری کم‌نورتر و قرمزتر از سایر کوتوله‌ها بود. مطالعه نور این ستارگان می تواند نشان دهد که چه سنی دارند، و همچنین چه عناصری در جو آنها در حال سوختن هستند و با ادامه این مطالعات می تواند آرایش و نوع سیاراتی را که قبلاً میزبان آنها بوده اند، آشکار شود.

کوتوله سفیدی که  قرمزتر است ، به نام  WDJ2147-4035، شناخته میشود و تنها 90 سال نوری از ما فاصله داشته، حدود 10.2 میلیارد سال پیش به یک کوتوله سفید تبدیل شده و حدود 10.7 میلیارد سال سن دارد. آنالیز نوری آن ترکیب عجیبی از عناصر موجود در بقایای سیاره‌ای از جمله سدیم، لیتیوم و پتاسیم را نشان داد. همچنین سردترین کوتوله سفیدی است که تاکنون کشف شده است، با دمای سطحی تنها 2777 درجه سانتیگراد (5030 درجه فارنهایت).

ابیگیل المز،(Abbigail Elms) نویسنده اصلی این مطالعه گفت: ستاره قرمز WDJ2147-4035 یک راز است زیرا باقی مانده های  سیاره ای آن  بسیار غنی از لیتیوم و پتاسیم هستند و شبیه هیچ چیز شناخته شده دیگری در منظومه شمسی ما نیستند. این کوتوله به خاطر دمای فوق‌العاده سرد سطح آن، فلزاتی که آن را آلوده کرده اند و داشتن خاصیت مغناطیسی، بسیار نادر و جالب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.