چرا بیشتر حملات قلبی اول هفته رخ می دهد

طبق تحقیقات ارائه شده در کنفرانس انجمن قلب و عروق بریتانیا، خطرناک ترین نوع حمله قلبی بیشتر از هر روز دیگر هفته، در روز آغازین هفته رخ می‌دهد.

به گزارش تکناک، انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، زمانی اتفاق می‌افتد که شریان اصلی تامین‌کننده خون قلب، توسط لخته کاملاً مسدود شود. این انسداد باعث مرگ قلب می شود، به این معنی که قلب دیگر نمی تواند خون را به طور موثر در بدن پمپاژ کند.

STEMI نام خود را از بالا بردن قطعه ST که در نوار قلب (ECG) مشاهده می‌شود، گرفته است، که نشان می‌دهد هدایت تکانه‌های الکتریکی در قلب، به‌ویژه در حفره‌های پایین (بطن‌ها) تغییر کرده است. STEMI یک عارضه جدی است و خطر عوارض جدی و مرگ را نسبت به انواع غیر STEMI حمله قلبی به همراه دارد.

محققان داده‌های 10528 بیمار حملات قلبی را در سراسر ایرلند که بین سال‌های 2013 تا 2018 به دلیل STEMI در بیمارستان بستری شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها متوجه شدند که میزان STEMI در روز دوشنبه(روز آغاز هفته) در بالاترین میزان خود بوده است و میزان STEMI که در یکشنبه رخ می دهد نیز بالاتر از حد انتظار بود. محققان این پدیده را “دوشنبه آبی” نامیدند، اما هیچکس نمی دانست که چرا این اتفاق رخ می دهد.

جک لافان، سرپرست این تحقیق گفت: ما یک همبستگی آماری قوی بین شروع هفته کاری و بروز STEMI پیدا کردیم.

محققان فکر می کنند که ممکن است این مسئله ارتباطی با ریتم شبانه روزی بدن داشته باشد. ریتم شبانه روزی بدن به معنای تغییرات فیزیکی، ذهنی و رفتاری است که به دنبال یک چرخه 24 ساعته، معروف به ساعت داخلی بدن رخ می دهد. ریتم های شبانه روزی، الگوهای خواب و غذا خوردن، هورمون ها و درجه حرارت بدن را هدایت می کنند. به همین دلیل است که داشتن و حفظ یک برنامه روزانه، از جمله در آخر هفته، اهمیت بسزایی دارد.

این تحقیق نشان داد که “دوشنبه آبی” ممکن است با مصرف الکل نیز مرتبط باشد، اما نمی توان تاثیر آن را به عنوان یک عامل اصلی در این قضیه اثبات کرد.

ممکن است این مسئله به استرس نیز ربط داشته باشد. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد کارکنانی که میزان پایین‌تری از رضایت شغلی را گزارش کردند، در ابتدای هفته کاری بیشتر مستعد استرس کاری بودند. واکنش فیزیولوژیکی بدن به استرس می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

محققان خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری برای بررسی علل “دوشنبه آبی” مورد نیاز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.