چرا شوک ‌الکتریکی یک روش درمانی خوب است؟

شوک درمانی الکتریکی (ECT) یک درمان موثر برای افسردگی است که احتمالاً به دلیل افزایش فعالیت دوره ای مغز موثر است. تحقیقات اخیر بینش هایی را در مورد مکانیسم این روش ارائه می دهد و راه را برای بهبود درمان های سلامت روان و درک بهتر فعالیت مغز هموار می کند.

به لطف مطالعه‌ای جدید،احتمال اینکه دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا معمای صد ساله‌ی کاربرد درمانی شوک الکتریکی را حل کرده باشند، زیاد است.

به گزارش تکناک، شوک‌ درمانی الکتریکی  (ECT)، شامل ایجاد یک تشنج کوتاه در مغز با استفاده از جریان های الکتریکی کنترل شده است. ECT به طور قابل توجهی در درمان برخی از اختلالات روانی به ویژه افسردگی موثر است، اما دلایل اثربخشی آن مدت‌هاست که محققان حوزه روانپزشکی و علوم اعصاب را متحیر کرده است.

تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا یک توضیح بالقوه درمورد اثر درمانی این روش ارائه می دهد. در دو مطالعه جدید منتشر شده در مجله Translational Psychiatry، محققان فرضیه جدیدی را ارائه کردند که ECT با افزایش فعالیت دوره ای، علائم افسردگی را کاهش می دهد. فعالیت دوره‌ای یک نوع فعالیت الکتریکی در مغز است که از یک الگوی ثابت پیروی نمی کند و به طور کلی به عنوان صدای فعالیت پس‌زمینه مغز در نظر گرفته می شود.

سیدنی اسمیت، نویسنده اول این مطالعه گفت: ما در حال حل معمایی هستیم که دانشمندان و پزشکان را از زمانی که درمان با شوک الکتریکی برای اولین بار تقریباً یک قرن پیش توسعه داده شد، سرگردان کرده است. علاوه بر این، ما به ابهام‌زدایی از یکی از مؤثرترین و در عین حال بحث‌برانگیزترین درمان‌ها برای افسردگی شدید کمک می‌کنیم.

 ECT: درمانی مؤثر با شهرت بد

درمان با شوک الکتریکی سابقه بسیار خوبی دارد، اما در عین حال شهرت بسیار بدی دارد. این درمان در بیش از 80 درصد بیمارا مبتلا به افسردگی و گاهی اوقات اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی نیز موثر است. با این حال، با وجود میزان موفقیت بالا، درمان با شوک الکتریکی اغلب با تصاویر ترسناک افرادی که شوک‌های دردناک و با ولتاژ بالا دریافت می‌کنند، همراه است.

اسمیت می‌گوید: بسیاری از مردم از اینکه می‌فهمند هنوز از درمان با شوک الکتریکی استفاده می‌کنیم، شگفت‌زده می‌شوند، اما روش مدرن از دوز بسیار کنترل‌شده الکتریسیته استفاده می‌کند و تحت بیهوشی انجام می‌شود و واقعاً شبیه آنچه در فیلم‌ها یا تلویزیون می‌بینید نیست.

در حالی که ECT به طور کلی ایمن و موثر است، دارای معایبی نیز هست از جمله سردرگمی موقت و اختلال شناختی. همچنین این روش درمانی نیاز به چندین ویزیت دارد که ممکن است برخی افراد قادر به انجام آن نباشند.

برادلی ویتک، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یکی از دلایلی که ECT محبوب‌ نیست این است که برای بسیاری از مردم، خوردن یک قرص ساده‌تر و راحت‌تر از شوک الکتریکی است. با این حال در افرادی که دارو برای آنها موثر نیست، درمان با شوک الکتریکی می تواند نجات دهنده باشد. درک نحوه عملکرد آن به ما کمک می کند تا راه هایی را برای افزایش مزایا و در عین حال به حداقل رساندن عوارض جانبی کشف کنیم.

نگاهی دقیق تر به فعالیت مغز

محققان از اسکن الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای مطالعه فعالیت مغز بیمارانی که تحت درمان افسردگی با ECT بودند، استفاده کردند. آنها همچنین شکل مشابه دیگری از درمان به نام درمان شوک مغناطیسی را نیز بررسی کردند که باعث ایجاد شوک با آهنربا به جای الکترود می شود. هر دو روش درمانی، افزایش سطح فعالیت دوره ای را در مغز بیماران پس از درمان نشان دادند.

اسمیت می‌گوید: فعالیت دوره‌ای مانند صدای پس‌زمینه مغز است و سال‌ها دانشمندان با آن مواجه بودند و توجه زیادی به آن نمی‌کردند. با این حال، ما اکنون می‌بینیم که این فعالیت در واقع نقش مهمی در مغز دارد و فکر می‌کنیم درمان با تشنج الکتریکی به بازیابی این عملکرد در افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند.

یکی از عملکردهای فعالیت دوره ای در مغز کمک به کنترل نحوه روشن و خاموش شدن نورون‌ها است. نورون‌های ما دائماً در حال گذراندن چرخه های تحریک و بازداری هستند که با حالات ذهنی مختلف مطابقت دارد. فعالیت دوره ای به تقویت فعالیت بازدارنده در مغز کمک می کند و به طور موثری سرعت آن را کاهش می دهد.

اسمیت گفت: چیزی که به طور مرتب در اسکن EEG افرادی که تحت درمان با شوک الکتریکی یا مغناطیسی هستند، می‌بینیم، یک الگوی کند در فعالیت الکتریکی مغز است. این الگو برای سال‌های متمادی غیرقابل توضیح بوده است، اما در نظر گرفتن اثرات بازدارنده فعالیت دوره‌ای به توضیح آن کمک می‌کند و نشان می دهد که این دو شکل از درمان اثرات مشابهی در مغز ایجاد می کنند.

در حالی که این یافته ها ارتباطی بین فعالیت دوره ای و مزایای شوک ‌الکتریکی ایجاد می کند، محققان بر نیاز به تحقیقات بیشتر برای استفاده از این بینش در کاربردهای بالینی تاکید می کنند. آنها در حال حاضر در حال بررسی امکان استفاده از فعالیت دوره ای به عنوان معیار اثربخشی درمان در سایر درمان های افسردگی، مانند داروها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.