چرا کمردرد می گیریم؟

  کمردرد اغلب به دلیل اصابت ضربه یا انجام ورزش های سنگین به سراغ افراد می آید اما گاهی بیماری های زمینه ای باعث بروز این درد شایع می شود.

  کمردرد اغلب به دلیل اصابت ضربه یا انجام ورزش های سنگین به سراغ افراد می آید اما گاهی هم بیماری های زمینه ای باعث بروز این درد شایع می شود.

به گزارش تکناک، انواع مختلفی از کمردرد وجود دارد که از دردهای مبهم تا گرفتگی ناگهانی را شامل می شود. کمردرد در بین مردم ایالات متحده مشکلی شایع است که معمولاً در اثر تصادف یا فعالیت بدنی شدید، ایجاد می شود.در موارد دیگر، یک بیماری زمینه ای ممکن است باعث کمردرد شود. به عنوان مثال، کمردرد یکی از علائم پوکی استخوان و اندومتریوز است. حتی یک سرماخوردگی معمولی می تواند باعث ایجاد کمردرد شود.

پزشک با توجه به علت بروز کمردرد، می تواند درمان هایی را برای تسکین این درد پیشنهاد کند. به طور کلی، داروهایی که درد را کاهش می دهند، فیزیوتراپی، ورزش، یوگا و تای چی می توانند در این مورد مفید باشند. در موارد شدید، مانند آندومتریوز یا سرطان، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

کمر درد غیرقابل کنترل

مشکلات غیرقابل کنترل، از شایع ترین علل کمردرد هستند. وجود مشکلاتی در ستون فقرات و دیسک ها یا عضلات پشت، رباط ها یا تاندون ها باعث کمردرد غیرقابل کنترل می شود. به عنوان مثال، اگر دیسک، عصب را فشرده کند، فتق دیسک اتفاق می افتد.

دو مورد از رایج ترین انواع کمردرد غیرقابل کنترل، شکستگی مهره ها و بیماری دژنراتیو دیسک هستند. اگر استخوان‌ها ضعیف شده و به راحتی بشکنند، ممکن است شکستگی مهره‌ها رخ دهد. البته ممکن است بلافاصله متوجه شکستگی مهره نشوید. با این حال، علائم رایج این مشکل عبارتند از بدتر شدن کمردرد و خمیده شدن.

بیماری دژنراتیو دیسک به دلیل افزایش سن رخ می دهد. با بالا رفتن سن افراد، دیسک های ستون فقرات خراب می شوند. این مشکل ممکن است همراه با آرتریت یا تنگی نخاع نیز رخ دهد. اگر فضاهای ستون فقرات باریک شوند و به نخاع و اعصاب فشار وارد کنند، تنگی نخاع اتفاق می افتد.

بلندکردن اجسام سنگین یکی از شایع ترین علل گزارش شده برای کمردرد غیرقابل کنترل است. البته سایر فعالیت های فیزیکی نیز می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

پزشک ممکن است برخی از درمان های زیر را برای کاهش کمردرد غیرقابل کنترل توصیه کند:

  • طب سوزنی
  • فیزیوتراپی
  • ماساژ
  • ورزش
  • حرارت
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • شل کننده های عضلانی

درمان کمردرد غیرقابل کنترل به عوامل زیادی مانند مزمن بودن علائم، وجود بیماری های همزمان و علت اصلی کمردرد بستگی دارد.

سرماخوردگی

کمردرد یک مشکل رایج در بین افراد مبتلا به سرماخوردگی است. بدن در پاسخ به ویروس های سرماخوردگی، پیروژن تولید می کند که باعث تب می شود. پیروژن ها می توانند در نزدیکی اعصاب ایجاد شوند که سیگنال درد را نشان می دهند و باعث درد می شوند.

علاوه بر این، سرفه می تواند کمردرد را تشدید کند. سرفه به فضای اپیدورال که همان کیسه مایع اطراف نخاع است، فشار می آورد. اعمال فشار بر روی آن ناحیه می تواند بر اعصاب تاثیر بگذارد و منجر به درد شود.

داروهای NSAID مانند ایبوپروفن یا تیلنول (استامینوفن) می توانند کمردرد و تب را کاهش دهند. داروهای سرماخوردگی و سرفه می توانند به کاهش هر گونه سرفه ای که کمردرد را تشدید می کند، کمک کنند.

سنگ کلیه

سنگ های کلیه به دلیل سطوح بالای کلسیم، اگزالات و فسفر ادرار تشکیل می شوند. یکی از شایع ترین علائم سنگ کلیه، درد ناگهانی و گرفتگی کمر است که به قولنج کلیوی نیز معروف است. سنگ کلیه علاوه بر کمردرد ممکن است باعث تهوع و استفراغ هم شود.

در برخی موارد، سنگ‌های کلیه کوچک، خود به خود دفع می‌شوند. در مواقع دیگر، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

آرتروز

آرتروز ستون فقرات به عنوان اسپوندیلیت آنکیلوزان شناخته می شود. علائم آن عبارتند از:

  • مفاصل دردناک و سفت
  • دشواری در تنفس
  • تغییر بینایی و درد چشم
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها که ممکن است منجر به کاهش وزن شود
  • بثورات پوستی
  • دل درد
  • اسهال

علت دقیق اسپوندیلیت آنکیلوزان ناشناخته است. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که ژنتیک و عوامل محیطی ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند. پزشک ممکن است مصرف برخی داروها، فیزیوتراپی یا جراحی را برای درمان اسپوندیلیت آنکیلوزان توصیه کند.

اندومتریوز

آندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی شبیه به بافتی که معمولاً داخل رحم را می‌پوشاند، در خارج از آن رشد می‌کند. درد مزمن لگن یکی از شایع‌ترین علائم آندومتریوز است که معمولاً در طول دوره‌های قاعدگی عذاب آور می‌شود. این درد ممکن است به کمر سرایت کند. این نوع کمردرد علاوه بر پریود، ممکن است با رابطه جنسی، حرکات روده یا ادرار تشدید شود.

پزشک ممکن است برای این درد هورمون درمانی مانند مصرف قرص های ضد بارداری را پیشنهاد کند. NSAID ها مانند ایبوپروفن نیز می توانند درد را کاهش دهند. در موارد شدید، جراحی می تواند کمک کننده باشد. البته در این مورد احتمال بازگشت درد پس از جراحی وجود دارد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود و آنها به راحتی می شکنند. کاهش توده استخوانی و تراکم مواد معدنی باعث پوکی استخوان می شود.

زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند، به خصوص پس از یائسگی. این به این دلیل است که میزان استروژن به تدریج کاهش می یابد که منجر به یائسگی می شود. برخی شواهد نشان می دهد که استروژن از استحکام استخوان محافظت می کند. کاهش میزان استروژن، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. رژیم های کم کلسیم و ویتامین D که به تقویت استخوان ها کمک می کند ممکن است باعث پوکی استخوان شود.

معمولاً پوکی استخوان تا زمان شکستگی استخوان علائمی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال، شکستگی ستون فقرات ممکن است منجر به کمردرد شدید شود. در مقابل، سقوط یا درد غیرقابل کنترل ممکن است باعث شکستگی شود اما ممکن است باعث درد بیشتر از حد معمول نشود.

پزشک ممکن است برخی از درمان های زیر را برای پوکی استخوان پیشنهاد کند:

  • رژیم های غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D
  • تغییر سبک زندگی، مانند ورزش
  • پیشگیری از افتادن
  • مصرف برخی داروها

این درمان ها به محافظت از استحکام استخوان و محافظت در برابر شکستگی کمک می کنند.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا باعث درد عضلانی در سراسر بدن می‌شود، اما یکی از شایع‌ترین محل‌ها کمر است. با فیبرومیالژیا، کمردرد ممکن است احساس درد، سوزش یا ضربان داشته باشد. درد ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث خستگی یا بروز مشکلاتی در خواب شود.

محققان نمی دانند دقیقا چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود. برخی از شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است نسبت به دیگران به درد حساس تر باشند. تئوری های دیگر ژنتیک و بیماری های زمینه ای را علتی برای این موضوع می داند. به عنوان مثال، سابقه خانوادگی فیبرومیالژیا، خطر ابتلا را افزایش می دهد. بیماری های زمینه ای شامل آرتروز(RA)، اضطراب و افسردگی است.

برای درمان فیبرومیالژیا، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را توصیه کند:

  • درمان
  • داروهایی برای تسکین درد
  • ورزش
  • یوگا
  • تای چی

بارداری

کمردرد یکی از علائم شایع بارداری است. حدود دو سوم افراد باردار، کمردرد دارند که ممکن است به باسن و پاها سرایت کند. در برخی موارد، درد ممکن است بر فعالیت‌های روزانه و خواب تأثیر بگذارد.

برخی شواهد حاکی از آن است که افزایش وزن در دوران بارداری باعث تغییر وضعیت بدن و ایجاد کمردرد می شود. برای درمان کمردرد، پزشک اصولا ورزش یوگا، آرام سازی پیشرونده عضلانی (PMR)، طب سوزنی یا کمربند لگنی را برای تقویت از ستون فقرات توصیه کند.

سرطان

به ندرت پیش می آید تومورها سرطانی باعث کمردرد شوند. به طور خاص، فشردگی طناب نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی به ستون فقرات گسترش یافته و تومور ایجاد کنند.

در سرطان سینه، ریه و پروستات، زمانی که سلول‌های سرطانی به استخوان گسترش می‌یابند (متاستاز می‌کنند)، ممکن است کمردرد رخ دهد. سلول های سرطانی ممکن است بر تراکم و ثبات استخوان نیز تأثیر بگذارند و خطر شکستگی را افزایش دهند.

فشرده سازی نخاع ممکن است باعث درد شدید کمر و گردن، بی حسی و ضعف شود. این علائم ممکن است به بازوها و پاها نیز سرایت کند. به طور معمول، سرفه و عطسه درد را بدتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.