چگونه فشار خون پایین را درمان کنیم؟

فشار خون پایین که به عنوان افت فشار خون نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که نیروی خون در حال حرکت در رگ ها و شریان ها، کمتر از حد معمول باشد.

به گزارش تکناک، فشار خون طبیعی معمولاً بین 90/60 میلی متر جیوه (mmHg) و 120/80 mmHg  است. اما، داشتن فشار خون کمتر از 90/60 میلی‌متر جیوه، نشانه فشار خون پایین است.

انواع مختلفی از فشار خون پایین وجود دارد. رایج ترین انواع آن عبارتند از افت فشار خون ارتواستاتیک (فشار خون به سرعت در هنگام ایستادن کاهش می یابد)، افت فشار خون ارتوستاتیک پس از غذا (فشار خون پس از صرف غذا به طور ناگهانی کاهش می یابد) و افت فشار خون با واسطه عصبی (فشار خون پس از ایستادن برای مدت طولانی کاهش می یابد).

اگر فشار خون پایین یا hypotension (abnormally low blood pressure) دارید، احتمالاً علائمی مانند تاری دید، گیجی، سرگیجه، حالت تهوع یا خستگی را تجربه خواهید کرد. خوشبختانه، چندین گزینه درمانی در دسترس وجود دارد که می تواند به شما کمک کند فشار خون خود را به محدوده طبیعی برگردانید.

مدیریت فشار خون پایین

اگر فشار خون پایین دارید، همیشه نیازی به درمان ندارید. پزشک شما تنها در صورت شروع علائم ممکن است درمان را توصیه کند. اگر علائمی دارید، برنامه درمانی دقیق شما به میزان پایین بودن فشار خون و شدت علائم شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، دارو و تغییر سبک زندگی می تواند فشار خون پایین را به طور موثر درمان کند.

مدیریت داروها

چندین دارو هستند که می توانند منجر به کاهش فشار خون شوند. این داروها شامل داروهای فشار خون بالا، داروهای قلبی مانند مسدود کننده های بتا، داروهای خاص برای بیماری پارکینسون، برخی از انواع داروهای ضد افسردگی و داروهای اختلال نعوظ است. در برخی موارد، مصرف مسکن ها و نوشیدن الکل نیز می تواند فشار خون شما را به زیر محدوده طبیعی کاهش دهد.

همچنین تداخل دارویی می‌تواند فشار خون شما را بسیار پایین بیاورد،‌ بنابراین مهم است که در صورت مصرف همزمان چندین دارو محتاط باشید. گاهی اوقات مصرف ترکیبی از داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) با داروهای فشار خون بالا می تواند به طور غیر منتظره ای فشار خون شما را کاهش دهد.

اگر مشکوک هستید که داروی شما ممکن است باعث فشار خون پایین شود، در مورد تنظیم دوز یا تغییر دارو با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که بدون مشورت با یک پزشک، هیچ تغییری در برنامه دارویی خود ایجاد نکنید. قطع غیرمنتظره داروها نیز می تواند منجر به علائم دیگری شود.

نوشیدن آب بیشتر

اگر در طول روز به اندازه کافی آب نمی نوشید، در معرض خطر کم آبی بدن نیز هستید که می تواند باعث کاهش غیر طبیعی فشار خون شما شود. کم آبی بدن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما بیش از مقداری که مصرف می کنید، مایعات را از دست می دهد. ممکن است به دلیل تعریق بیش از حد در حین ورزش شدید (به ویژه در هوای گرم)، تب، یا استفراغ یا اسهال دچار کم آبی شوید.

برای افزایش فشار خون و کاهش علائم افت فشار خون، نکات زیر را برای افزایش مصرف آب امتحان کنید:

  • وقتی در مدرسه یا محل کار هستید، یک بطری آب روی میز خود بگذارید تا در مواقع مشغله به راحتی از آن بنوشید.
  • بطری های آب بیشتری را در یخچال قرار دهید تا بتوانید پس از اتمام، بطری خود را دوباره پر کنید
  • لیمو یا میوه های دیگر را در آب خود دم کنید تا هر از چند گاهی طعم آن تغییر کند
  • یک یادآور یا زنگ هشدار را روی تلفن همراه یا رایانه خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند آب بنوشید

کمبود ویتامین

گاهی اوقات، کمبود مواد معدنی مهم در بدن شما مانند ویتامین B12 و اسید فولیک، می تواند باعث کم خونی شود که به نوبه خود منجر به کاهش فشار خون می شود. ویتامین B12 برای تولید  DNA، اسیدهای چرب و پوشش محافظ اعصاب به نام میلین در بدن شما حیاتی است. اسید فولیک ویتامینی است که به تولید سلول های جدید کمک می کند.

اگر علائم فشار خون پایین را دارید، از پزشک خود بخواهید آزمایش خون را برای بررسی کمبود ویتامین های شما انجام دهد. بر اساس نتایج آزمایش خون، پزشک شما ممکن است مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها را برای مقابله با کمبود و بهبود فشار خون پیشنهاد کند.

تنظیم وعده های غذایی

افت فشار خون پس از غذا زمانی رخ می دهد که فشار خون شما در عرض 30 دقیقه پس از صرف غذا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. اگر این دلیل اصلی تغییرات فشار خون شماست، خوردن وعده های کوچکتر و مکرر در طول روز را در نظر بگیرید. به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ، سعی کنید چهار تا پنج وعده غذایی کوچکتر بخورید.

علاوه بر این، کاهش میزان کربوهیدرات هایی که می خورید نیز می تواند فشار خون شما را بهبود بخشد. مصرف نان، برنج و ماکارانی را محدود کنید و غذاهای کم کربوهیدرات مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، سبزیجات و آجیل را انتخاب کنید.

پوشیدن جوراب های فشرده

جوراب‌های فشاری ابزارهای مفید هستند که برای تقویت گردش خون در پاها و بهبود فشار خون پایین طراحی شده‌اند. آنها با اعمال فشار ملایم به پاهای شما، تشویق خون به جریان یافتن به سمت بالا و کمک به کاهش تورم عمل می کنند. آنها همچنین می توانند در جلوگیری از تشکیل لخته های خون نقش داشته باشند.

اگر فشار خون پایینی دارید که با تورم در پاهایتان همراه است، پوشیدن جوراب های فشاری راحت و قابل تنفس در طول روز را در نظر بگیرید. انواع مختلفی از جوراب های فشاری موجود است که در سطح فشار، طول و رنگ متفاوت است. پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند جوراب فشاری متناسب با نیازهای خاص خود را انتخاب کنید و توضیح دهد که چه مدت و چند وقت یکبار باید آنها را بپوشید تا مزایای آن را تجربه کنید.

زندگی با فشار خون پایین و مدیریت آن

اگر فشار خون پایین و بدون هیچ علامت همراهی دارید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. با این حال، اگر علائم وجود داشته باشد یا فشار خون پایین به دلیل یک مشکل زمینه‌ای باشد، درمان‌های مناسب بر اساس علت و علائم خاص در دسترس هستند.

اگر علائمی مانند سرگیجه یا سبکی سر را تجربه کردید، فوراً بنشینید یا دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. با این حال، اگر هر یک از علائم زیر را در بیماری خود تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • مدفوع سیاه یا قهوه ای رنگ
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • تب حداقل ۳۸ درجه
  • دشواری در تنفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.