کرم زنده 8 سانتی  از مغز یک زن خارج شد

در سال 2021 یک زن 64 ساله استرالیایی، از درد شکم، اسهال، سرفه خشک و تعریق شبانه رنج می برد و سه هفته پس از گذشت این علائم در یک بیمارستان محلی بستری شد.

به گزارش تکناک، آنچه در پی این قضیه رخ داد، یک سال جابه جایی بین بیمارستان های مختلف و وخامت اوضاع او بود. کشت های باکتریایی، قارچی و مایکوباکتریایی و همچنین آزمایشات انجام شده برای تعیین وجود انگل بر روی نمونه های مدفوع او منفی بود.

در طی یک دوره سه ماهه، این بیمار دچار فراموشی و تشدید افسردگی شد و MRI مغز او یک ضایعه در لوب فرونتال راست او به اندازه 13×10 میلی متری را نشان داد. پزشکان تصمیم گرفتند نمونه برداری باز انجام دهند.

چیزی که آن روز آنها پیدا کردند همه را در اتاق عمل شگفت زده کرد. آنها یک کرم زنده گرد انگلی به طول 8 سانتی متر را از مغز این زن بیرون کشیدند. این کرم زنده  انگلی به عنوان لارو مرحله سوم Ophidascaris robertsi شناسایی شد.

اولین مورد وجود یک کرم زنده در مغز

پزشکی که این جراحی را انجام داد، دکتر سانجایا سنانایاک گفت: من به عنوان یک جراح مغز و اعصاب فکر می کردم یک کرم پیچ خورده در مغز این بیمار پیدا کنم، اما اینطور نبود. چیزی که ما پیدا کردیم همه را شگفت زده کرد.

نکته دیگری که پزشکان را متعجب کرد این بود که Ophidascaris robertsi معمولاً در مارها و به طور خاص پیتون ها یافت می شود. بنابراین سوال این بود که این کرم چگونه به مغز آن زن راه پیدا کرده بود؟

دکتر سنانایاک در مصاحبه ای با گاردین افزود: کانبرا مکان کوچکی است، بنابراین ما کرم را که هنوز زنده بود، مستقیماً به آزمایشگاه یک دانشمند فرستادیم که در مورد انگل‌ها بسیار با تجربه است.

چگونه کرم به داخل مغز این زن خزید؟

تاریخچه این بیمار را می توان به محل سکونت او در نزدیکی منطقه دریاچه ای که معمولاً توسط مارهای پیتون زندگی می کنند، ردیابی کرد. به گزارش مجله بیماری های عفونی نوظهور، این زن تماس مستقیمی با مار نداشته است. او سبزیجات را از اطراف دریاچه جمع آوری می کرد تا در آشپزی از آنها استفاده کند. نتیجه گیری شد که زن باید تخمOphidascaris robertsi  را مستقیماً از سبزیجات یا به طور غیرمستقیم به دلیل آلودگی دست یا تجهیزات آشپزخانه مصرف کرده باشد.

دکتر سنانایاک افزود: آن بیمار بیچاره بسیار شجاع و فوق العاده بود. مسلما هیچکس تمایل ندارد اولین بیمار در جهان با یک کرم گرد که در مارهای پیتون یافت می شود، باشد و ما واقعاً به این بیمار احترام می گذاریم چون او در روند درمان فوق العاده بود.

از آنجایی که انسان ها و حیوانات به طور مداوم در محیط های یکسان زخمی می شوند، مورد این زن بر خطر مداوم بیماری های مشترک بین انسان و دام تاکید می کند. انتظار می رود مواردی از این دست در سطح جهانی نیز ظاهر شوند.

دکتر سنانایاک افزود: در 30 سال گذشته حدود 30 عفونت جدید در جهان پیدا شده است. از میان عفونت‌های نوظهور در سطح جهان، حدود 75 درصد از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند، به این معنی که از دنیای حیوانات به دنیای انسان منتقل شده است. این مسئله شامل ویروس‌های کرونا نیز می‌شود.

با این حال او افزود که بیماری های Ophidascaris robertsi مانند ویروس کرونا مسری نیستند، بنابراین لازم نیست نگران یک بیماری همه گیر دیگر باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.