تلاش متا برای توسعه نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، از تمایل این شرکت برای همکاری با سامسونگ الکترونیکس و ال‌جی الکترونیکس به‌منظور طراحی و ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی خبر داد.

به‌گزارش تک‌ناک، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در سفر خود به آسیا، با یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، دیدار کرد. در این دیدار، زاکربرگ تمایلش را برای همکاری با سامسونگ الکترونیکس در‌زمینه تولید تراشه‌های هوش مصنوعی با هدف کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی مربوط به تایوان ابراز کرد. تایوان محل استقرار شرکت TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ قراردادی تراشه در جهان است.

تولید و تدارک پردازنده‌های هوش مصنوعی به اولویتی مهم برای هر شرکتی در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شده است. توسعه فناوری‌های پیشرفته‌تر و کارآمدتر از نسل فعلی تراشه‌ها نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارد. به‌همین‌ترتیب، این موضوع برای آینده‌ کسب‌وکارهای شبکه‌های اجتماعی و دستگاه‌های سخت‌افزاری متا نیز مهم است. متا برای پیشرفت در این زمینه نیازمند پردازنده‌های هوش مصنوعی قوی و کارآمد است.

براساس گزارش‌ها، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، با برخی از مدیران سامسونگ، ازجمله جی لی، رئیس هیئت‌مدیره اجرایی این شرکت، نیز دیدار کرده است تا درباره همکاری‌های بالقوه درزمینه تراشه‌های هوش مصنوعی و نیمه‌رساناها و واقعیت گسترده (XR) گفت‌وگو کند.

شرکت TSMC به‌منظور متنوع‌سازی زنجیره‌های تأمین خود در خارج از تایوان، نخستین کارخانه‌ تولید تراشه‌اش را در ژاپن افتتاح کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که جنگ فناوری میان آمریکا و چین شدت گرفته است.

در سال ۲۰۲۰، دولت ژاپن و شرکت‌های این کشور Japan Advanced Semiconductor Manufacturing (JASM)، شرکت زیرمجموعه‌ TSMC را تأسیس کردند. آوریل ۲۰۲۲، این شرکت فرایند ساخت کارخانه جدید TSMC در آغاز کرد. JASM قرار است دومین کارخانه‌ تولید تراشه خود را در ژاپن با آغاز ساخت‌وساز در اواخر سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی کند.

بنیان‌گذار متا با فومیو کی‌شیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نیز برای گفت‌وگو درباره هوش مصنوعی و نیمه‌هادی‌ها دیدار کرد. ژاپن در تلاش است تا صنعت تولید تراشه خود را احیا کند؛ صنعتی که در‌زمینه تراشه‌های نسل بعدی حدود ۱۰ سال از تایوان و کره‌جنوبی عقب‌تر است.

سفر زاکربرگ هم‌زمان با رقابتی جهانی و مهم درزمینه تراشه‌های هوش مصنوعی است. انویدیا همچنان بر بازار جهانی تراشه‌های هوش مصنوعی تسلط دارد و این مسئله فرصت بزرگی را برای کشورهایی فراهم کرده است که به‌طور سنتی در ساخت پردازنده‌ها قوی هستند یا قصد دارند نوآوری‌های خود را احیا کنند.

این موضوعی است که شرکت‌های فناوری سازنده‌ کسب‌وکارهای هوش مصنوعی مشتاقانه از آن حمایت می‌کنند تا وابستگی خود به انویدیا را کاهش دهند. به‌همین‌دلیل، غول شبکه‌های اجتماعی با افزایش تلاش‌های خود برای تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی، روی تراشه‌ اختصاصی هوش مصنوعی‌اش به نام آرتمیس (Artemis) برای مراکز داده‌ خود کار کرده است.

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، OpenAI، آمازون و گوگل نیز به‌طور مشابه برای تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی به‌منظور پشتیبانی از اهداف خود در این زمینه در تلاش بوده‌اند.

همکاری متا و ال‌جی برای توسعه‌ دستگاه‌های واقعیت افزوده (XR)

زاکربرگ در جریان سفر خود به آسیا، با ویلیام چو، مدیرعامل ال‌جی الکترونیکس، در سئول دیدار و درباره همکاری استراتژیک بالقوه‌ دو شرکت در توسعه‌ دستگاه‌های واقعیت افزوده (XR) بحث و گفت‌وگو کرد.

سخن‌گوی ال‌جی الکترونیکس در جواب سؤال رسانه تک‌کرانچ مبنی براینکه «آیا این بحث‌ها شامل برنامه‌های مشخصی بین دو طرف بوده است یا خیر؟»، اعلام کرد که ال‌جی و متا حتی پیش از دیدار مدیران ارشدشان، همکاری تنگاتنگی داشته‌اند و دو شرکت انتظار فرصت‌های بیشتری در آینده دارند. هنوز جزئیاتی درباره شرایط مالی یا محصولاتی که این همکاری به‌طور خاص شامل آن‌ها می‌شود، ارائه نشده است.

ال‌جی، غول فناوری کره‌ای، می‌خواهد پلتفرم واقعیت افزوده‌ متا را به دستگاه‌های محتوا و مصرف‌کننده‌ خود، مانند تلویزیون‌هایش بیاورد تا اکوسیستم منحصربه‌فردی را در بخش کسب‌وکار واقعیت افزوده‌ تازه‌تأسیس این شرکت بنا کند.

در‌حال‌حاضر، ال‌جی مانند هر شرکت فناوری دیگری در دنیا، به‌شدت روی موج هوش مصنوعی سوار است؛ اما واقعیت این است که این شرکت تا‌به‌امروز در عرصه‌ هوش مصنوعی، چه به‌عنوان سازنده‌ تراشه و چه به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ محصولات مبتنی‌بر هوش مصنوعی و چه در حوزه‌ خدمات، درخشش چندانی نداشته است.

متا فرصتی برای ال‌جی فراهم می‌کند تا با شرکتی که پیشرفت بیشتری کرده است؛ اما در‌عین‌حال رقیب مستقیمی برای ال‌جی در‌زمینه‌ کسب‌وکار بزرگ‌تر لوازم الکترونیکی مصرفی محسوب نمی‌شود، شراکت و تسلط برخی از شرکت‌های بزرگ دیگر در فضای هوش مصنوعی مانند گوگل و OpenAI را نیز جبران کند.

به‌عنوان‌ مثال، این شرکت به‌طور خاص اشاره کرده است که ویلیام چو، مدیرعامل ال‌جی الکترونیکس، به نمایش‌های فناوری پیشرفته‌ متا، به‌ویژه با تمرکز بر مدل‌های زبان بزرگ متا و ظرفیت‌های آن‌ها برای ادغام هوش مصنوعی در دستگاه‌ها علاقه‌ زیادی نشان داده است. این در حالی بود که وی هدست کوئست 3 و عینک هوشمند ری‌بن متا را تجربه می‌کرد.

پس از تعطیلی جهانی کسب‌وکار تلفن‌همراه ال‌جی در آوریل ۲۰۲۱، این غول لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی کره‌ای تمرکز تجاری‌اش را به سایر حوزه‌ها، ازجمله خانه‌های هوشمند، دستگاه‌های متصل، اینترنت اشیاء (IoT)، قطعات خودروهای الکتریکی (EV) و رباتیک و پلتفرم‌های هوش مصنوعی تغییر داد.

در اواخر نوامبر، ال‌جی اعلام کرد که بخش سرگرمی خانگی این شرکت به‌عنوان بخشی از تغییرات سازمانی برای تسریع توسعه‌ دستگاه واقعیت افزوده و با هدف عرضه‌ در سال ۲۰۲۵، تیم واقعیت افزوده (XR) جدیدی تشکیل داده است.

سخن‌گوی متا با اشاره به همکاری با ال‌جی گفت:

از دیدن رهبری باسابقه درزمینه‌ لوازم الکترونیکی مصرفی که تعهد مشترک ما را برای ساخت نسل بعدی دستگاه‌های واقعیت افزوده به‌اشتراک می‌گذارد، هیجان‌زده‌ایم. چشم‌انداز متا برای اکوسیستم بازتر به همکاری بین نوآورانه‌ترین شرکت‌های این صنعت بستگی دارد و مشتاقانه منتظر همکاری خود با ال‌جی هستیم تا مردم سراسر جهان بتوانند از پلتفرم‌های کامپیوتری آینده به روش‌های بیشتری بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.