فناوری جدید DirectSR مایکروسافت چه قابلیت هایی دارد؟

مایکروسافت با معرفی رابط برنامه‌نویسی جدید DirectSR، به‌‌دنبال ساده‌‌کردن فرایند پیاده‌سازی فناوری‌های ارتقای رزولوشن مانند DLSS انویدیا و FSR ای‌ام‌دی و XeSS اینتل است.

به‌گزارش تک‌ناک، در آستانه برگزاری GDC 2024 در ماه مارس، مایکروسافت جزئیات بیشتری از فناوری ارتقای رزولوشن آینده خود، یعنی DirectSR، ارائه کرده است. این شرکت می‌گوید که فناوری یادشده پیاده‌سازی ابزارهای ارتقای رزولوشن شرکت‌های بزرگ را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر درباره DirectSR در ارائه‌ای مشترک بین مایکروسافت و ای‌ام‌دی و انویدیا در GDC 2024 بیان و پیش‌نمایش عمومی این رابط برنامه‌نویسی (API) به‌زودی منتشر خواهد شد.

تامزهاردور می‌نویسد این واقعیت که ای‌ام‌دی و انویدیا و اینتل هر‌کدام فناوری ارتقای رزولوشن خاص خود را دارند، کار را برای توسعه‌دهندگان بازی پیچیده می‌کند. به‌عنوان مثال، بازی Starfield ابتدا فقط با FSR 2 منتشر شد؛ اما ماه‌ها بعد پشتیبانی از DLSS را دریافت کرد و هنوز‌هم XeSS به آن اضافه نشده است.

اینکه آیا این پیاده‌سازی مرحله‌به‌مرحله به‌دلیل پیچیدگی فنی بوده یا ای‌ام‌دی مانع پیاده‌سازی فوری DLSS شده، نشان‌ می‌دهد که مدیریت سه ابزار ارتقای رزولوشن مختلف برای توسعه‌دهندگان مشکلاتی به‌همراه دارد. هر سه راه‌حل ارتقا از‌نظر داده‌هایی که برای ایجاد تصاویر با‌کیفیت‌تر استفاده می‌کنند، چندان با‌هم تفاوت ندارند؛ بنابراین، DirectSR معرفی شده است.

مایکروسافت درباره جزئیات صحبت نکرده و به‌طور دقیق توضیح نداده است که DirectSR چه کاری انجام می‌دهد؛ اما به‌طور خلاصه در پست وبلاگ بیان کرده است که این فناوری از‌طریق مجموعه مشترکی از ورودی‌ها و خروجی‌ها، قابلیت ارتقای رزولوشن را با استفاده از مسیر کد واحد برای فعال‌کردن طیف وسیعی از راه‌حل‌ها مانند DLSS و FSR و XeSS فعال می‌کند.

به‌طور‌کلی، به‌نظر می‌رسد DirectSR بسیار شبیه به چیزی است که انویدیا با چهارچوب Streamline خود وعده داده بود. Streamline انویدیا روشی متن‌باز برای فعال‌کردن پیاده‌سازی‌های ساده DLSS و XeSS و به‌طور بالقوه FSR است؛ اگرچه ای‌ام‌دی هرگز به این پروژه ملحق نشد. مشخص نیست که آیا Streamline به‌دلیل DirectSR کنار گذاشته شده است یا خیر.

این فناوری در سال ۲۰۲۳ وارد موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5.2 شد؛ اما آخرین‌باری است که به‌طور جدی درباره آن صحبت شد. مطمئناً قرارگرفتن مایکروسافت در رأس این API ممکن است برای رقبای انویدیا پذیرفتنی‌تر باشد.

از برخی جهات، شاید بهتر باشد DirectSR به‌طور مؤثری جایگزین Streamline شود؛ اما این به‌معنای محدود‌شدن این فناوری به ویندوز است. در‌مقابل، Streamline با Vulkan نیز سازگار است که هنوز در APIهای بازی ضعیف محسوب می‌شود؛ ولی به‌دلیل سازگاری عالی با پلتفرم‌های مختلف، همچنان در بسیاری از بازی‌ها استفاده می‌شود.

همان‌طور‌که Proton به بازی‌های ویندوزی اجازه می‌دهد تا روی لینوکس و Steam Deck اجرا شوند، احتمالاً در آینده می‌تواند برای پشتیبانی از DirectSR نیز گسترش یابد. ۲۱ مارس در رویداد GDC 2024، فناوری DirectSR به‌طور کامل رونمایی خواهد شد و بی‌شک اطلاعات بیشتری از آن به‌دست خواهیم آورد.

اگرچه اینتل در این رویداد حضور نخواهد داشت، از‌آنجا‌که مایکروسافت صراحتاً اعلام کرده است که XeSS از مزایای DirectSR بهره‌مند می‌شود، انتظار می‌رود که اینتل احتمالاً در توسعه این API جدید مشارکت کند یا حداقل برای استفاده از آن تمایل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.