آداپتورهای Wi-Fi 7 اینتل وارد بازار می‌شوند

اگرچه موسسه مهندسان برق و الکترونیک آمریکا (IEEE) هنوز مشخصات Wi-Fi 7 را به صورت رسمی تایید نکرده است، اما این تکنولوژی در حال ورود به بازار است.

به گزارش تکناک، اینتل در حال حاضر اولین کنترلرها و آداپتورهای Wi-Fi 7 خود را معرفی کرده است که امسال به صورت مختلف به بازار خواهند آمد.

اینتل در حال حاضر دو آداپتور M.2-2230 Wi-Fi 7 طرح پیش نویس را فهرست می‌کند (همانطور که توسط @ghost_motley مورد توجه قرار گرفته است): اینتل BE200 و اینتل BE202. هر دو آداپتور از جریان‌های 2×2 TX/RX پشتیبانی می‌کنند، از باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز استفاده می‌کنند و BE200 سرعت حداکثری 5 گیگابیت در ثانیه را داراست که به میزان قابل توجهی کمتر از حداکثر سرعت انتقال پشتیبانی شده توسط استاندارد است. تفاوت دقیق بین دو قطعه در این لحظه نامعلوم است، اما اینتل ادعا می‌کند که BE200 دارای پیش‌گواهی Wi-Fi 7 است. هر دو BE200 و BE202 اینتل از رابط‌های PCIe و USB پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند برای مادربردها و لپتاپ‌های رومیزی استفاده شوند.

با توجه به اطلاعاتی که توسط  @momomo_us مشاهده شده است، BE200 در مادربرد آینده Gigabyte Aorus Z790 Master X (تغییرات PCB نسخه 1.2) استفاده خواهد شد.

در همین حال، برخی نسخه‌های دیگر از این پلتفرم از Wi-Fi 7 QCNCM865 کوالکام (تغییرات PCB نسخه 1.0) و Wi-Fi 7 MT7927 از مدیاتک، RZ738 (تغییرات PCB نسخه 1.1) استفاده خواهند کرد. برای بهره‌برداری از Wi-Fi 7، کاربران نیز نیازمند استفاده از روترها و نقاط دسترسی سازگار با Wi-Fi 7 هستند.

Wi-Fi 7 با وعده‌ حداکثر نرخ بیت تجمعی 40 گیگابیت در ثانیه، به عنوان جانشینی پتانسیل‌دار برای اترنت سیمی برای اکثر کاربران مطرح است. برای دستیابی به این نرخ‌های شگفت‌انگیز، Wi-Fi 7 از سه باند فرکانسی استفاده خواهد کرد: 2.40 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز، عرض کانال را به 320 مگاهرتز گسترش خواهد داد و از 4096-QAM نیز استفاده خواهد کرد. با این حال، احتمالاً بسیاری از دستگاه‌های مشتری با سرعت‌های کمتر عمل خواهند کرد، همانطور که نمونه BE200 اینتل نشان می‌دهد.

این تکنولوژی نیز بر پایه‌هایی که توسط نسل‌های قبلی آن گذاشته شده است، بهبود خواهد یافت. اجباراً از ویژگی‌هایی مانند MU-MIMO (Multi-User Multiple-Input Multiple-Output) و OFDMA (Orthogonal Frequency-Division Multiple Access) پشتیبانی خواهد کرد که در Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E معرفی و پشتیبانی شده‌اند. انتظار می‌رود این بهبودها به بهینه‌سازی کارایی و ظرفیت اتصالات بی‌سیم کمک کنند.

اینتل در ابتدا کاربردهای Wi-Fi 7 را در وظایفی با نیاز به پهنای باند بالا متصور بود، به خصوص در هدست‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) که از فناوری WiGig اینتل استفاده می‌کردند. در حالی که IEEE قصد دارد تا سال 2025 مشخصات IEEE 802.11be را به صورت رسمی به تصویب برساند، اینتل و سایرین به عملکرد این تکنولوژی واکنش مثبت نشان داده‌اند و از حالا کنترلرها و آداپتورهای اولیه‌ی خود را با سازگاری Wi-Fi 7 معرفی کرده‌اند.

با این حال، احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد تا دستگاه‌های Wi-Fi 7 جا بیافتند. انتظار نمی‌رود تا سال 2024 که مشخصات به صورت کامل گواهی‌نامه‌بندی شود، عرضه گسترده‌ای از دستگاه‌ها برای مشتری انجام شود. بنابراین، اگر به تازگی یک روتر Wi-Fi 6 یا 6E خریده‌اید، فعلاً باید به خوبی به شما خدمت کند. اما یک یا دو سال دیگر، ممکن است بخواهید به ارتقاء فکر کنید به خصوص اگر نیاز به سرعت بی‌سیم دارید و علاقه‌مندید در صدر فناوری مصرف‌کننده قرار بگیرید.

این نوشته در شبکه، فناوری ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.