آیا افزودن نمک به آب آشامیدنی مفید است؟

به تازگی اظهاراتی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و ادعا می کند که افزودن نمک به آب آشامیدنی برای جلوگیری از سردرد، درد عضلانی و افت انرژی مفید است.افزودن نمک به آب آشامیدنی برای جلوگیری از سردرد، درد عضلانی و افت انرژی یک نظریه رایج در رسانه‌های اجتماعی است. بااین‌حال اثبات علمی کافی درباره اثر آن بر سلامت بدن وجود ندارد.

به گزارش تکناک، نوشیدن آب کافی در هر روز، کلید حفظ سلامت است. آب رسانی به بدن به طور مناسب نه تنها دمای مناسب بدن را تنظیم می کند، بلکه مفاصل شما را نیز روان می کند و به خلاص شدن از شر مواد زائد کمک می کند.

علیرغم این مزایا، اکثر مردم در مصرف روزانه آب کافی، کوتاهی می کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش داد که از سال 2015 تا 2018، کودکان در ایالات متحده به طور متوسط ​​روزانه 3 فنجان آب می نوشند در حالی که بزرگسالان به طور متوسط ​​5 فنجان آب می نوشند.

با این حال، مردم در رسانه های اجتماعی ادعا می کنند یک نکته آسان و مقرون به صرفه که می تواند به آب خوردن کمک کند، افزودن نمک به آب (brine : solution of very salty water, usually with sodium chloride as the salt) است.

یکی از کاربران تیک تاک می‌گوید که افزودن نمک دریایی سلتیک به بطری آب می‌تواند به شما کمک کند تا آب را بهتر جذب کنید زیرا مواد معدنی موجود در این نوع نمک، می‌توانند به انتخاب مولکول‌های آب و هدایت آنها به سلول‌های ما کمک کنند.

حتی یک متخصص تغذیه بالینی معتبر ویدئویی ساخت و ادعا کرد که او هم به آب، نمک اضافه می کند تا به آب رسانی به بدن و تامین میزان آب و سدیم بدن خود کمک کند. او گفت: برای جلوگیری از سردرد، درد عضلانی و انرژی کم، حتماً نمک را به آب خود اضافه می‌کنیم یا از مکمل‌های الکترولیتی مانند LMNT استفاده می‌کنم.

اما آیا واقعا این کار جواب می دهد؟ در این مقاله ما به این سوال بسیار مهم می پردازیم.

آیا افزودن نمک به آب آشامیدنی مفید است؟

مصرف به‌اندازه نمک نقش مهمی در سلامتی ما دارد؛ اما استفاده زیاد از آن می‌تواند عوارض جدی داشته باشد. سدیم یک یون کلیدی برای تعادل الکترولیتی بدن است و نقش مهمی در حفظ آب‌رسانی مناسب به بدن دارد. همچنین ای یون به‌عنوان یک یون مثبت در مایع خون و سلول‌ها وجود دارد و هنگامی‌که شما آب می‌نوشید به‌واسطه پتانسیل الکتریکی منفی سلول و با کمک پمپ‌های سدیم – پتاسیم ATPase، آن را به داخل سلول‌ها جذب می‌کند. این فرایند به حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن کمک می‌کند.
از طرفی وجود سدیم در آب آشامیدنی می‌تواند به جذب بهتر آن کمک کرده و از کم‌آبی بدن جلوگیری کند. مقدار نمک مصرفی باید مناسب و در محدوده توصیه‌شده باشد زیرا مصرف زیاد آن ممکن است منجر به عوارض منفی مانند افزایش فشارخون شود. عرق کردن در فعالیت‌های ورزشی شدید یا در هوای گرم و مرطوب به‌شدت باعث ازدست‌دادن آب و الکترولیت‌ها می‌شود؛ در این صورت افزودن مقدار کمی نمک به آبی که می‌نوشید می‌تواند کمک کند تا الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدن به‌خصوص سدیم جبران شود.

آب نمک

نقش سدیم در آبرسانی به بدن

افزودن نمک به آب آشامیدنی، حتی به مقدار کم می تواند به افزایش آبرسانی به بدن کمک کند، به خصوص در طول ورزش شدید یا در آب و هوای گرم که ممکن است افراد به شدت تعریق کنند یا آب و الکترولیت ها را سریع تر از دست دهند.

این مسئله به دلیل نقش سدیم که یک جزء کلیدی نمک، در فرآیند آبرسانی به بدن است. سدیم مانند یک آهنربا عمل می کند تا آب را به داخل سلول ها بکشد، که برای حفظ فرآیند آبرسانی به بدن حیاتی است.

هنگامی که آب می نوشید، این مایع از جریان خون شما عبور می کند و به سلول های بدن شما می رسد. این آب در سلول ها برای عملکردهای مختلف ضروری استفاده می شود. آب به تعادل الکترولیت‌ها به ویژه سدیم، برای حرکت مناسب به داخل و خارج سلول‌ها وابسته است.

هنگامی که ورزش می کنید یا عرق می کنید، نه تنها آب، بلکه الکترولیت هایی مانند سدیم را نیز از دست می دهید. با افزودن مقدار کمی نمک به آب آشامیدنی خود شما می توانید به جبران این الکترولیت های از دست رفته کمک کنید، جذب آب را بهتر کنید و به میزان زیادی از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

پر کردن جای خالی الکترولیت های از دست رفته

افزودن نمک به آب برای ورزشکاران و افراد فعالی که الکترولیت هایی مانند سدیم را از طریق تعریق ناشی از فعالیت های بدنی با شدت بالا یا طولانی مدت از دست می دهند، بهترین گزینه است.

به عنوان مثال، این کار می تواند برای افرادی که دو ماراتن انجام می دهند یا به طور منظم تمرینات با شدت بالا را انجام می دهند، مفید باشد.

نوشیدن آب نمک یا نوشیدنی های ورزشی دیگر می تواند به جبران این الکترولیت های از دست رفته، بهبود آب رسانی به بدن و به طور کلی افزایش عملکرد بدن، کمک کند.

همچنین این کار ممکن است در شرایط گرم و مرطوب یعنی زمانی که افراد بیش از حد معمول عرق می کنند، مفید باشد. نوشیدن آب نمک می تواند به جایگزینی این تلفات و جلوگیری از کم آبی بدن و بیماری های مرتبط با گرما کمک کند.

علاوه بر این، افرادی که بیمار هستند و مایعات و الکترولیت های زیادی را از طریق بینی، اسهال یا استفراغ از دست می دهند، ممکن است از نوشیدن یک نوشیدنی نمکی نیز بهره مند شوند.

نوشیدن محلولی که حاوی نمک و الکترولیت است، می تواند با جبران آنچه بدن از دست داده است به آبرسانی مجدد بدن و جلوگیری از کم آبی بیشتر کمک کند.

آیا باید به آب آشامیدنی خود نمک اضافه کنید؟

اگرچه آب نمک می‌تواند در شرایط خاص مفید باشد، اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از حد سدیم و نمک می‌تواند منجر به پیامدهای منفی برای سلامتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و سکته شود.

اگرچه نوشیدن آب نمک می تواند به حفظ آب و آبرسانی بدن کمک کند، اما به این معنا نیست که همه باید همیشه به آب خود، نمک اضافه کنند.

این به این دلیل است که اکثر مردم می توانند سدیم کافی را به تنهایی از رژیم غذایی خود دریافت کنند. نوشیدن آب ساده و داشتن یک رژیم غذایی متعادل، باید الکترولیت های کافی (مانند سدیم) را برای آبرسانی مناسب به بدن فراهم کند.

یک آمریکایی به طور متوسط ​​از طریق رژیم غذایی خود، سدیم زیادی دریافت می کند. در حقیقت تامین این ماده غذایی، اصلا نگران کننده نیست چراکه بیشتر مردم روزانه بیش از حد نیاز، سدیم مصرف می کنند.

آیا حل نمک با آب مفید است ؟

نمک زیاد چقدر است؟

میزان نمکی که یک فرد به آب خود اضافه می کند تا حد زیادی به میزان فعالیت، میزان تعریق و شرایط محیطی بستگی دارد.

به عنوان مثال، ورزشکاری که فقط 1 ساعت دویده، ممکن است بین 1300 تا 5500 میلی گرم نمک در عرق خود از دست داده باشد. این ورزشکار می توانند از افزودن ½ تا 1 قاشق غذاخوری نمک به نوشیدنی خود سود ببرد یا بر روی ترکیب یک وعده غذایی حاوی غذاهای نمکی بعد از تمرین تمرکز کند.

با این حال، یک دستورالعمل معمول برای کسانی که در فعالیت های استقامتی فعالیت می کنند، اضافه کردن ¼ تا ½ قاشق چای خوری نمک (حدود 1.5 تا 3 گرم) در هر لیتر آب است. این مقدار معادل حدود 500 تا 1000 میلی گرم سدیم است که تقریباً مقداری است که در یک لیتر عرق در طول فعالیت بدنی شدید از دست می رود.

توجه به این نکته مهم است که میزان تعریق و غلظت سدیم در افراد می‌تواند بسیار متفاوت باشد و دستورالعمل فوق ممکن است برای همه مناسب نباشد. برخی افراد ممکن است به کمتر یا بیشتر از این میزان نیاز داشته باشند.

توصیه استاندارد برای اکثر افراد، مصرف بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز نیست. برای افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت، انجمن قلب آمریکا (AHA) کمتر از 1500 میلی گرم سدیم در روز را پیشنهاد می کند. (1 قاشق چایخوری نمک در حال حاضر حاوی 2300 میلی گرم سدیم است).

آیا نوع نمکی که استفاده می شود مهم است؟

مهم نیست که چه نمکی را انتخاب می کنید یا ترجیح می دهید استفاده کنید، کارشناسان می گویند که بیشتر نمک ها عمدتاً از کلرید سدیم تشکیل شده اند و معمولاً تفاوت های غذایی زیادی به جز طعم و بافت ندارند.

فقط کافیست شما از نمک خوراکی استفاده کنید. برخی از نمک‌های دیگر ممکن است مقادیر کمی از مواد معدنی را در خود داشته باشند، اما واقعاً به شما کمک زیادی نمی‌کنند.

انواع رایج نمکی که می توانید انتخاب کنید شامل نمک دریایی، نمک صورتی هیمالیا، نمک کوشر و نمک سلتیک است.

اگرچه انواع مختلف نمک می توانند طعم و بافت منحصر به فردی را به وعده های غذایی شما بیافزایند، اما همه آنها از نظر تغذیه ای مشابه هستند و هر یک از آنها می تواند به جبران سدیم بعد از ورزش شدید کمک کند.

راه های جایگزین برای افزایش آبرسانی به بدن

اگر به هر دلیلی دوست ندارید به آب خود نمک اضافه کنید، برخی از جایگزین ها می توانند به شما در رفع نیازهای آبرسانی به بدن کمک کنند. این جایگزین ها شامل:

  • نوشیدنی‌های ورزشی: بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی موجود در بازار می‌توانند الکترولیت‌هایی از جمله سدیم را که در طول و بعد از فعالیت بدنی طولانی‌مدت مورد نیاز است، تامین کنند.
  • آب نارگیل: آب نارگیل طبیعی حاوی الکترولیت همراه با سدیم و پتاسیم است. برای کسانی که خواهان نوشیدنی طبیعی تر و کم قند هستند، آب نارگیل می تواند به حفظ آب بدن کمک کند.
  • قرص ها یا پودرهای هیدراتاسیون: قرص ها و پودرهای زیادی موجود هستند که می توانند با آب مخلوط شوند و همچنین می توانند الکترولیت ها، ویتامین ها و مواد معدنی را تامین کنند. برخی از قرص ها و پودرها دارای طعم های متفاوتی هستند که در مقایسه با نوشیدن آب نمک طعم بیشتری دارند.
  • ادویه جات ترشی جات و گیاهان: استفاده از ادویه های خاص همراه با آب نیز ممکن است به جایگزینی الکترولیت ها کمک کند. برای مثال می توانید زنجبیل (که سرشار از پتاسیم است) و کمی عسل برای طعم دادن به آب اضافه کنید.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی می‌توان گفت خوردن مقدار کمی آب حاوی نمک برای افرادی که زیاد تعریق می‌کنند و در شرایط آب‌وهوایی مرطوب یا خشک قرار می‌گیرند می‌تواند مفید باشد؛ اما مصرف زیاد سدیم کلرید عوارض منفی به دنبال دارد. مخصوصاً برای افرادی که به نمک حساس هستند یا مشکلات دیگری مانند فشارخون بالا دارند می‌تواند بسیار مضر باشد. درهرصورت استفاده از روش‌های دیگر برای حفظ تعادل آب و الکترولیت مانند مصرف منظم آب و استفاده از مکمل‌های الکترولیتی گزینه بسیار مناسب‌تری است.

سؤالات متداول

آیا می‌توان آب‌نمک را برای آشامیدن استفاده کرد؟

آب‌نمک را نمی‌توان به‌طور مداوم مصرف کرد زیرا می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد؛ اما در مواقعی که بسیار تعریق کرده‌اید مصرف میزان کمی از آن می‌تواند به جذب بیشتر آب در بدن کمک کند.

آیا آب‌نمک برای پوست مفید است؟

آب‌نمک باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود و در برای پوست پا مفید است و می‌تواند به‌عنوان محلولی برای ازبین‌بردن بوی بد پا و پوست مرده عمل کند.

آیا مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی شود؟

بله مصرف زیاد آن می‌تواند باعث افزایش فشارخون و در برخی افراد باعث بروز بیماری‌های قلبی شود.

چگونه می‌توانیم از نمک بهترین استفاده را برای سلامتی داشته باشیم؟

مصرف معتدل آن، تغذیه مناسب و مدیریت فشارخون می‌تواند بهترین راهکار برای حفظ سلامتی باشد.

آیا مصرف نمک در غذاهای پرچرب مضر است؟

استفاده از آن در غذاهای پرچرب می‌تواند فشارخون را بیشتر افزایش دهد و مضر باشد.

آیا نمک در آب مسافرت مضر است؟

نمک در آب مسافرت عموماً برای حفظ ضدعفونی‌کننده بودن استفاده می‌شود و مصرف آن در حد معقول مضر نیست.

آیا مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟

مصرف زیاد آن مستقیماً بر توده بدنی تأثیر نمی‌گذارد، اما مصرف زیاد غذاهای نمک‌دار ممکن است باعث افزایش وزن شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.