امگا 3 شما را در برابر کرونا مقاوم‌تر می کند

یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که شاخص امگا 3 بالاتری دارند، در برابر عفونت شدید ناشی از کرونا، مقاوم تر هستند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد افرادی که شاخص امگا 3 بالاتری دارند، در برابر عفونت شدید ناشی از کرونا، مقاوم تر هستند.

به گزارش تکناک، وجود اسیدهای چرب امگا ۳، به ویژه EPA و DHA، می ‌تواند در پیشگیری از ابتلا و یا پیامد های نامطلوب کرونا موثر باشد. یک مطالعه جدید در مجله تغذیه بالینی (AJCN) منتشر شده است که نقش اسیدهای چرب امگا ۳، به ویژه EPA و DHA را بررسی کرده و به این موضوع پرداخته است که آیا مصرف این اسیدهای چرب می ‌تواند در پیشگیری از ابتلا و یا پیامدهای نامطلوب ویروس COVID-۱۹ موثر باشد یا خیر.

در این مطالعه، احتمال سه پیامد ناشی از COVID-۱۹ مورد بررسی قرار گرفته است: ۱) تست مثبت، ۲) بستری شدن در بیمارستان و ۳) مرگ.

میزان DHA (درصد کل اسید های چرب) با استفاده از طیف ‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته ‌ای (NMR) اندازه‌گیری و به شاخص امگا 3 (گلبول قرمز EPA+DHA) تبدیل شده است. در این مطالعه، برای ارزیابی تأثیر اسیدهای چرب امگا 3 در مواجهه با ویروس COVID-19، سه پیامد گفته شده و متغیرهای کمکی مربوط به آن ‌ها، برای 110 هزار و 584 نفر (شامل بستری شدن در بیمارستان و مرگ) و برای 26 هزار و 595 نفر آزمایش شده (نتیجه مثبت تست PCR COVID-19)، استفاده شده است. این پیامدهای COVID-19 بین ژانویه 2020 و مارس 2021 ارزیابی شده‌اند.

شرکت کنندگان در این آزمایش به 5 گروه با میزان متفاوتی از امگا 3 تقسیم شدند و به هر گروه “پنجک” گفته می شود. در این آزمایش، افراد پنجک 5 (که بالاترین سطح شاخص امگا 3 را داشتند) در مقایسه با افراد پنجک 1، 21 درصد کمتر احتمال داشت که نتیجه آزمایش شان برای COVID-19 مثبت شود. همچنین، افراد پنجک 5 نسبت به افراد پنجک 1، 26 درصد کمتر احتمال بستری شدن در بیمارستان داشتند.

خطر مرگ ناشی از COVID-19 تا پنجک 4 به طور یکنواختی کم بود، اما در پنجک 5، خطر تا حد معقولی کاهش یافت و غیر قابل توجه شد. مقادیر تخمینی شاخص امگا 3 در پنج پنجک DHA از 3.5 درصد (پنجک 1) تا 8 درصد (پنجک 5) متغیر بود.این مقادیر به خوبی با میزان کاهش شاخص امگا 3، کمتر از 4 درصد (خطر بالا) و بیشتر 8 درصد (خطر کم) مطابقت دارد و نشان می دهد که این ماده می تواند هدف خوبی برای درمان کرونا باشد.

محققان به این نکته هم اشاره کردند که کشور هایی مانند کره جنوبی و ژاپن درصد بسیار کمتری از بیماری کووید-۱۹ را گزارش کرده ‌اند. این امر ناشی از تدابیری مانند استفاده از ماسک، فاصله ‌گذاری اجتماعی و دیگر مداخلات در سطح جمعیت بوده است. با این حال، بررسی نشان داد که شاخص امگا-۳ افراد سالم در کره جنوبی و ژاپن به ترتیب در حدود 8 تا 12 درصد و 7 تا 11 درصد است، در حالی که  این شاخص در جمعیت‌ های غربی مانند ایالات متحده تنها 4 تا 5 درصد است.

ویوار سیرا و همکارانش الگوی جهانی را که مصرف اسید های چرب امگا-۳ بالاتر با میزان کمتر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ مرتبط است، مورد بررسی قرار دادند. محققان، با وجود اینکه این آزمایش‌ ها فقط مشاهده‌ ای هستند، اما نقش موثر امگا-۳ EPA و DHA در پیشگیری از بیماری کشنده کووید-۱۹ را تأیید می ‌کنند.

دکتر ویلیام اس، رئیس موسسه تحقیقات در زمینه اسید های چرب (FARI)، گفت: این مطالعه، یافته‌ های قبلی را تأیید می ‌کند که میزان کم امگا 3 با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان برای بیماری COVID-19 مرتبط است. همچنین، ما سطوح شاخص امگا 3 را که با کم ترین (کم تر از 4 درصد) و بیشترین (بیش از 8 درصد) تاثیر برای جلوگیری از ابتلا به COVID-19 را شناسایی  و بررسی کرده ایم. در مجموع، این نتایج، افزایش مصرف ماهی ‌های چرب مانند ماهی آزاد یا مکمل ‌های روغن ماهی امگا 3 را به عنوان یک استراتژی برای کاهش خطر احتمالی COVID-19، مطرح می ‌کند.

دکتر فیلیپ کالدر، افزود: این یافته ‌ها نشان می ‌دهند که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند (EPA و DHA)، به عنوان یک استراتژی برای کاهش تأثیر ویروس SARS-CoV، به همه‌ افراد توصیه شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.