این داروهای گیاهی را با داروهای قلب مصرف نکنید

مصرف هم زمان برخی داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی تجویز شده برای درمان مشکلات قلبی ممکن است باعث تداخل درمانی و افزایش خطر مشکلات قلبی و عروقی است.

به گزارش تکناک، میلیون ها آمریکایی به دلایل مختلفی، از کلسترول بالا گرفته تا افسردگی، از داروهای گیاهی استفاده می کنند. اگرچه داروهای گیاهی به طور گسترده ای بی خطر هستند، اما برخی از این محصولات می توانند تداخلات جدی برای افرادی که داروهای شیمیایی برای مشکلات قلبی عروقی مصرف می کنند، ایجاد کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برمکمل‌های غذایی (مانند گیاهان دارویی) با دقتی مشابه داروهای شیمیایی نظارت نمی‌کند. این بدان معناست که به دلیل مواد تشکیل دهنده مکمل ها، لزوماً اثربخشی آنها ثابت نشده است و دوزهای استانداردی نیز برای مصرف آنها تعیین نشده است که این مسئله می تواند خطر تداخلات دارویی را افزایش دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله چند مکمل گیاهی رایج که در صورت مصرف داروهای شیمیایی خاص باید از آنها اجتناب کنید را به شما معرفی می کنیم.

سیر

سیر یکی از اعضای خانواده پیاز است که به صورت تجاری به صورت روغن، عصاره یا قرص (علاوه بر حالت طبیعی) موجود است. سیر معمولاً به عنوان راهی برای کاهش کلسترول کل و LDL (بد) و همچنین فشار خون به بازار عرضه می شود.

افرادی که سالم هستند می توانند از سیر برای سلامت قلب استفاده کنند. اما افرادی که داروهای ضد پلاکت یا ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند باید از مصرف گروه غذایی «4 Gs:» که شامل سیر، جینکو، دانه‌های انگور و چای سبز است، اجتناب کنند. از آنجایی که سیر می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، افرادی که افت فشار خون دارند (فشار خون پایین) نباید سیر مصرف کنند.

همچنین خواص رقیق کننده خون  در سیر ممکن است خطر خونریزی مرتبط با آسپرین و وارفارین را افزایش دهد. وارفارین یک داروی رقیق کننده خون است که معمولاً برای افراد مبتلا به اختلالات ریتم قلب و افرادی که حملات قلبی مداوم دارند یا تعویض دریچه قلب داشته اند، تجویز می شود.

نخل اره ای

میوه درخت نخل که نخل اره ای نام دارد، معمولاً به صورت کپسول، مایع یا چای در دسترس است. این میوه بیشتر برای درمان مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن غده پروستات استفاده می شود.

همچنین نخل اره ای برای درمان ریزش مو، درد مزمن لگن و کاهش میل جنسی استفاده می شود.

نخل اره نیز مانند سیر، خطر خونریزی مرتبط با وارفارین را افزایش می دهد و باید با احتیاط در کنار داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا در طول جراحی استفاده شود.

اگر قرار است به زودی جراحی انجام دهید ، از نخل اره ای و سیر تا دو هفته قبل از عمل اجتناب کنید.

جینکو

عصاره برگ جینکو عمدتا برای بهبود حافظه و جلوگیری از زوال عقل (از جمله بیماری آلزایمر) استفاده می شود. افراد از گیاه برای درمان آسم، درمان سوت زدن گوش، اختلال عملکرد جنسی و درد پا ناشی از گردش خون ضعیف استفاده می‌کنند.

گیاه جینکو خطر خونریزی مرتبط با آسپرین و وارفارین را نیز افزایش می دهد.

خار مریم (گل راعی)

خار مریم گیاهی با گل زرد به نام Hypericum perforatum است که به صورت کپسول، چای یا عصاره مایع فروخته می شود. مردم معمولا از گیاه برای درمان افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط ​​و به عنوان آرام بخش برای اختلالات خواب استفاده می کنند.

مخمر گیاه خار مریم می تواند غلظت داروها را در خون کاهش دهد. به عبارت دیگر، می تواند داروهای نارسایی قلبی (مانند لانوکسین) یا کاهش کلسترول (مانند Mevacor و Altocor) را کم اثر کند.

اگر استاتین یا وارفارین مصرف می کنید، بهتر است از مصرف خار مریم به طور کامل اجتناب کنید.

چای سبز

اهداف مصرف چای سبز (از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس) به عنوان نوشیدنی، کپسول یا عصاره شامل کاهش وزن، بهبود هوشیاری ذهنی، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان است.

چای سبز می تواند با آدنوزین که دارویی است که برای ریتم نامنظم قلب تجویز می شود، تداخل داشته باشد.

همچنین این چای حاوی ویتامین K است، که این ویتامین می تواند اثربخشی داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین را کاهش دهد. علاوه بر این، کافئین موجود در چای سبز نیز می تواند با مسدود کننده های بتا تداخل داشته باشد.

یونجه

برگ های خشک شده یونجه به صورت کپسول فروخته می شود. افراد اغلب برای کاهش کلسترول تام و LDL و کاهش تجمع پلاک به دلیل تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها) کپسول یونجه را مصرف می کنند.

یونجه مانند چای سبز، حاوی ویتامین K است. از آنجایی که ویتامین K به لخته شدن خون کمک می کند، یونجه ممکن است اثرات وارفارین را کاهش دهد.

زنجبیل

از زنجبیل قرن هاست که برای درمان بیماری های مختلف معده (مانند تهوع، اسهال و معده درد) استفاده می شود. همچنین از این گیاه برای درمان درد مفاصل و عضلات استفاده می شود.

زنجبیل ممکن است با لخته شدن خون یا افزایش خونریزی برای کسانی که وارفارین مصرف می کنند، تداخل داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

اگر از مکمل های زنجبیل و همچنین وارفارین یا آسپرین استفاده می کنید، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه تداخل دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

زغال اخته

زغال اخته مشکلات مرتبط با گردش خون ضعیف، به ویژه رگ های واریسی، نارسایی وریدی، اسهال، مشکلات پوستی، خستگی چشم و دردهای قاعدگی را درمان می کند.

زغال اخته ممکن است گردش خون را بهبود بخشد. با این حال، قبل از مصرف آن به همراه داروهای رقیق کننده خون، با پزشک خود صحبت کنید زیرا ممکن است منجر به خونریزی بیش از حد شود.

جینسینگ

جینسینگ گیاهی بومی آسیا است که قرن ها در طب سنتی استفاده می شود و اکنون به صورت کپسول فروخته می شود. جینسینگ اغلب برای تقویت انرژی، استقامت و سیستم ایمنی بدن و همچنین برای کاهش کلسترول LDL و فشار خون استفاده می شود.

در صورت استفاده بیش از حد، جینسینگ می تواند اثر وارفارین را کاهش دهد و درعین حال اثرات خونریزی ناشی از مصرف آسپرین، NSAID ها و هپارین را افزایش می دهد.

همچنین این گیاه می تواند با سایر داروهای قلبی مانند مسدود کننده های کانال کلسیم تداخل داشته باشد.

آب گریپ فروت

افراد ممکن است برای تسریع کاهش وزن و بهبود سلامت قلب، به آب گریپ فروت روی آورند.

با این حال FDA اعلام کرده است که آب گریپ فروت با یک آنزیم ضروری برای جذب مناسب داروها تداخل دارد. این تداخل می تواند اثرات استاتین های کاهش دهنده کلسترول مانند Lipitor و Zocor یا داروهای درمان فشار خون بالا را تشدید کند.

آلوئه ورا

علاوه بر استفاده آشنای آن به عنوان لوسیون و مرهم، بسیاری از افراد آلوئه را به صورت خوراکی برای درمان بیماری های از جمله آرتروز، صرع، دیابت و آسم استفاده می کنند.

با این حال، آلوئه ورا می تواند باعث کاهش میزان پتاسیم خون شود و منجر به بروز مشکلاتی در ریتم قلب شود.

همچنین کاهش میزان پتاسیم می‌تواند برای بیماران قلبی که داروی دیگوکسین را برای درمان آریتمی (مشکلات ریتم قلب) یا نارسایی احتقانی قلب مصرف می‌کنند، عوارض داشته باشد.

علاوه بر این، آلوئه در صورت استفاده همزمان از داروهای ضددرد ضد پلاکتی، مانند آسپرین و NSAID ها، پتانسیل افزایش خونریزی دارد.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه که به صورت کپسول فروخته می شود، عمدتاً برای تسکین علائم یائسگی (گرگرفتگی، خشکی واژن، تعریق شبانه) استفاده می شود، اما در درمان درد مفاصل و عضلانی نیز کاربرد دارد.

کوهوش سیاه ممکن است با داروهای تجویزی خاص، از جمله استاتین های کاهش دهنده کلسترول تداخل داشته باشد.

زالزالک

میوه زالزالک می تواند علائم بیماری قلبی را درمان کرده و کلسترول را کاهش دهد.همچنین از برگ و گل آن نیز برای محافظت در برابر نارسایی قلبی استفاده می شود.

اما زالزالک ممکن است با داروهای تجویزی نارسایی قلبی تداخل منفی داشته باشد. بهتر است قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی خود، با یک متخصص در مورد آن صحبت کنید.

ریشه شیرین بیان

افراد معمولاً عصاره خشک ریشه گیاه شیرین بیان را به صورت کپسول مصرف می کنند. ریشه شیرین بیان، زخم معده، سایر بیماری های معده، برونشیت، گلودرد و عفونت های ویروسی را درمان می کند.

شیرین بیان بر پتاسیم و فشار خون برای افراد مبتلا به فشار خون بالا  یا بیماری قلبی یا کلیوی تاثیر منفی می گذارد.

ریشه شیرین بیان می تواند با داروهای کاهش فشار خون یا دیورتیک هایی که فشار خون را تنظیم می کنند، تداخل داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.