این فناوری با شوک دادن عابران پیاده را راهنمایی می کند

در سال‌های اخیر، ما در مورد سیستم‌هایی شنیده‌ایم که عابران پیاده را از طریق محرک‌های ارتعاشی در کفش‌هایشان راهنمایی می‌کنند.

به گزارش تکناک، سیستم FeetThrough رویکرد متفاوت و ظاهراً بهتری از نمونه های قبلی دارد و در واقع به کف پاها ضربه وارد می‌کند.

در حال حاضر در مرحله اثبات مفهوم شوک (shock : medical condition of insufficient blood flow to the tissues of the body) برای عابران پیاده ، فناوری FeetThrough توسط دانشیار دانشگاه شیکاگو پروفسور پدرو لوپس و دانشجوی دکترای ارتباطات الکتریکی کیگو اوشیاما در حال توسعه است. به گفته آنها، سیستم هایی که از آرایه هایی از محرک های ارتعاشی (معروف به تحریک ارتعاشی) استفاده می کنند دارای محدودیت های مشخصی هستند.

اول از همه، وقتی این شوک ها فعال می‌شوند، کاربر نمی‌تواند زمین زیرین را از طریق کف کفش‌های خود احساس کند. این یک نکته مهم است، زیرا احساس حد فاصل سطوحی که روی آنها راه می‌رویم برای حفظ تعادل ضروری است.

علاوه بر این، در حالی که هر شوک های الکتریکی جداگانه ممکن است در مجاورت یک نقطه خاص در کف پا قرار گیرد، ارتعاشات آن را می توان در منطقه وسیع تری احساس کرد. به عبارت دیگر، «رزولوشن لمسی» (یا هر چیزی که می‌خواهید آن را بنامید) در چنین سیستم‌هایی خیلی زیاد نیست.

در نهایت، از آنجایی که شوک ها معمولاً در کفی‌ کفش‌ها ساخته می‌شوند، این فناوری نمی‌تواند در سناریوهای پابرهنه مانند بازی‌های VR مورد استفاده قرار گیرد.اینجاست که فناوری FeetThrough وارد می شود.

این فناوری با شوک دادن عابران پیاده را راهنمایی می کند
یکی از آرایه های الکترود FeetThrough

این مجموعه شامل دو آرایه نازک و انعطاف پذیر از 60 الکترود است که هر آرایه کف یک پا را از پایین پنجه تا پاشنه می پوشاند. این آرایه‌ها را می‌توان مستقیماً به پوست پا چسباند، می‌توان آن‌ها را در کفی کفش‌ها قرار داد یا در جوراب‌های مخصوص ادغام کرد. یک ماژول الکترونیک به هر آرایه متصل است.

کاربران با وارد کردن شوک الکتریکی خفیف از طریق الکترودهای خاص در هر آرایه، الگوهایی را در قسمت زیرین هر پا احساس می‌کنند (مانند فلش‌های گردش به چپ یا راست). و مهمتر از همه، از آنجایی که آرایه ها فقط یک دهم میلی متر ضخامت دارند، این کاربران همچنان می توانند سطوحی را که روی آن راه می روند یا ایستاده اند احساس کنند.

در مطالعات آزمایشگاهی، 12 شرکت‌کننده موظف شدند هم شکل‌های فیزیکی و هم اشکال مجازی را شناسایی کنند. اشکال مجازی به طور جداگانه از طریق شوک های ارتعاشی و لمسی الکتریکی فناوری FeetThrough به شرکت کننده ها رسانده شدند. مشخص شد که وقتی از تحریک الکترولمسی استفاده می‌شد، شرکت کنندگان به طور قابل‌توجهی در شناسایی اشکال فیزیکی و مجازی بهتر بودند.

آیا استفاده از این شوک احساس ناخوشایندی دارد؟

لوپس به ما گفت: تمام اثراتی که در استفاده از سیستم FeetThrough ایجاد می شود به ازای هر شرکت‌کننده کالیبره می‌شوند تا احساس خوبی از این شوک ها داشته باشند. ما می‌توانیم این کار را عمدتاً با تنظیم دامنه انجام دهیم تا حس لامسه خوبی ایجاد کند و به احساس شدید نیشگون گرفتن که به آستانه‌های درد پوست نزدیک‌تر می‌شود به کار نرود.

او اضافه کرد که با این حال، حس‌ها هنوز با لمس‌های معمولی متفاوت هستند، بنابراین کاربران می‌توانند بین نشانه‌های راهیابی و احساس فشار ایجاد شده توسط زمین تمایز قائل شوند.

مقاله ای در مورد این تحقیق در سمپوزیوم ACM در زمینه نرم افزار و فناوری رابط کاربری در اواخر این ماه ارائه خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.