بازگشت دوباره باتری‌های قابل تعویض به گوشی‌های هوشمند

باتری‌ قابل تعویض

قانونگذاران اتحادیه اروپا سرانجام بر روی مجموعه قوانین جدیدی با هدف دوام بیشتر و قابلیت استفاده مجدد از باتری ها به توافق رسیدند که یکی از مهمترین آنها بازگشت دوباره باتری‌ قابل تعویض به تلفن های هوشمند است.

به گزارش تک ناک، از ابتدای امسال، اتحادیه اروپا بررسی قوانین جدیدی را به منظور افزایش عمر محصولات الکترونیکی و جلوگیری از ضایعات، به ویژه با ممنوعیت تلفن های دارای باتری یکپارچه در اروپا آغاز کرده ‌بود.

چند ماه بعد، بالاخره قانونگذاران بر سر مقررات جدید به توافق رسیدند. این قوانین چالش‌های جدیدی برای شرکت‌های فناوری مصرف‌کننده و تولیدکنندگان باتری به وجود می‌آورد.

این اقدامات جدید تنها مدتی پس از تصمیم اروپا برای اعمال یک پورت شارژ جهانی انجام شد. اگرچه اکثر سازندگان گوشی های هوشمند در حال استفاده از درگاه USB-C در دستگاه های خود هستند، عمدتا اپل باید از دستورالعمل جدید پیروی کند و تا 28 دسامبر 2024 پورت لایتنینگ اختصاصی آیفون های خود را کنار بگذارد.

در قانون جدید، اروپا برای وجود باتری‌ هایی قابل تعویض و درآوردن راحت‌تر درخواست داده‌است. سه سال و نیم پس از اجرایی شدن این اقدامات جدید، باتری های دستگاه ها باید به راحتی در دسترس و قابل تعویض باشند. بنابراین، سازندگان گوشی های هوشمند باتری های قابل جابجایی را دوباره عرضه خواهند کرد.

این قانون جدید اروپا برای همه انواع باتری های موجود در اتحادیه اروپا، از جمله باتری های مورد استفاده در دستگاه های الکترونیکی یا باتری های مورد استفاده در وسایل نقلیه دو چرخ و وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) اعمال خواهد شد.

از ابتدای سال 2024، هدف اروپا بیش از هرچیز اعمال قوانین محیط زیستی در تولید باتری ها است. تولیدکنندگان باتری در اتحادیه اروپا باید کل ردپای کربن باتری های خود از استخراج تا فرآیند بازیافت را گزارش دهند. سپس از داده های جمع آوری شده برای تعیین حداکثر حد CO2 استفاده می شود و در باتری هایی تولیدی از جولای 2027 به اجرا در می آیند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا سرانجام بر روی مجموعه قوانین جدیدی با هدف دوام بیشتر و قابلیت استفاده مجدد از باتری ها به توافق رسیدند که یکی از مهمترین آنها بازگشت دوباره باتری‌ قابل تعویض به تلفن های هوشمند است.

قانون جدید همچنین بر اطلاع رسانی بهتر به کاربران تاکید می‌کند. باتری ها باید شامل برچسب و کدهای QR حاوی اطلاعات مربوط به ظرفیت، علاوه بر عملکرد، دوام و ترکیب شیمیایی آنها باشند.

با این حال، اروپا نباید به همین موارد بسنده کند. به منظور بهبود عمر باتری، گوشی های هوشمند و تبلت ها ممکن است به زودی نیاز به نمایش برچسب انرژی مانند تلویزیون یا حتی ماشین لباسشویی داشته باشند. این مساله نه تنها به مشتریان در مورد ویژگی های باتری اطلاع می دهد، بلکه آنها را از مقاومت محصولات در برابر آب و گرد و غبار نیز مطلع می‌کند.

بنابراین این برچسب جدید باید مکمل شاخص تعمیرپذیری ظاهر شده در چند سال گذشته باشد. با این حال در برخی مواقع نیز این برچسب‌ها گمراه کننده هستند. متأسفانه، از زمان راه اندازی شاخص تعمیرپذیری ، هنوز در تلاش برای متقاعد کردن مخاطب می‌باشد. بنابراین اگر وجود برچسب انرژی در ماه‌های آینده تایید شود، امیدواریم عملکرد مؤثرتری داشته باشد.

برچسب انرژی

در حال حاضر، توافق اتحادیه اروپا فقط به یک اعلامیه و برچسب ردپای کربن برای باتری های EV، علاوه بر باتری های LMT و باتری های صنعتی قابل شارژ با ظرفیت بالای 2 کیلووات ساعت نیاز دارد. این برچسب‌ها همچنین باید یک گذرنامه دیجیتال باتری شامل اطلاعات مدل باتری و همچنین اطلاعات مربوط به هر باتری و استفاده از آن داشته باشند.

قانونگذاران اتحادیه اروپا سرانجام بر روی مجموعه قوانین جدیدی با هدف دوام بیشتر و قابلیت استفاده مجدد از باتری ها به توافق رسیدند که یکی از مهمترین آنها بازگشت دوباره باتری‌ قابل تعویض به تلفن های هوشمند است.

بنابراین در حال حاضر با اعمال این قوانین برای گوشی های هوشمند فاصله زیادی وجود دارد. اما زمانی که این معیار برای بزرگترین باتری ها اتخاذ شود، این مساله باید تغییر کند. در دستگاه های کوچک، اروپا در حال حاضر قصد جمع آوری باتری‌های تعویض‌شده را دارد. این میزان تا سال 2023 به 45 درصد، تا سال 2027 به 63 درصد و تا سال 2030 به 73 درصد خواهد رسید و تا حد زیادی موجب کاهش آلودگی ناشی از زباله های الکترونیکی خواهد شد.

بدون شک، این آیین نامه جدید یک سری چالش برای بسیاری از تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد. کدام شرکت‌ها باید طراحی گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های خود را تغییر دهند؟

مدتی است بسیاری از تولیدکنندگان به طراحی دستگاه‌های خود به گونه‌ای که پشت آن باز نشود، متعهد شده اند و دلیل آن را استفاده بهتر از فضای داخل موبایل برای رسیدن به طرح های ظریف تر و شیک تر عنوان می‌کنند.

چالشی برای تولیدکنندگان

تلفن های کلاسیک، چندین جنبه بی نظیر ارائه می کردند. یکی از این موارد استقلال آنها بود، خرج زیادی ‌نداشتند و مصرف آنها نیز پایین بود. یکی دیگر از موارد، گزینه تعویض باتری در 30 ثانیه بود. نیازی به بردن موبایل به سرویس فنی، و انتظار چند روزه و پرداخت مبلغ زیاد نبود. تنها مراحل آن جدا کردن قاب ، در آوردن باتری ، قرار دادن باتری نو و بستن درب گوشی بود.

حال اگر باتری ظرفیت یا عمر مفید خود را از دست داده باشد، چاره ای جز مراجعه به خدمات فنی سازنده موبایل وجود ندارد. در صورتی که اگر باتری قابلیت جابجایی داشته‌باشد، انجام آن بسیار آسان تر خواهد بود و فرد می تواند خود یک باتری بخرد و هر زمان خواست آن را تعویض کند.

در حال حاضر، پارلمان اروپا به توافق رسیده است. اما هنوز زمان زیادی برای اجرایی شدن این مقررات باقی مانده است. اگر در نهایت این کار را در روند پیشنهادی قرار گیرد، طولانی خواهد بود.

سایر اقدامات اعمال شده:

*جمع آوری 45 درصد باتری های قابل حمل تا سال 2023، 63 درصد تا سال 2027 و 73 درصد تا سال 2030 و همچنین برای باتری های LMT، 51 درصد تا سال 2028 و 61 درصد تا سال 2031 تعیین شده است.

*حداقل سطوح بازیافت شده کبالت (16%)، سرب (85%)، لیتیوم (6%) و نیکل (6%) از ضایعات تولیدی و مصرفی باید مجدداً در باتری های جدید استفاده شوند.

*تمام ضایعات LMT، EV، SLI و باتری های صنعتی باید به صورت رایگان از کاربران نهایی صرف نظر از ماهیت، ترکیب شیمیایی، شرایط، نام تجاری یا منشاء آنها جمع آوری شوند.

*تا 31 دسامبر 2030، کمیسیون استفاده از باتری های غیرقابل شارژ را به تدریج حذف خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.