بررسی ارتباط رژیم غذایی و سرطان

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چگونه فولات رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در یک نمونه حیوانی افزایش می‌دهد و بر نیاز به تقویت محتاطانه مواد غذایی با فولات تاکید می‌کند. این تحقیق ارتباط مستقیم بین رژیم غذایی و سرطان روده بزرگ را از طریق مکانیسم‌های اپی‌ژنتیکی به ویژه متیلاسیون DNA، آشکار می کند. یافته‌ها در درک تأثیرات محیطی بر خطر ابتلا به سرطان و گشودن راه‌های جدیدی برای درمان و پیشگیری سرطان روده بزرگ مهم هستند

علیرغم تلاش های فراوان و تحقیقات مختلف معمای نقش عوامل محیطی در افزایش خطر ابتلا به سرطان تاکنون حل نشده باقی مانده است.

به گزارش تکناک، در حالی که تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که عناصری مانند رژیم غذایی می‌توانند به شکل‌گیری سرطان به ویژه در مورد سرطان روده بزرگ کمک کنند، مکانیسم‌های دقیقی که عوامل رژیم غذایی ممکن است باعث افزایش حساسیت به سرطان شود، هنوز نامشخص است.

در مطالعه ای که در مجله Cancer Research Communications منتشر شده است، گروهی به رهبری محققان کالج پزشکی بیلور، مکانیسمی را نشان می‌دهند که بوسیله آن فولات رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در یک نمونه حیوانی افزایش می‌دهد.

این یافته‌ها بر نیاز به نظارت ایمنی طولانی‌مدت غنی‌سازی مواد غذایی فولات و اثرات ناشی از آن بر روی سرطان، به‌ویژه با توجه به افزایش بروز سرطان کولون زودرس در ایالات متحده طی دو دهه گذشته، تأکید می‌کند.

مسیر مکانیکی از رژیم غذایی تا سرطان روده بزرگ

دکتر لانلان شن که یکی از محققان این مطالعه بود، گفت: در این مطالعه ما یک مسیر مکانیکی از رژیم غذایی تا سرطان روده بزرگ را در یک نمونه حیوانی نشان می‌دهیم. ما بررسی کردیم که آیا این مسیر شامل اپی ژنتیک که سیستمی از نشانه گذاری DNA  است که تعیین می‌کند کدام ژن در یک سلول فعال می شود، هست یا نه. اپی ژنتیک به‌معنای سلول‌های یک طرفه است که می‌توانند فعالیت‌های ژن‌های خود را بدون تغییر توالی DNA کنترل کنند و ارتباط نزدیکی با محیط دارند.

سلول‌ها با افزودن تغییرات شیمیایی کوچک به DNA، ژن‌ها را نشانه گذاری می‌کنند. گروه‌های متیل یکی از این تغییرات شیمیایی هستند و فولات و سایر مواد مغذی مرتبط به طور مستقیم در مسیر متابولیک منجر به متیلاسیون DNA نقش دارند.

درک این ارتباط بین وعده‌های غذایی و نحوه عملکرد ژن‌های ما بسیار مهم است. این یافته مانند یافتن یک قطعه گمشده از پازل است که به حل آن در مورد چگونگی سالم نگه داشتن بدن خود نزدیک می شویم.

تاثیر فولات رژیم غذایی بر رشد سرطان روده بزرگ

در مطالعه حاضر، محققان تأثیر فولات رژیم غذایی را بر توسعه سرطان روده بزرگ در نمونه حیوانی خود آزمایش کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که حیواناتی که از رژیم غذایی حاوی فولات استفاده می‌کردند، بقای کلی کمتری داشتند و تومورهای بیشتر و همچنین تومورهای بزرگ‌تری در مقایسه با حیواناتی که در رژیم غذایی بدون فولات بودند، داشتند.

با نگاهی دقیق تر به تومورها، وجود ماکروفاژهای مرتبط با تومور به معنای نوعی نفوذ سلولی ایمنی است که از نظر بالینی با سرکوب سیستم ایمنی و پیش آگهی ضعیف در بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال همراه است. تومورها بسیار پرولیفراتیو بودند.

این مطالعه بینش‌های ارزشمندی را در مورد اینکه چگونه محیط می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد، ارائه می‌کند و راه‌های جدیدی را برای درمان یا پیشگیری از سرطان روده بزرگ که یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است، ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.