بهترین فعالیت ها برای حفظ سلامت مغز

یک مطالعه جدید نشان داده است که برخی از فعالیت های روزمره در حفظ سلامت مغز  و جلوگیری یا به تاخیر انداختن زوال عقل در افراد مسن مفیدتر از سایرین هستند.

به گزارش تکناک، در سال 2020، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا بودند. با بیش از 10 میلیون مورد جدید در امسال، این تعداد در حال افزایش است. اگرچه محققان به تحقیق بر روی درمان‌های موثر ادامه می‌دهند، اما شناسایی یک سری فعالیت‌هایی که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری ناتوان‌کننده را کاهش دهد، ارزشمند است.

در یک مطالعه جدید توسط دانشگاه موناش در استرالیا، محققان بررسی کردند که کدام فعالیت‌های روزمره به بهترین وجه باعث کاهش خطر زوال عقل در افراد مسن می‌شود.

جوآن رایان، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: ما فرصتی منحصر به فرد داشتیم تا با بررسی طیف وسیعی از فعالیت‌های غنی‌سازی سبک زندگی که افراد مسن اغلب انجام می‌دهند، شکاف مربوط به این بیماری را برطرف کنیم و ارزیابی کنیم که کدام یک از آن فعالیت‌ها به میزان بالایی به جلوگیری از بروز زوال عقل همسو هستند.

محققان داده‌های 10هزار و 318 استرالیایی 70 ساله و بالاتر را که در مطالعات مربوطه شرکت داشتند، استخراج کردند. شرکت کنندگان در جامعه زندگی می کردند و اختلالات مغزی عمده ای نداشتند.

اطلاعات در مورد فعالیت‌های محرک اجتماعی و ذهنی که شرکت‌کنندگان در آن مشغول بودند، از طریق یک پرسشنامه‌ به دست آمد. موضوعات پرسشنامه شامل فعالیت‌های سوادآموزی بزرگسالان (کلاس‌های آموزش بزرگسالان، استفاده از رایانه، داشتن دفترچه خاطرات)، وظایف هوشیاری ذهنی (کوییز، جدول کلمات متقاطع، کارت بازی یا شطرنج)، سرگرمی‌های خلاقانه (چوب‌کاری، بافندگی، نقاشی)، فعالیت‌های غیرفعال‌تر (خواندن، گوش دادن به موسیقی)، میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی مانند ملاقات و تعامل با خانواده و دوستان، رفتن به کتابخانه ها، رستوران ها یا کافه ها، موزه ها و موارد مشابه.

محققان ارتباط 19 معیار غنی سازی سبک زندگی را با خطر زوال عقل بررسی کردند. مدل‌ها برای متغیرهایی مانند سن، جنسیت، نژاد و قومیت، تحصیلات، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، وضعیت سیگار کشیدن و مصرف الکل، شاخص توده بدنی (BMI) و بیماری‌های پزشکی موجود مانند دیابت و فشار خون بالا تنظیم شدند.

از نظر فراوانی، فعالیت‌های اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی یا رادیو و مطالعه بیشترین فراوانی را داشتند و بیش از 73.5 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که این فعالیت‌ها را انجام داده‌اند. بیش از نیمی (53.9 درصد) گزارش دادند که همیشه از رایانه استفاده می کردند. اکثر آنها (75.8 درصد) هرگز طراحی یا نقاشی نکرده بودند.

محققان متوجه شدند که افزایش فراوانی شرکت در سوادآموزی بزرگسالان یعنی کلاس‌های آموزشی، استفاده از رایانه، نوشتن نامه و روزنامه‌نگاری، با کاهش 11 درصدی خطر زوال عقل مرتبط است. مشارکت بیشتر در فعالیت‌های ذهنی فعال مانند بازی، کارت یا شطرنج و انجام پازل و جدول کلمات متقاطع با کاهش 9 درصدی همراه بود. سرگرمی‌های خلاقانه و فعالیت‌های ذهنی غیرفعال باعث کاهش 7 درصدی خطر زوال عقل می‌شود. این ارتباط‌ها حتی در هنگام تنظیم برای متغیرهایی مانند تحصیلات و وضعیت اجتماعی-اقتصادی ثابت بودند و عمدتاً در بین جنسیت‌ها، ثابت بودند.

محققان می گویند که این فعالیت‌ها شامل تعاملات فعال، تفکر انتقادی، استدلال منطقی و تعامل اجتماعی است که منجر به تحریک ذهنی می‌شود و می‌تواند انعطاف‌پذیری را در برابر اختلالات مغزی افزایش دهد. انجام فعالیت های ذهنی فعال مانند جدول کلمات متقاطع و پازل، بازی، شطرنج یا کارت بازی، اغلب ماهیت رقابتی دارند و شامل استراتژی های پیچیده و حل مسئله و همچنین ایجاد تعاملات اجتماعی می شوند.

به‌طور غیرمنتظره‌ای، محققان متوجه شدند که ارتباطات فردی و فراوانی فعالیت‌های اجتماعی با خطر زوال عقل مرتبط نیست. اگرچه آنها می گویند این موضوع نباید مانع از گسترش ارتباطات اجتماعی در افراد شود.

رایان گفت: شرکت‌کنندگان از نظر ذهنی سالم بودند و احتمالاً قبلاً زندگی اجتماعی فعالی داشتند، به طوری که ممکن است مزایای ذهنی شبکه‌های اجتماعی قوی در این گروه در مقایسه با عموم مردم کمتر آشکار باشد.

به گفته محققان، این مطالعه یک راهنمای عملی برای فعالیت هایی ارائه می دهد که برای سلامت مداوم مغز مفید هستند و ممکن است به افراد مسن و متخصصان مراقبت از سالمندان کمک کند تا رویکردهای هدفمند تری برای کاهش خطر زوال عقل ابداع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.