تاثیر شگفت‌انگیز چای کامبوجا بر لاغری

: میکروب‌های تشکیل دهنده چای کامبوجا، تأثیر شگفت‌انگیزی بر سلول‌های انسان دارند

در تحقیقات جدید مشخص شده است که به‌نظر می‌رسد چای کامبوچا بتواند فواید رژیم فستینگ را بدون سخت‌ترین قسمت آن یعنی تحمل غذا نخوردن، ارائه دهد.

به گزارش تکناک، محققان به‌تازگی کشف کرده‌اند زمانی که مخمرها و باکتری‌های حاصل از چای تخمیر شده و شیرین شده کامبوجا در روده مستعمره می‌شوند، بدون هیچ تغییر رژیم غذایی دیگری، متابولیسم چربی را تغییر می‌دهند و در نتیجه ذخایر چربی کاهش می‌یابد.

در مرکز این یافته‌ها، فلور موجود در SCOBY (کشت‌های همزیستی باکتری‌ها و مخمرها) چای کامبوجا، غنی از میکروب‌هایی است که در نزدیکی سطح مایع تخمیر شده شناور هستند. در تحقیقات قبلی مشخص شده است که میکروب‌های پروبیوتیک از جمله گونه‌های استوباکتر، لاکتوباسیلوس و جنس کومگاتائی‌باکتر، با طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله کاهش فشار خون مرتبط هستند.

اکنون محققان دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل کشف کرده‌اند که چگونه میکروب‌های کامبوجا در Caenorhabditis elegans  مستقیماً بر فعالیت ژن روده تأثیر می‌گذارند، به‌ویژه در مواردی که با متابولیسم چربی مرتبط هستند. فلور معرفی شده، پروتئین‌های مورد نیاز برای تجزیه چربی را تقویت می‌کند، در حالی که برعکس به کاهش تشکیل پروتئین‌هایی کمک می‌کند که به ساخت ترکیبات چربی معروف به تری گلیسیرید، کمک می‌کنند.

در حالی که تری گلیسیرید رایج‌ترین شکل چربی است که در بدن انسان در گردش است و نقش مهمی در ذخیره و آزادسازی انرژی ایفا می‌کند، دریافت کالری بیش از حد می‌تواند منجر به تجمع میزان بالای این لیپیدها شود و منجر به بیماری‌های ناشی از چاقی مانند بیماری‌های قلبی شود.

تغییرات در متابولیسم چربی، تأثیر سلولی شبیه به رژیم فستینگ ایجاد کرد با این تفاوت که هیچ نیازی به کاهش یا محدود کردن مصرف غذا نبود.

محققان می‌گویند: ما زمانی که متوجه شدیم حیواناتی که از رژیم غذایی متشکل از میکروب‌های پروبیوتیک موجود در چای کامبوجا استفاده می‌کنند، تجمع چربی کاهش یافته، تری گلیسیرید پایین‌تر و قطرات چربی کوچکتری(اندامکی که چربی‌های سلول را ذخیره می‌کند) در مقایسه با سایر رژیم‌ها دارند، شگفت‌زده شدیم. این یافته‌ها نشان می‌دهد که میکروب‌های موجود در چای کامبوجا حتی در صورت وجود مواد مغذی کافی، یک حالت رژیم فستینگ یا روزه‌مانندی را در میزبان ایجاد می‌کنند.

در حالی که این مطالعه بر روی کرم مدل C. elegans که یک کرم حلقه‌ای میکروسکوپی است که مسلماً نگرانی‌های مربوط به ذخیره‌سازی چربی انسانی را ندارد، انجام شد، محققان معتقدند اثرات متابولیک چای کامبوجا احتمالاً در انسان‌ها نیز مشاهده خواهد شد.

چای کامبوجا اخیراً با نتایج مثبت قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همراه بوده است. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که این نوشیدنی تخمیر شده باستانی پتانسیل بالایی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان کاهش‌دهنده التهاب و یک آنتی‌باکتریال دارد. البته گفتنی است که بسیاری از مطالعات نتوانسته‌اند مزایای سلامتی قابل توجهی از کامبوجا را پیدا کنند.

در مورد تحقیقات فعلی، دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که به آزمایش‌های بیشتری نیاز است تا ببینند آیا اثرات روزه‌مانند نشان‌داده‌شده این چای در آزمایشگاه، می‌تواند به افرادی که سعی در کاهش یا حفظ وزن خود دارند کمک کند یا خیر.

محققان در این مطالعه خاطرنشان کردند: ما صریحاً اعلام می‌کنیم که هیچگونه قضاوت، نتیجه‌گیری یا ادعایی در مورد استفاده از چای کامبوجا در هیچ‌یک از اقدامات پزشکی انسانی یا مصرف تفریحی آن نداریم. اما یافته‌های ما بینش‌های هیجان‌انگیزی را در مورد مکانیسم‌های احتمالی برنامه‌ریزی مجدد متابولیک میزبان با واسطه میکروب چای کامبوجا ارائه می‌دهد و پایه و اساس مطالعات آینده در نمونه‌های پستانداران را بنا می‌کند.

این مطالعه در مجله PLOS Genetics منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.