تاثیر منفی شیرین‌کننده‌های مصنوعی بر باکتری‌های سالم روده

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Frontiers in Nutrition نشان داده است که نئوتام که یک شیرین کننده مصنوعی جدید است، می‌تواند با تغییر باکتری‌های سالم و آسیب رساندن به سد اپیتلیال، به روده انسان آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شدید مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و سپسیس شود. این مطالعه یافته‌های قبلی در مورد شیرین کننده‌های مصنوعی را گسترش می‌دهد و بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد تأثیرات ایمنی و سلامت آنها تأکید می‌کند

تحقیقات جدید نشان داده است که نئوتام که یکی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی نسل جدید است، می‌تواند به روده انسان آسیب برساند و باعث بیماری شود.

به گزارش تکناک، نئوتام که یک شیرین کننده مصنوعی جدید است، با آسیب رساندن به باکتری‌ها و سلول‌های اپیتلیال به سلامت روده آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سپسیس و سندرم روده تحریک‌پذیر را افزایش می‌دهد.

این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد نئوتام می‌تواند باعث شود که باکتری‌های روده که قبلا سالم بوده‌اند، بیمار شوند و به دیواره روده حمله کنند و با این کار به‌طور بالقوه منجر به مشکلات سلامتی از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر و سپسیس  و همچنین شکسته شدن سد اپیتلیال که بخشی از دیواره روده است، شوند.

این تحقیق که 24 آوریل در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شد و در دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) انجام شد، نشان می‌دهد که نئوتام می‌تواند به‌طور مستقیم و با مرگ سلول‌های اپیتلیال و غیرمستقیم به اپیتلیوم و همچنین آسیب رساندن به باکتری‌هایی که معمولا در روده یافت می‌شوند، به این اندام آسیب برساند.

مطالعات طیف وسیعی از پاسخ‌های بیماری‌زا را به دنبال قرار گرفتن باکتری E. coli (Escherichia coli) و باکتری E. faecalis (Enterococcus faecalis) در معرض نئوتام که در نوشیدنی‌ها، غذاها و آدامس‌ها یافت می‌شود، از جمله تشکیل اجتماع میکروبی، افزایش چسبندگی و هجوم باکتری‌های بیمار به سلول‌ها را شناسایی کرد.

در مقایسه با شکر، برخی از جدیدترین شیرین کننده‌های مصنوعی طعم شیرین 1000 برابری دارند و مقدار مورد نیاز برای افزودن به غذا و نوشیدنی را کاهش می‌دهند. حتی با وجود استفاده کم از این شیرین کننده، تأثیر نئوتام بر رابطه اپیتلیوم- میکروبیوتا، منجر به بدتر شدن سلامت روده می‌شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به بیماری‌های متابولیک و التهابی مانند بیماری روده تحریک‌پذیر یا مقاومت به انسولین شود

این تحقیق جدید در مورد نئوتام بر اساس تحقیق قبلی دکتر هاووی چیچگر از دانشگاه آنگلیا راسکین (ARU) است که کشف کرد ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام که برخی از پرمصرف‌ترین شیرین کننده‌های مصنوعی هستند، می‌توانند آسیب مشابهی را در روده ایجاد کنند.

شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند در کمک به کاهش وزن و کمک به افراد مبتلا به عدم تحمل گلوکز و دیابت نوع 2 نقش داشته باشند. با این حال، این مطالعه جدید، به رهبری دکتر آپارنا شیل از دانشگاه جهانگیرناگر در بنگلادش و دکتر چیچگر، نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات سمی برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی را که اخیراً ساخته شده‌اند، نشان می‌دهد.

دکتر چیچگر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اکنون آگاهی روزافزونی از تأثیرات شیرین کننده‌هایی مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام بر سلامتی وجود دارد. وی افزود: این مطالعه، مشکلاتی که این نوع شیرین‌ کننده‌ها می‌توانند برای دیواره روده ایجاد کنند و آسیب به باکتری‌های خوبی که در روده ما تشکیل می‌شوند را نشان می‌دهد.

اگر باکتری وارد جریان خون شود، می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله اسهال، التهاب روده و حتی عفونت‌هایی مانند سپتی سمی شود. بنابراین، مطالعه شیرین‌کننده‌هایی که اخیراً معرفی شده‌اند نیز مهم است و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نئوتام باعث ایجاد مشکلات مشابهی از جمله بیماری باکتری‌های روده می‌شود.

درک تأثیر این تغییرات بیماری‌زا که در میکروبیوتای روده رخ می‌دهد، بسیار مهم است. این یافته‌ها نیاز به درک بهتر افزودنی‌های غذایی رایج و مکانیسم‌های مولکولی اساسی تأثیرات منفی آنها بر سلامت را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.