ثبت اولین تصویر دقیق از سطح ماه توسط فضاپیمای روسی

فضاپیمای فرودگر روسی Luna-25 در اولین مأموریت خود تصویری دقیق از سطح ماه را ارائه کرده است.

به گزارش تکناک، فضاپیمای این ماموریت در حالی که به دور ماه می چرخد و برای فرود نرم بر روی قطب جنوبی ماه آماده می شود، تصویر را ثبت کرد. آژانس فضایی روسیه، Roscosmos، تصویر را از طریق یک پست تلگرام در 17 اوت به اشتراک گذاشت.

فضاپیمای روسی Luna-25 ممکن است قبل از فرودگر هندی Chandrayaan-3 به آنجا برسد، به این معنی که اولین فرودگر ماه خواهد بود که در آن منطقه خاص از سطح ماه فرود خواهد آمد.

قدرت‌های فضایی پیشرو جهان، قطب جنوبی ماه را هدف گرفته‌اند، زیرا دانشمندان بر این باورند که در زیر خاک ماه و درون دهانه‌های سایه‌دار، مجموعه هایی از آب یخی پنهان شده است.

روسیه به سمت قطب جنوب قمری می رود

Luna-25 اولین تصویر دقیق خود از سطح ماه را در حالی که کاوشگر هندی Chandrayaan-3 را به سمت قطب جنوب ماه می‌برد، ثبت کرد.

مقامات Roscosmos در پست تلگرامی در کنار این تصویر نوشتند:  این دهانه در قطب جنوبی و در سمت دور ماه قرار دارد و مختصات مرکز دهانه با 75 درجه عرض جغرافیایی جنوبی و 135 درجه طول جغرافیایی غربی مطابقت دارد.

فرودگر ماه روسیه در 10 اوت به فضا پرتاب شد و در روز چهارشنبه 16 اوت وارد مدار ماه شد. اکنون دو روز از یک مدار تقریباً 5 روزه می گذرد تا اینکه انتظار می رود در 21 آگوست لمس سطح ماه رخ دهد.

تاریخ فرود ممکن است تغییر کند، اما Luna-25 احتمالاً با فاصله یک یا دو روز Chandrayaan-3 را در قطب جنوب ماه شکست خواهد داد، زیرا در حال حاضر انتظار می‌رود فرودگر هندی در 23 اوت بر روی ماه فرود بیاید.

Luna-25 اولین فرودگر ماه روسیه از زمان Luna-24 در سال 1976 است. فضاپیمای Luna-25 اولین تصاویر خود را از فضا در روز یکشنبه 13 اوت ثبت کرد که ماه و زمین را از هزاران مایل دورتر نشان می دهد.

برخورد با سطح ماه

رسانه‌ی دولتی تاس روسیه به نقل از آژانس فضایی روسکاسموس این کشور، گزارش دادند که فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه پس از آن که ارتباطش با زمین قطع شد، به سطح ماه برخورد کرد.

رسانه‌ی دولتی تاس روسیه به نقل از آژانس فضایی روسکاسموس این کشور، گزارش دادند که فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه پس از آن که ارتباطش با زمین قطع شد، به سطح ماه برخورد کرد.

این کاوشگر حامل هشت ابزار علمی مختلف بود که قرار بود از آنها برای شکار یخ آب و انجام تحقیقات مختلف در منطقه‌ی عجیب و غریب قطب جنوب ماه که تا به امروز میزبان هیچ فرودگر یا ماه‌نوردی نبوده است، استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.