حفظ فشار خون پایین با نوشیدن قهوه

بر اساس تحقیقات جدیدی که ماه گذشته در مجله Nutrients منتشر شد، نوشیدن سه فنجان قهوه یا بیشتر در روز، با کاهش فشار خون مرتبط است.

به گزارش تکناک، این مطالعه که توسط گروهی از محققان در بیمارستان دانشگاه Sant’Orsola-Malpighi در بولونیا ایتالیا انجام شد، نشان داد که فشار خون آئورت محیطی و مرکزی در افرادی که قهوه می‌نوشند، به طور قابل‌توجهی در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند، پایین‌تر است.

دکتر آریگو سیسرو، نویسنده این مطالعه می‌گوید: در مطالعه ما که بر روی یک جمعیت بزرگ انجام شد، مشاهده کردیم که مصرف کنندگان فعلی سه فنجان قهوه یا بیشتر در روز، فشار خون محیطی و مرکزی پایین‌تری دارند که یک نشانگر سفت شدن شریانی یا پیری است.

حتی ممکن است افرادی که کمتر از سه فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، مزایای فشار خون را ببینند و دو فنجان قهوه در روز هم تاثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

تخمین زده می‌شود که 66 درصد از آمریکایی‌ها هر روز قهوه می نوشند که این میزان بیش از هر نوشیدنی دیگری از جمله آب لوله کشی است. این نوشیدنی می تواند تأثیر زیادی بر زندگی و سلامت کلی و سلامت قلب افراد بگذارد.

قهوه چگونه بر فشار خون تأثیر می‌گذارد؟

مطالعه جدید به مجموعه بزرگی از تحقیقات قبلی در مورد تأثیر متقابل بین قهوه و سلامت قلب و عروق می پیوندد و ممکن است به درک رابطه پیچیده بین قهوه، کافئین و فشار خون کمک کند.

اگرچه مزایای قهوه شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و زوال شناختی است، اما تأثیر قهوه بر فشار خون هنوز مشخص نیست.

کافئین تنها یکی از چندین مؤلفه قهوه است و مطمئناً تنها چیزی نیست که نقش فعالی دارد. ما می‌دانیم که کافئین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، اما به نظر می‌رسد سایر اجزای زیست فعال موجود در قهوه این اثر را با نتیجه نهایی مثبت بر سطح فشار خون متعادل می‌کنند.

سیسرو و گروهش برای بررسی دقیق‌تر تأثیر قهوه بر فشار خون، داده‌های 720 مرد و 783 زن را بررسی کردند.

محققان داده‌های مربوط به عادات نوشیدن قهوه خود گزارش شده توسط شرکت‌کنندگان و همچنین خوانش فشار خون و سایر نشانگرهای سلامت قلبی عروقی را تجزیه و تحلیل کردند.

سیسرو در بیانیه خبری گفت: نتایج بسیار واضح است: فشار خون محیطی در افرادی که یک تا سه فنجان قهوه در روز مصرف می‌کردند به میزان قابل توجهی کمتر از افرادی بود که قهوه نمی‌نوشیدند.

این مطالعه همچنین یک جنبه از ارتباط قهوه با فشار خون که قبلاً به خوبی بررسی نشده بود را روشن کرد.

یک پزشک متخصص قلب و عروق به‌نام دان فام می‌گوید: ارتباط قهوه با کاهش فشار خون هنگام اندازه‌گیری فشار آئورت مرکزی و محیطی که در دورترین فاصله از قلب قرار دارد، درست است. قبل از این مطالعه، بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه عمدتاً فشارهای محیطی را مورد بررسی قرار می دادند که برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است به اندازه اندازه‌گیری فشار مرکزی دقیق نباشد.

این مزایا علیرغم محتوای کافئین قهوه مشاهده شد که کارشناسان بر این باورند که هرگونه اثر کاهش فشار خون قهوه احتمالاً از آنتی اکسیدان‌های موجود در نوشیدنی ناشی می‌شود.

دکتر فام گفت: به طور شهودی، می‌توان انتظار داشت که قهوه از طریق کافئین فشار خون را افزایش دهد، اما در واقع کارشناسان معتقدند که چندین ترکیب آنتی‌اکسیدانی در قهوه وجود دارد که با این افزایش مقابله می‌کند و فشار خون را کاهش می‌دهد.

مواد آنتی اکسیدانی موجود در قهوه (فلاونوئیدها مانند کورستین، کافئیک اسید و اسید کلروژنیک و همچنین تانن‌ها) می‌توانند اثر ضدالتهابی بر دیواره داخلی شریان داشته باشند و نوعی اثر ضد پیری روی رگ اعمال کنند.

این امر می‌تواند از سفت شدن دیواره شریان جلوگیری کند. در واقع تحقیقات قبلی نشان داده است که فلاونوئیدها مانند کورستین می‌توانند به تعدیل فشار خون کمک کنند. اسید کلروژنیک و اسید کافئیک نیز با فشار خون پایین مرتبط هستند.

آیا برای کاهش فشار خون باید نوشیدن قهوه را شروع کرد؟

اگر به طور منظم قهوه می‌نوشید، ممکن است وسوسه شوید که به‌خاطر سلامت قلب یک فنجان بیشتر قهوه بنوشید. اگرچه یافته‌های جدید امیدوارکننده هستند اما باید با احتیاط تفسیر شوند.

این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است که مهمترین‌ آن داده‌های خود گزارش شده است. مقیاس استفاده شده در این مطالعه فنجان است. فنجان چیست؟ تک تک افراد، در هر کشور، در هر منطقه کشت قهوه، فنجان را به‌طور متفاوتی تعریف می‌کنند.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که نوشیدن قهوه تنها یک عامل سبک زندگی سالم (یا نه چندان سالم) است.

ممکن است فردی که سه فنجان قهوه در روز می‌نوشد، سبک زندگی فعال‌تری داشته باشد یا مسئولیت‌های شغلی سخت‌تری داشته باشد، و این میزان فعالیت و نه خود قهوه، نیروی محرکه‌ای است که در پس تأثیرات فشار خون دیده می‌شود.

همچنین سیسرو خاطرنشان کرد که از آنجایی که تحقیقات گروه او فقط بر روی یک جمعیت خاص ایتالیایی متمرکز شده است، نتایج آن لزوماً نمی‌تواند به کل جهان تعمیم داده شود.

با تمام تحقیقاتی که در مورد قهوه و قلب شما انجام شده است، یک سوال اصلی باقی می ماند: اگر طرفدار قهوه نیستید، آیا برای سلامت قلب باید نوشیدن قهوه را به یک عادت تبدیل کنید؟ یا اگر درحال حاضر قهوه می‌نوشید، باید میزان آن را افزایش دهید؟

اگر قهوه می‌نوشید، ممکن است از مزایای فشار خون خود بهره ببرید. اما اگر به‌طورکلی  عادت به نوشیدن قهوه ندارید، به شما توصیه نمی‌کنیم از قهوه به عنوان وسیله‌ای برای کاهش فشار خون خود استفاده کنید. بهتر است به جای آن از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به‌طور منظم ورزش کنید. همچنین بهتر است مصرف قند خود را نیز کاهش دهید.

محققان نوشیدن قهوه برای کاهش فشار خون را توصیه نمی‌کنند، و اگر کسی قهوه نمی‌نوشد لازم نیست این برای سلامت قلب این کار را شروع کند. که اگر فردی قهوه را در محدوده طبیعی قهوه بنوشد، نباید نگران آسیب‌های قلبی عروقی باشد (تا زمانی که پزشک شما به شما توصیه نکرده است که محرک‌ها را کاهش دهید) و در عوض، ممکن است فوایدی به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.