داروهای ضدافسردگی مقاومت آنتی بیوتیکی بدن را بالا می‌برد

تحقیقات نشان می دهد دارو های ضد افسردگی خاص مانند SSRI ها و SNRI ها، باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلف آنتی بیوتیک ها می شوند.

تحقیقات نشان می دهد دارو های ضد افسردگی خاص مانند SSRI ها و SNRI ها، باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلف آنتی بیوتیک ها می شوند.

به گزارش تکناک، این مقاومت در طول 33 نسل باکتری قابل انتقال به نسل بعدی است، حتی زمانی که فرد دیگر از داروی ضد افسردگی استفاده نکند.

جینوا گوئو استاد موسسه استرالیایی آب و بیوتکنولوژی زیست محیطی است. تحقیقات او بر حذف آلاینده ها از فاضلاب و ابعاد محیطی مقاومت ضد میکروبی متمرکز است. یکی از این ابعاد استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها است که باعث افزایش مقاومت در برابر این نوع داروها می شود.

برای گوئو سوال بود که آیا این موضوع ممکن است برای انواع دیگر داروها نیز صادق باشد یا خیر. تیم آزمایشگاهی او متوجه شد که قطعا این موضوع صحت دارد.

آزمایش های گوناگون

داروهای ضد افسردگی از جمله داروهایی هستند که بیشترین تجویز و مصرف را دارند. آنها تقریباً 5 درصد از سهم بازار دارویی یعنی میزانی تقریباً مشابه آنتی بیوتیک ها ، و چهار مورد از 10 داروی برتر روانپزشکی تجویز شده در ایالات متحده را به خود اختصاص می دهند.

برای ارزیابی اثرات بالقوه دارو های ضد افسردگی برمقاومت در برابر آنتی بیوتیک، آزمایشگاه گوئو در حضور غلظت‌های فیزیولوژیکی مرتبط از پنج داروی ضدافسردگی که معمولاً تجویز می‌شوند، به مدت 60 روز،باکتری E. coli را رشد داد و میزان رشد باکتری‌ها در صفحات آگار حاوی آنتی‌بیوتیک‌های مختلف را اندازه‌گیری کرد.

آن‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی را با مکانیسم‌های اثر متفاوت بررسی کردند. برخی از آنها با مهار سنتز DNA در باکتری‌ها، برخی دیگر با مهار سنتز پروتئین و برخی دیگر با مهار سنتز دیواره سلولی عمل می‌کردند.تیم تحقیقاتی متوجه شد که داروهای ضدافسردگی که آزمایش کردند، در عرض یک روز به چندین آنتی بیوتیک مختلف، مقاومت نشان دادند.

این گروه آزمایش های زیادی را برای تعیین چگونگی وقوع این اتفاق انجام دادند و با تعیین توالی DNA، mRNA و پروتئین های باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک،کار خود را شروع کردند. آنها متوجه شدند که داروهای ضد افسردگی باعث می شوند باکتری های فعال، اکسیژن تولید کنند که این کار می تواند به اجزای سلولی آسیب برساند. به نظر می‌رسد که این موضوع برای تکامل مقاومت آنتی‌بیوتیکی ضروری است، زیرا این مقاومت زمانی که سلول‌ها بدون اکسیژن رشد می‌کنند، ایجاد نمی شود.همچنین این داروها باعث می‌شوند باکتری‌ها پروتئین‌های پمپ خروجی بیشتری را آزاد کنند که این پمپ ها آنتی‌بیوتیک‌ها را از سلول خارج می‌کنند. جهش‌های ژنتیکی در کروموزوم‌های باکتریایی که مقاومت به چند دارو را افزایش می‌دهند نیز بیشتر می شدند.

دانشمندان سپس با گذشت زمان تصاویر میکروسکوپی DNA در حال حرکت بین سلول های باکتریایی که این حرکت فرآیندی است که می تواند گسترش سریع ژن های مقاومت را امکان پذیر کند، بررسی کردند. می توانید حدس بزنید چه اتفاقی رخ داد؟ SSRI سرعت حرکت و وقوع آن را افزایش داد و به باکتری های مقاوم اجازه داد تا مقاومت را به صورت افقی به باکتری های دیگر گسترش دهند.

پایندگی می تواند منجر به مقاومت شود

داروهای ضد افسردگی درصد سلول های باکتریایی را که در حضور غلظت بالای آنتی بیوتیک ها باقی می مانند، افزایش دادند. این “باکتری های مقاوم” آنقدرها هم مقاوم به آنتی بیوتیک نیستند. درحقیقت آنها هیچ یک از جهش های ژنتیکی که باعث مقاومت آنتی بیوتیکی می شود را ندارند. آنها باکتری های طبیعی هستند که به طور تصادفی نسبت به همتایان خود تحمل بیشتری نسبت به آنتی بیوتیک ها دارند. محققان با یک نمونه محاسباتی از تکامل باکتری‌ها نشان دادند که این موضوع نشان می‌دهد داروهای ضدافسردگی سرعت تکامل باکتری‌های معمولی و باقی‌مانده‌ها را به سویه‌های کاملا مقاوم به چند دارو افزایش می‌دهند.

مقاومت آنتی بیوتیکی تهدیدی بزرگ برای سلامت انسان است. از آنجایی که داروهای ضد افسردگی در چنین مقادیر زیادی تجویز و استفاده می شوند، این واقعیت که این داروها می توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را ایجاد کنند، باید به عنوان یکی از مهم ترین عوارض جانبی آن ها در نظر گرفته شود.حتی درنظر گرفتن این موضوع ممکن است در طراحی داروهای ضد افسردگی جدید و موثرتر، مورد توجه قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.