امکان درمان افسردگی با یک داروی ملین!

مطالعات جدید نشان می دهد که داروی ملین رایج به نام پروکالوپراید می تواند اثرات مهمی در مغز و مدارهای مهم آن داشته باشد و حتی به عنوان یک درمان در اختلالاتی مانند افسردگی مفید باشد.

به گزارش تکناک، اختلالات ذهنی اغلب همراه با اختلالات خلقی و سایر شرایط روانی بروز می کنند که اغلب باعث مشکلات قابل توجهی می شوند. در حال حاضر برای اختلالات ذهنی تعداد محدودی درمان در دسترس است، اما تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که داروهایی مانند پروکالوپراید که ملینی است که گیرنده‌های سروتونین را فعال می‌کند، ممکن است مزایای درمانی موثری برای مشکلات ذهنی ارائه دهد. با این حال، نحوه تأثیر این دارو بر فعالیت مغز در زمان استراحت ناشناخته باقی مانده است. اکنون تحقیقات جدید در حال بررسی اثرات این دارو بر انسان بالغ و سالم است.

گیرنده های سروتونین، به ویژه گیرنده های نوع 5-HT4، به طور گسترده در مناطق مختلف مغز، از جمله قشر پیشانی، گانگلیون های پایه و هیپوکامپ توزیع شده اند. این نواحی نقش مهمی در عملکردهای مغزی و تنظیم خلق و خو دارند. گیرنده های سروتونین هدف اصلی داروهای ضد افسردگی هستند، اما درمان اختلالات خلقی لزوماً علائم مشکلات ذهنی را کاهش نمی دهد.

محققان برای تحقیق در این مورد، 50 داوطلب سالم را انتخاب کردند که نیمی از آنها یک دوره شش روزه داروی پروکالوپراید که آگونیست(ماده‌شیمیایی است که در یک سلول با اتصال به گیرنده‌های آن سلول باعث پاسخ و واکنش آن سلول می‌شود( بسیار انتخابی گیرنده سروتونین نوع 5-HT4  است را دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر از شرکت کنندگان دارونما دریافت کردند. شرکت کنندگان تحت اسکن با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی، مورد بررسی قرار گرفتند.

نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: مطالعات قبلی ما روی پروکالوپراید نشان داد که این دارو حتی در دوزهای پایین نیز می‌تواند مغز و حافظه را در داوطلبان سالم بهبود بخشد.

شرکت‌کنندگانی که دارو را دریافت کردند، ارتباط عملکردی بیشتری را در حالت استراحت (rsFC) بین شبکه‌های مغزی اصلی نشان دادند.

ارتباطی بین شبکه اجرایی مرکزی و قشر کمربندی خلفی و قدامی (ACC) در مغز وجود دارد. شبکه اجرایی مرکزی یک شبکه مغزی است که برای پردازش افکار استفاده می‌شود، در حالی که قشر کمربندی خلفی و قدامی (ACC) ناحیه‌ای در مغز است که تنظیم پردازش اطلاعات و توجه را در مغز برعهده دارد. این دو بخش ارتباطی قوی را در مغز برقرار می‌کنند. همچنین rsFC بیشتری بین نواحی ACC و قشر اکسیپیتال جانبی وجود داشت. این قسمت ناحیه‌ای است که به ما کمک می‌کند به اشیاء مهم توجه کنیم.

این موضوع، شواهد بیشتری را ارائه می دهد که قرص پروکالوپراید در مناطقی از مغز که عملکرد مغزی را بهبود می بخشد، هم از طریق افزایش و هم کاهش اتصال بین مناطق خاص مغز در صورت لزوم، اثر می گذارد.

سوزانا مورفی نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ارتباط مناسب بین و درون این شبکه‌های مغزی، برای درست فکر کردن لازم است و تحقیقات نشان می دهد که این ارتباط در افسردگی غیرطبیعی است. در این تحقیق، شرکت‌کنندگانی که پروکالوپراید مصرف می‌کردند در آزمون‌های مغزی در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که دارونما مصرف کردند، امتیاز بالاتری کسب کردند. این مسئله نشان می دهد که تغییرات در rsFC که با مصرف داروی پروکالوپراید رخ می دهد، عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

مشکلات مغزی درمان نشده تأثیر بسزایی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی دارد. این مطالعه به شواهد بی شماری که نشان می دهند داروهای مؤثر بر گیرنده سروتونین 5-HT4 به عنوان یک روش جدید برای درمان افسردگی و اختلالات شناختی نویدبخش هستند، می افزاید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.