ساخت ربات هزارپا با قابلیت حرکت در زمین های ناهموار

مهندسان با گرفتن نشانه هایی از طبیعت، یک ربات هزارپا ساخته اند که می تواند به راحتی از راه رفتن مستقیم به حرکت منحنی تغییر وضعیت دهد.

به گزارش تکناک، یکی از چالش های دشوار در رباتیک توانایی حرکت دادن آرام آنها در سطوح ناهموار است. محققان روش‌های مختلفی از جمله روش‌های الهام‌گرفته از طبیعت را برای انعطاف‌پذیرتر کردن حرکت روبات‌ها آزمایش کرده‌اند.

محققان دانشگاه اوزاکا با موفقیت حرکت انعطاف پذیر ربات جدید را نشان دادند. شینیا آئوی، یکی از نویسندگان این مطالعه، در یک انتشار رسمی گفت: ما از توانایی برخی حشرات بسیار چابک الهام گرفتیم که به آنها اجازه می دهد تا بی ثباتی دینامیکی را در حرکت خود کنترل کنند و تغییرات حرکتی سریع ایجاد کنند.

توسعه ربات

هزار پاها بدن‌های کشیده و انعطاف‌پذیری دارند که از بخش‌های متعدد متصل شده به پاها تشکیل شده است. این شرایط به آنها این توانایی را می دهد که به راحتی در زمین های متنوع حرکت کنند.

این هزارپای رباتیک نیز دارای شش بخش و مفاصل انعطاف پذیر است. هر بخش از دو پایه و یک موتور تشکیل شده است که امکان تنظیم انعطاف پذیری هر پا را فراهم می کند.

این انعطاف پذیری مفاصل امکان فرآیندی که به اصطلاح دو شاخه شدن شنکش (pitchfork bifurcation) نامیده می شود را فراهم می کند. در این حالت راه رفتن مستقیم ناپایدار می شود. این ناپایداری به ربات اجازه می دهد تا به صورت منحنی راه برود و درست مانند یک هزارپا از این طرف به سمت دیگر حرکت کند. در نتیجه، ثبات و قدرت مانور بسیار بیشتری وجود دارد.

آنها توضیح می دهند: از آنجایی که این رویکرد مستقیماً حرکت محور بدن را هدایت نمی کند، بلکه انعطاف پذیری را کنترل می کند، می تواند پیچیدگی محاسباتی و همچنین نیازهای انرژی را تا حد زیادی کاهش دهد.

طول نمونه اولیه ربات 53 اینچ و وزن آن 9.1 کیلوگرم است. محققان همچنین حرکت مسیر منحنی ربات را برای رسیدن به مکان های خاص آزمایش کردند و این ربات توانست با موفقیت حرکت کند.

محققان قصد دارند در آینده طراحی خود را در محیط های چالش برانگیزتر روی زمین آزمایش کنند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این ربات بی نظیر می تواند در ماموریت های جستجو و نجات و همچنین اکتشاف سیاره کمک کند.

مائو آداچی، یکی دیگر از نویسندگان مطالعه، می گوید: ما می توانیم کاربردها را در سناریوهای مختلف، مانند جستجو و نجات، کار در محیط های خطرناک، یا اکتشاف در سیارات دیگر پیش بینی کنیم.

ربات های الهام گرفته از طبیعت ممکن است آینده اکتشاف فضا باشند. آزمایشگاه JPL ناسا یک ربات مار مانند را ساخته است که می تواند به راحتی از زمین های ناهموار و ناشناخته اجرام آسمانی منظومه شمسی عبور کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.