هواوی انحصار IOS و Android را شکست

سیستم عامل HarmonyOS

طی سال‌های اخیر، بازار سیستم عامل‌ تلفن همراه، یک رقابت انحصاری میان اندروید و iOS بوده و هست. طبق گزارش اخیر Strategy Analytics، سیستم عامل HarmonyOS هواوی 2 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و در تلاش است این انحصار را بشکند.

به گزارش تکناک، این درصد شامل تعداد بسیار کمی از دستگاه‌ها می‌شود، اما سیستم عامل HarmonyOS هواوی را در جایگاه سوم جهانی قرار می دهد. سیستم هواوی پس از اندروید و iOS در جایگاه های اول و دوم قرار دارد.

اندروید همچنان در صدر و پرکاربردترین سیستم موبایل در جهان است. سیستم گوگل 81 درصد از بازار را به خود اختصاص می‌دهد و iOS با 18 درصد سهم بازار در جایگاه دوم قرار دارد. این دو شرکت 99 درصد از سهم بازار تلفن همراه را به خود اختصاص داده اند و هنوز هم به شدت در حال افزایش است. با در نظر گرفتن سهم بازار ۲ درصدی سیستم عامل HarmonyOS هواویسهم کلی اکنون از 100٪ فراتر رفته است اما دلیل آن مشخص نیست.

ژاپن با نگرانی درباره رفتار تقریباً انحصاری اندروید و iOS، نمی تواند ساکت بماند. به گزارش کیودو نیوز، کمیسیون تجارت منصفانه ژاپن با انتشار گزارش نظرسنجی در صنعت سیستم عامل تلفن همراه در 9 سپتامبر، نگرانی خود از انحصارطلبی اپل و گوگل، دو برند بزرگ فناوری اطلاعات آمریکا را نشان داد.

به لطف هواوی، اکنون یک برند غیر آمریکایی با سیستم‌عامل قابل مشاهده در بازار وجود دارد. قبل از ظهور HarmonyOS، اندروید و iOS (هر دو آمریکایی) 100 درصد بازار جهانی را در اختیار داشتند.

بر اساس این گزارش، جایگاه برتر این سیستم های آمریکایی برای توسعه دهندگان نیز چندان خوب نیست. دولت ژاپن در حال بررسی معرفی مقررات پیشگیرانه در رابطه با سیستم عامل تلفن همراه به منظور جلوگیری از فعالیت های ممنوعه پیش از وقوع، برخلاف مقررات مرسوم و بررسی مشکلات پس از وقوع است.

“iOS” اپل و “اندروید” گوگل بیش از 90 درصد از بازار سیستم عامل تلفن همراه در ژاپن را به خود اختصاص داده اند. طبق اشارات این گزارش، روش‌های فروش در بازار سیستم‌عامل و APP و انحصار دو قطبی این دو شرکت فضای رقابتی مناسبی را ایجاد نمی‌کند. این دو برند در مقایسه با دیگر سیستم‌ها در موقعیت قوی قرار دارند.

در واقع هند نیز نگران این موضوع است. در میان سیستم‌عامل‌های تلفن همراه در هند، تقریباً همه دارای حساب کاربری iOS اپل یا گوگل اندروید هستند. در واکنش به این بحران، هند قصد توسعه و ترویج سیستمی به نام IndOS را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.