فواید بالا رفتن از پله برای سلامت قلب

طبق مطالعه جدیدی که در مجله آترواسکلروز منتشر شده است، بالا رفتن از حداقل 50 پله در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را حدود 20 درصد کاهش دهد.

به گزارش تکناک، این تحقیق نشان می‌دهد که ورزش منظم و سالم برای قلب حتما نباید پرهزینه یا وقت‌گیر باشد و چیزی ساده و در دسترس مانند بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی داشته باشد.

دکتر لی چی، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: پله نوردی با شدت بالا روشی کارآمد برای بهبود تناسب اندام قلبی-تنفسی است، به‌ویژه در میان افرادی که قادر به دستیابی به توصیه‌های فعلی فعالیت بدنی نیستند.

چی افزود: یافته های ما مزایای بالا رفتن از پله را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اولیه برای بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک یا ASCVD را در جمعیت عمومی نشان می دهد. ASCVD، همراه با بیماری عروق کرونر و سکته مغزی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.

در این مطلب علت این که چرا بالا رفتن از پله می تواند به سلامت قلب (heart : inner organ for the circulation of blood) کمک کند و چگونه می توانید پله های بیشتری را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، به شما می گوییم.

بالا رفتن از پله برای سلامت بهتر قلب

برای این مطالعه، محققان دانشگاه تولین اطلاعات بیش از 450000 بزرگسال در بریتانیا را ارزیابی کردند. محققان همچنین سابقه خانوادگی، خطرات ژنتیکی و سایر عوامل خطرناک بیماری قلبی عروقی را ارزیابی کردند.

در طول 12.5 سال، کمی بیش از 39000 نفر به بیماری های قلبی عروقی که‌ گروهی از بیماری ها هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارد، مبتلا شدند. بیماری عروق کرونر که شایع ترین بیماری قلبی عروقی در ایالات متحده است، می تواند باعث حملات قلبی و سکته شود.

محققان به این نتیجه رسیدند که بالا رفتن از حدود 50 پله در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افرادی که کمتر مستعد ابتلا به آن هستند، کاهش می دهد. اما افرادی که در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند نیز ممکن است بتوانند این خطر را با بالا رفتن از پله ها جبران کنند.

جالب توجه است، در این تحقیق افرادی که شروع به بالا رفتن از پله‌ها کردند و سپس دیگر این کار را انجام ندادند، در مقایسه با افرادی که به طور منظم از پله‌ها بالا نمی‌رفتند، 32 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

دکتر هارمونی رینولدز، مدیر مرکز تحقیقات قلب و عروق زنان در NYU Langone Health  گفت: این تحقیق به ما نشان می‌دهد که همیشه لازم نیست زمانی را برای ورزش اختصاص دهیم تا بتوانیم مزایای سلامتی واقعی را از فعالیت بدنی ببینیم.

رینولدز افزود: بالا رفتن از حداقل پنجاه پله در روز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

تفاوت بالا رفتن از پله با پیاده روی

عمل بالا رفتن از پله ها چیزی است که به عنوان فعالیت بدنی سبک و متناوب (VILPA)  شناخته می شود.

تحقیقات گذشته نشان داده است که این نوع حرکت که شامل افزایش فعالیت هوازی و بهبود میزان چربی و ترکیب بدن از سلامتی حمایت می کند.

اما مزایای VILPA به همین جا ختم نمی شود. این حرکات سریع و شدید تاثیر قابل توجهی بر طول عمر فرد نیز دارد، خطر سرطان را کاهش می دهد و شانس ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می دهد که یک پیش ساز موثر برای ابتلا به بیماری های  قلب و عروق است.

رینولدز می‌گوید: بالا رفتن از پله‌ها ورزشی عالی است. برای اکثر مردم، بالا رفتن از پله‌ها ورزش شدیدتر از پیاده‌روی است.

به گفته رینولدز، این بدان معنا نیست که پیاده روی فوایدی برای سلامتی ندارد. پیاده‌روی یکی از در دسترس‌ترین راه‌ها برای فعالیت بدنی است و می‌تواند به بهبود خواب، کاهش اضطراب، کمک به کنترل قند خون و فشار خون و کمک به مدیریت وزن کمک کند.

چگونه از پله های بیشتری بالا برویم؟

رینولدز توصیه کرد: به جای آسانسور یا پله برقی تا جایی که می توانید از پله ها استفاده کنید.

در صورتی که خانه شما پله و آسانسور دارد، بهتر است از پله استفاده کنید. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که بالا رفتن از پله ها در خانه به اندازه تردمیل در باشگاه خوب است.

حتی با وجود اینکه این مطالعه نمی‌گوید چه مدت باید برای دیدن مزایا پله نوردی کنید، رینولدز نکاتی را در این باره می گوید: اگر بالا رفتن از پله برای شما کارساز نیست، به تمرین‌هایی فکر کنید که می‌توانید انجام دهید، مانند چندین بار بلند شدن از روی صندلی با استفاده از عضلات پایتان. ذره ذره ورزش مهم است.

صرف نظر از تمرینی که انتخاب می کنید، با 10 تا 15 دقیقه فعالیت در روز شروع کنید و سپس آن را افزایش دهید انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه (2.5 ساعت) در هفته فعالیت متوسط تا شدید داشته باشند.

سی دقیقه در روز، پنج روز در هفته یک هدف آسان برای فعالیت بدنی است. رینولدز گفت: تعیین اهداف واقع بینانه بر اساس سلامتی و توانایی های فردی بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید، حرکت تنها بخشی از کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. خوب غذا خوردن، کنترل وزن و حذف سیگار نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.