جدیدترین توصیه‌ ها برای استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی

یکی از برجسته‌ترین سازمان‌های سلامت روان در ایالات متحده آمریکا، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های احتمالی از جانب رسانه‌های اجتماعی طراحی کرده است.

به گزارش تکناک، انجمن روانشناسی آمریکا (APA) اولین توصیه بهداشتی خود در مورد استفاده از رسانه های اجتماعی را روز سه شنبه منتشر کرد و به تشریح نگرانی های فزاینده در مورد نحوه تأثیر منفی شبکه های اجتماعی طراحی شده برای بزرگسالان بر کودکان و نوجوانان پرداخت.

این گزارش رسانه‌های اجتماعی را محکوم نمی‌کند، در عوض بر این مسأله تأکید می‌کند که شبکه‌های اجتماعی آنلاین برای جوانان ذاتاً مفید یا مضر نیستند اما نظارت بر استفاده از آنها ضروری است. این توصیه‌ها به پلتفرم‌ اجتماعی خاصی اشاره نمی‌کند، در عوض با توصیه‌های عقلانی و بینش‌هایی که از تحقیقات گسترده‌تر گردآوری شده‌اند، به مجموعه وسیعی از نگرانی‌ها در مورد زندگی آنلاین کودکان می‌پردازد.

توصیه‌های APA بر نقش والدین متمرکز است، اما این توصیه ها الگوریتم‌های هدایت کننده کاربران جوان به سمت محتوای بالقوه نامناسب، از جمله پست‌های ترویج دهنده موضوعاتی مانند آسیب به خود، اختلالات غذایی، نژادپرستی و سایر اشکال نفرت پراکنی آنلاین را محکوم می‌کند.

توصیه‌های دیگر با بررسی عادات کودکان پیشنهاداتی به ناظران بزرگسال برای نظارت بر استفاده کودکان از رسانه های اجتماعی می‌دهد. APA غربالگری منظم برای جلوگیری از استفاده نامناسب کودکان از رسانه های را تشویق می کند. رفتار‌های مانند مشاهده علائم اعتیاد سنتی، از جمله صرف زمان بیشتر در رسانه‌های اجتماعی بیشتر از زمان تعیین شده و دروغگویی برای حفظ دسترسی به سایت‌های رسانه‌های اجتماعی را می‌توان زنگ خطر در نظر گرفت.

در همین راستا، APA توصیه می‌کند که والدین مراقب ایجاد اختلال در برنامه‌های خواب و فعالیت بدنی کودکان توسط رسانه‌های اجتماعی باشند. این دو زمینه‌ به طور مستقیم و جدی بر سلامت روان کودکان تأثیر می‌گذارند. در این توصیه نامه آمده است: “خواب ناکافی با اختلال در رشد عصبی مغز نوجوانان، عملکرد عاطفی آنها و خطر خودکشی مرتبط است.”

انجام برخی توصیه‌ها در چشم‌انداز امروزی رسانه‌های اجتماعی، حتی برای بزرگسالان، آسان نیست. از دیگر توصیه‌های بهداشتی می‌توان به اعمال محدودیت زمانی برای کاربران جوان در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی در مورد محتوای مرتبط با زیبایی یا ظاهر و مقایسه خود با آنها، اشاره کرد.

APA با استناد به تحقیقات فراوان می گوید: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مقایسه‌های اجتماعی مرتبط با ظاهر فیزیکی، و همچنین توجه بیش از حد و رفتارهای مرتبط با عکس‌های خود و بازخورد آن‌ها، با تصویر ذهنی نامناسب از بدن خود، اختلال در غذا خوردن و علائم افسردگی، به ویژه در دختران مرتبط است.

APA تاکید می‌کند نتایج مشاهده شده در رسانه‌های اجتماعی بر اساس تجربیات آفلاین نیز شکل می‌گیرد و این نتایج از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت است.

APA نوشت: در بیشتر موارد، تأثیرات رسانه‌های اجتماعی به ویژگی‌های شخصی و روان‌شناختی و شرایط اجتماعی نوجوانان بستگی دارد و با محتوا، ویژگی‌ها یا عملکردهای خاص موجود در بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تلاقی پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر نوجوانان به محتوای مشاهده و ارائه شده در فضای مجازی و نقاط قوت یا آسیب‌پذیری قبلی نوجوانان و زمینه‌ رشد آنها بستگی دارد.

این سازمان همچنین به والدین و پلتفرم‌ها در مورد ویژگی‌های طراحی شده برای بزرگسالان از جمله توصیه‌های الگوریتمی، مانند امکان پیمایش بی‌پایان که کاربران جوان‌ نسبت به آسیب در برابر آنها مستعد‌ترند، هشدار می‌دهد. این ویژگی‌ها به همراه تبلیغاتی ارائه شده برای کاربران زیر ۱۸ سال، به طور فزاینده‌ای توسط تنظیم‌کنندگان محتوای کودکان به منظور نظارت بر شکل گیری رفتار بزرگسالی و تأثیر این محتوا بر آنها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

APA یک درجه معقول و متناسب با سن از نظارت بزرگسالان بر رفتار رسانه اجتماعی کودکان از طریق گزینه‌های کنترل‌ والدین هم در سطح دستگاه و هم در برنامه را توصیه می‌کند و از والدین می‌خواهد خود نیز بر روی ایجاد رفتار سالم در زمینه استفاده از رسانه‌های اجتماعی کار کنند.

به گفته APA، علم نشان می‌دهد جهت‌گیری و نگرش بزرگسالان (مثلاً ناظران) نسبت به رسانه‌های اجتماعی (مثلاً استفاده در حین تعامل با فرزندان، منحرف شدن از تعاملات حضوری با استفاده از رسانه‌های اجتماعی) ممکن است بر استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی تأثیر بگذارد.

تقویت سواد دیجیتال در تعدادی از موضوعات رسانه‌های اجتماعی، از جمله نحوه شناسایی تاکتیک‌های اطلاعات نادرست و نحوه حل تعارض‌های نشأت گرفته از پلتفرم‌های اجتماعی نیز می‌تواند به ناظران کوکان و خود بزرگسالان نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.