فواید سریع و زیاد ترک سیگار

یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که قبل از 40 سالگی نسبت به ترک سیگار اقدام می‌کنند، تقریباً به طول عمر افراد غیر سیگاری می‌رسند.

به گزارش تکناک، این تحقیق بر اهمیت تلاش‌ها و حمایت کادر درمان و سیاست‌ دولت‌ها برای ارتقای سلامت عمومی تاکید می‌کند.

این مطالعه که در مجله پزشکی NEJM Evidence منتشر شده است، نشان می‌دهد که سیگاری‌هایی که قبل از 40 سالگی سیگار را ترک می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که تقریباً به اندازه کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، زندگی کنند. کسانی که در هر سنی سیگار را ترک می‌کنند، 10 سال پس از ترک سیگار، تقریباً به زندگی خود باز می‌گردند به‌شکلی که انگار هرگز سیگار نکشیده‌اند، و حدود نیمی از این سود تنها در عرض سه سال اتفاق می‌افتد.

پرابات جاها که یکی از محققان این مطالعه است، می‌گوید: ترک سیگار به طرز مضحکی در کاهش خطر مرگ مؤثر است و مردم می‌توانند به سرعت از پاداش‌های بعد از ترک آن بهره ببرند.

بینش مطالعه و دستاوردهایی درمورد طول عمر

این مطالعه شامل 1.5 میلیون بزرگسال در چهار کشور (ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و نروژ) بود که طی 15 سال دنبال شد. سیگاری‌های بین 40 تا 79 سال در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، تقریباً سه برابر خطر مرگ داشتند، به این معنی که به طور متوسط 12 تا 13 سال از زندگی خود را از دست دادند.

سیگاری‌هایی که ترک کرده بودند،‌ در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، خطر مرگ خود را به 1.3 برابر (یا 30 درصد بیشتر) کاهش دادند. ترک سیگار در هر سنی با بقای طولانی‌تر همراه بود و حتی کسانی که کمتر از سه سال سیگار را ترک کردند، تا شش سال امید به زندگی در آنها بیشتر شده بود.

جاها می گوید: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ترک سیگار به خصوص در میانسالی، خیلی دیر است. اما نتایجی که ما در این مطالعه به‌دست آوردیم، با این خط فکری مخالف است. هیچ وقت دیر نیست، تاثیر ترک سیگار سریع است و شما می‌توانید با این کار خطر ابتلا به بیماری‌های اصلی را کاهش دهید و زندگی طولانی‌تر و بهتری داشته باشید.

محققان به این نتیجه رسیدند که ترک سیگار، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد. در سیگاری‌هایی که ترک کرده بودند نیز خطر مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی کاهش یافت، اما کمی کمتر که این مسئله احتمالاً به دلیل آسیب‌های ریوی باقی‌مانده بود.

تأثیر جهانی و پیامدهای تعیین سیاست

در حال حاضر حدود 60 میلیون سیگاری در چهار کشور درگیر در این مطالعه و بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان وجود دارد. میزان جهانی استعمال دخانیات از سال 1990 تاکنون بیش از 25 درصد کاهش یافته است، اما تنباکو همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری است.

جاها گفت که این یافته‌ها باید به تلاش‌های دولت‌ها برای حمایت از افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، فوریت ببخشد. وی افزود: کمک به ترک سیگار یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبود چشمگیر سلامتی است. می‌توان این کار را با افزایش مالیات سیگار و بهبود حمایت‌های ترک سیگار انجام داد.

جاها گفت که کانادا مدت زیادی است که برای افزایش مالیات غیر مستقیم بر سیگار عقب افتاده است و بسیاری از کشورهای دیگر می‌توانند با افزایش مالیات، نرخ سیگار را کاهش دهند.

جاها گفت: زمانی که سیگاری‌ها به هر طریقی با سیستم مراقبت‌های درمانی در تعامل هستند، پزشکان و متخصصان می‌توانند آنها را تشویق به ترک کنند و به آنها اشاره کنند که این کار چقدر خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.