معنای HD، FHD، QHD و UHD در گوشی موبایل چیست؟

هر گوشی جدیدی که وارد بازار می شود، یک وضوح خاص دارد که این وضوح در نقطه ای بین  HD،FHD،UHD  یا حتی QHD قرار دارد. گاهی اوقات حتی یک علامت “+” نیز در کنار آنها به کار می بردند.

به گزارش تکناک، یک صفحه نمایش، چه گوشی باشد، چه تبلت یا مانیتور کامپیوتر، در هسته خود از پیکسل تشکیل شده است. پیکسل ها چراغ‌های کوچک با رنگ‌های جداگانه ای هستند که چشمک می‌زنند و وقتی با صدها پیکسل دیگر همراه می شوند، تصویر بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند. اینکه آن تصویر چگونه به نظر می رسد بستگی به تعداد پیکسل ها و توانایی آنها دارد.

وضوح با تعداد پیکسل ها در دو جهت نشان داده می شود. به عنوان مثال، یک صفحه نمایش 1920 در 1080 دارای 1920 پیکسل است که در طولانی ترین ضلع و 1080 پیکسل در جهت عمودی قرار می گیرد. رزولوشن، به عنوان نمونه با وضوح بالا در نظر گرفته می شود، اما بازار گوشی های هوشمند از تغییرات بسیار بیشتری تشکیل شده است.

HD، FHD و WQHD به چه معناست؟

تصویر بالا یکی از آشناترین توصیف گرهای صفحه نمایش در سراسر جهان است. اخیراً شاهد بهبود چشمگیر نمایشگرها بوده ایم، به این معنی که احتمالا در آینده ای نزدیک ما حتی به کلمات اختصاری بیشتری برای توصیف آنها نیاز داریم. ما گوشی های HD، FHD، QHD  و حتی UHD داریم که همه آنها به مجموعه ای از رزولوشن ها اشاره دارند.

هر عبارت در عکس بالا همراه با یک عدد می آید. به طور کلی، این عدد است که بیشترین اهمیت را در وضوح تصویر دارد. به طور کلی عدد اصلی که در عبارت می آید، بیشترین اهمیت را دارد. در نسبت تصویر 16:9 FHD که نسبت تصویر رایج در مانیتورها است، 1080 پیکسل همیشه با 1920 همراه خواهد بود.

در اصل این بدان معناست که یک صفحه نمایش FHD با نسبت 20:9 دارای وضوح 2400 در 1080 خواهد بود که دقیقا وضوح گوشی پیکسل 7 است. اعداد ذکر شده در جدول بالا مهم هستند زیرا هر نسبت تصویر حتی بین گوشی های مختلف، متفاوت است.

وقتی صحبت از گوشی های تاشو می شود، قوانین کمی عوض می شوند. یکی از نمونه ها گلکسی زد فولد 5 است که دارای رزولوشن صفحه نمایش داخلی 1812 در 2176 است که سامسونگ از آن به عنوان QXGA+ یاد می کند. البته این دستگاه‌ها به خودی خود خاص هستند و همین مسئله می‌تواند کار را پیچیده کند.

علامت + نشانه چیست؟

معمولاً علامت کیفیت صفحه‌نمایش گوشی HD، FHD،UHD  و غیره را با یک «+» در انتهای آن می‌بینید که این علامت می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. + عددی را که با نام مرتبط است تغییر نمی دهد. بلکه به سادگی نشان دهنده پیکسل های اضافه شده است.

به عنوان مثال، صفحه نمایش FHD+ در گوشی ممکن است با رزولوشن 2220 در 1080 ارائه شود، اگرچه با این وجود باز هم یک دستگاهp  1080 است. رزولوشن اضافه شده در یک جهت مزایای کیفی را اضافه می کند و می تواند تصویر بهتری را ارائه دهد. افزایش وضوح و تراکم پیکسل نیز باعث صرفه جویی در عمر باتری می شود.

به دلیل محدودیت اندازه و نسبت تصویر، دیدن علامت + در وضوح گوشی بسیار رایج تر است. در واقعیت ابعاد گوشی بلند و نازک است، به این معنی که افزودن پیکسل‌های بیشتر به بالا و پایین، وضوح زیادی به تصویر اضافه می‌کند.

آیا همیشه باید به دنبال بهترین وضوح باشیم؟

دیدن عبارت های QHD یا UHD و بلافاصله ما را به یاد کیفیت بالا می اندازد. بسیاری از تولیدکنندگان به دلایلی FHD+ و QHD+ را انتخاب می کنند. اول اینکه این نوع صفحه نمایش ها باعث صرفه جویی در عمر باتری می شوند. رزولوشن 4K در یک گوشی 5000 میلی‌آمپر ساعتی، باتری آن را بسیار سریع از بین می‌برد، در حالی که یک دستگاه +QHD احتمالاً می‌تواند یک روز کامل یا نزدیک به یک روز دوام بیاورد.

سامسونگ Galaxy S23 Ultra دارای صفحه نمایش QHD+ با رزولوشن 3088 در 1440 است، اما تصویر این گوشی در مقایسه با Pixel 7 یا S23+ که FHD+ با رزولوشن پایه 1080p ارائه می شوند، چندان متفاوت نیست. جزئیات بیشتر برای برخی موارد مانند تماشای فیلم و مشاهده عکس های با کیفیت خوب است، اما به طور کلی تفاوت زیادی در استفاده روزانه ایجاد نمی کند.

به طور کلی، گستره رزولوشن‌های مختلف گوشی ها ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، اما اصول آن اولیه ساده هستند. تا زمانی که وضوح اصلی هر اصطلاح را به خاطر می آورید، می توانید به راحتی جزئیات آن را بفهمید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.