جدیدترین هواپیمای عمود پرواز جهان آزمایش شد

طرح مبتکرانه هواپیمای عمود پرواز شرکت ariel mobility به نام Jetoptera ، توانایی رسیدن به سرعت 0.8 ماخ را در طول آزمایش نشان داده است.

طرح مبتکرانه هواپیمای عمود پرواز شرکت حمل ونقل هوایی Jetoptera، مستقر در سیاتل توانایی رسیدن به سرعت 0.8 ماخ (988.2کیلومتر در ساعت) را در طول آزمایش نشان داده است.

به گزارش تکناک، سرعت  هواپیمای عمود پرواز Jetoptera آن را از یک بوئینگ دریم لاینر سریع تر می کند.

این شرکت پس از تکمیل چهارمین قرارداد تحقیقات نوآوری کسب و کارهای کوچک (SBIR) که توسط نیروی هوایی ایالات متحده اعطا شد، داده ها را گزارش کرد.

به گفته این شرکت، سیستم محرکه سیال اختصاصی آن (FPS) هواپیما را قادر می‌سازد تا به صورت عمودی بلند شود و فرود بیاید و در عین حال به مانند جت در شکل پرواز رو به جلو شتاب بگیرد.

این فناوری چندین مزیت اساسی را نسبت به سیستم‌های قدیمی برخاست و فرود عمودی (VTOL) ارائه می‌کند که صدای ناموزون پایین‌تر و دمای اگزوز ملایم تری را منتشر می‌کند در حالی که روتورها یا پروانه‌ها در این سیستم حذف شده اند.

فناوری که از دینامیک سیالات استفاده می کند

تیغه‌های چرخان با دستگاه‌هایی جایگزین می‌شود که از دینامیک سیال استفاده می‌کنند. بدین ترتیب که از مقدار کمی از هوای متحرک برای فشار آوردن به مقدار بسیار بیشتری از هوای بیرون و ایجاد نیروی رانش استفاده می‌کند. ژنراتور گاز در طرح‌های قبلی برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌شد، زیرا وزن آن سبک است و منبع کارآمدی از سیال تحت فشار است.

به گفته این شرکت، این سیستم یک توربین گازی یا الکتریکی و تقویت نیروی رانش سیال را با هم ترکیب می کند که می تواند نیروی رانش را در بدنه هواپیمای ما توزیع کند. می توان آن را در اشکال مختلف هندسی اجرا کرد، همچنین می توان آن را در بدنه هوا تعبیه کرد. این سیستم فاقد پروانه یا قطعات چرخشی است و در تمام مراحل پرواز استفاده می شود.

برای اولین بار برای این شرکت، مفهوم فعلی آزمایش شد که دارای یک کمپرسور الکتریکی با راندمان بالا بود. این شرکت قبلاً به نیاز به پیشرفت در فناوری باتری برای دستیابی به حداقل 1500 وات ساعت بر کیلوگرم برای یک کمپرسور الکتریکی اشاره کرده بود.

احتمال تایید طرح در سال 2023

نتایج اولیه توسط شرکت با آزمایش پروژه SBIR با کمپرسور هوای الکتریکی که اجکتورهای رانشگر FPS را تغذیه می‌کند، حاکی از ضرایب صعود بیش از 0.8  ماخ است. این نتایج نشان می دهد عملکرد این سیستم تا 40 درصد بهتر از نتایج بال های پروانه ای است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.