تلاش اخترشناسان برای کشف ابعادی ناپیدا از کهکشان راه شیری

منطقه اجتناب

اخترشناسان می گویند در منطقه‌ای از آسمان که مطالعه کمی بر روی آن انجام شده ممکن است یک شگفتی بزرگ پنهان شده باشد.

به گزارش تکناک، دانشمندانی که در دانشگاه ملی سان خوان در آرژانتین کار می کنند، به کاوش در ناحیه از فضا که “منطقه اجتناب” نامیده می شود، پرداخته اند تا آنچه به نظر می رسد یک خوشه کهکشانی جدید باشد را بیشتر بررسی کنند . البته، این یک خوشه کهکشانی جدید نیست بلکه ما قبلاً هرگز نتوانسته بودیم آن را ببینیم.

منطقه اجتناب (ZoA) ناحیه ای از فضا است است که توسط برآمدگی مرکزی کهکشان راه شیری از دید ما پنهان شده است. این منطقه بیش از حد از ستارگان، گاز و غبار متراکم است که و بین 10 تا 20 درصد از آسمان را تشکیل می‌دهد. این مقدار زیادی از کیهان محسوب می شود که از دید پنهان می ماند، اما فناوری که ما برای رصد جهان از آن استفاده می کنیم در حال پیشرفت و توسعه است.

اخترشناسان دانشگاه ملی سن خوان که بر روی بررسی VVV کار می کنند از تلسکوپ مرئی و فروسرخ رصدخانه جنوبی اروپا (VISTA) در شیلی برای پیگیری مطالعات قبلی که نشان می دهد ممکن است ساختار بزرگی در آنسوی ناحیه اجتناب وجود داشته باشد استفاده کردند. در حالی که نور مرئی به طور کامل توسط هسته راه شیری مسدود می شود، نور مادون قرمز با فرکانس پایین می تواند از آن عبور کند. این شبیه به این است که تلسکوپ فضایی جیمز وب می تواند ستاره های بیشتری را در ستون های آفرینش نسبت به هابل ببیند زیرا توانایی رصد نور مادون قرمز را دارد.

پنج کهکشان شناسایی شده در منطقه اجتنابی که به عقیده اخترشناسان، خوشه بزرگتری از کهکشان ها را نشان می دهند.

این تیم یک مطالعه پیش‌چاپ جدید این هفته در سرور Arxiv منتشر کرد که مشاهدات یک خوشه کهکشانی به نام VVVGCl-B J181435-381432 را نشان می‌دهد. بله، این نام خیلی جذاب نیست.

به گزارش Vice، پیش از این، درخشش مادون قرمز ثبت شده در بررسی VVV، منطقه ای با چگالی بیش از حد را در منطقه اجتناب پیشنهاد می کرد. این تیم به رهبری ستاره شناس دانیلا گالدیانو معتقد بود که این شواهدی از ساختاری فرا کهکشانی است که هنوز شناسایی نشده بود.

طبق این مطالعه، داده‌های جمع‌آوری‌شده با VISTA با آنچه دانشمندان برای مشاهدات نزدیک-به- فروسرخ خوشه‌های کهکشانی انتظار دارند، مطابقت دارد.

تاکنون، ما فقط دانش اندکی از آنچه واقعاً در طرف دیگر هسته کهکشانی راه شیری وجود دارد، داریم.

این تیم از تلسکوپ جنوبی جمینی (همچنین در شیلی) و آشکارساز مادون قرمز FLAMINGOS-2، استفاده کردند تا میزان تابش مادون قرمز 5 کهکشان احتمالی را اندازه‌گیری کنند.

این کهکشان ها تقریباً سه میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند. محققان فکر می‌کنند که این تنها بخشی از خوشه کامل کهکشانی پشت هسته مرکزی کهکشان راه شیری را نشان می‌دهد. در حالی که نتایج هنوز تایید نشده است، تیم های سراسر جهان بدون شک شروع به بررسی دقیق این منطقه از آسمان که قبلا نادیده گرفته شده بود خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.