10 ماده غذایی فوق العاده برای رشد موها

یک انتخاب وجود دارد که نقش مهمی در سلامت و رشد مو های شما ایفا می کند و آن هم چیزی نیست جز رژیم غذایی مناسب.

مانند بسیاری از ویژگی های فیزیکی، سلامت مو های ما نیز محصول عوامل بسیار متعددی است.

به گزارش تکناک، ژنتیک، محیط، استرس و موارد دیگر تعیین می کند که موهای ما چقدر سالم به نظر می رسند و چقدر خوب رشد می کنند.

شما می توانید برخی از این عوامل اما نه همه آن ها را کنترل کنید. یک انتخاب وجود دارد که نقش مهمی در سلامت و رشد مو های شما ایفا می کند و آن هم چیزی نیست جز رژیم غذایی.

چندین ماده مغذی با رشد موی سالم مرتبط هستند، از جمله پروتئین، ریبوفلاوین، بیوتین، ویتامین C، ویتامین A، اسیدهای چرب امگا 3 و آهن. شما می توانید میزان همه اینها را در بدن خود و با خوردن برخی از بهترین مواد غذایی به منظور رشد مو خود، افزایش دهید.

بیشتر بخوانید

در ادامه این مطلب ما به شما پیشنهاد می کنیم این 10 غذا را بخورید تا به رشد بهتر موهایتان کمک کنید.

بهترین کاری که می توانید برای رشد مو های خود انجام دهید این است که یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از انواع مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشید. مصرف مکمل ها نیز ممکن است در این راه کمک کننده باشند، اما به مراتب بهتر است که مواد مغذی لازم را به طور طبیعی دریافت کنید. اگر می‌خواهید روی مواد غذایی برای موهای سالم تمرکز کنید، در اینجا 10 مورد از بهترین‌ مواد غذایی آورده شده است.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی است و باید جزء اصلی رژیم غذایی سالم هر شخص باشد. این ماده بطور ویژه ای برای رشد مو مفید است زیرا سرشار از ویتامین های A و C همراه با دوز مناسب آهن است.

آهن به میزان زیادی برای رشد گلبول های قرمز نیز مهم است که به تامین اکسیژن در سراسر بدن شما کمک می کند. همچنین تاکنون مطالعات ریزش مو را با کمبود آهن مرتبط دانسته اند. در همین حال، ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می کند. ویتامین A نیز برای رشد سلولی حیاتی است، اگرچه مهم است که در این مورد زیاده روی نکنید زیرا در واقع زیاده روی در مصرف این ویتامین ها می تواند منجر به ریزش مو و مشکلات دیگر شود. به همین دلیل مصرف اسفناج به جای مصرف مکمل های گوناگون، منبع عالی این مواد مغذی است.

ماهی های چرب

بسیاری از متخصصان تغذیه از فواید ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی خال

خالی یا شاه ماهی خبر می دهند. این ماهی ها نه تنها منابع غنی پروتئین هستند، بلکه یک عنصر کلیدی در رشد مو نیز هستند و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند.

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و عملکرد سلولی حیاتی هستند و در برخی از مطالعات نشان دهده شده که با کاهش ریزش مو نیز مرتبط هستند. ویتامین D نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارد، اما برخی تحقیقات ارتباط بین کمبود ویتامین D و موهای کم‌رنگ بدن را نشان داده‌اند.

آووکادو

آووکادو یکی دیگر از مواد غذایی است که نشان داده شده که می تواند به رشد مو کمک کند. آووکادو نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند روغن زیتون و دانه است، بلکه منبع اصلی ویتامین E نیز هست.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. این ویتامین مانند ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها، می تواند از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت کند. تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر این ویتامین بر رشد مو مورد نیاز است، اما یک مطالعه نشان داد که در میان شرکت‌کنندگانی که مکمل ویتامین E مصرف می‌کردند، رشد مو به میزان 34.5 درصد افزایش داشته است.

تخم مرغ

تخم مرغ به عنوان یک منبع قوی از پروتئین به خوبی شناخته شده است. به طور خاص، تخم مرغ حاوی بیوتین است. بیوتین ویتامینی است که به تولید کراتین در بدن کمک می کند و کراتین پروتئینی است که برای رشد مو مهم است. دریافت بیوتین از منابع غذایی بسیار بهتر از مکمل‌ها است، زیرا مکمل‌ها اغلب حاوی مقادیر بیش از حد این ویتامین هستند.

ماست یونانی

ممکن است شما هم از دیدن ماست در لیست غذاهای مناسب برای رشد مو تعجب کنید، اما شک نکنید که ماست یونانی یکی از بهترین غذاها برای رشد مو است. به طور کلی، ماست منبع خوبی از پروتئین است. اما ماست یونانی  سرشار از پروتئین است و می تواند 20 گرم پروتئین را در یک وعده شامل شود. همچنین ماست یونانی شامل میزان مناسبی از روی که یک ماده معدنی است که با رشد مو مرتبط است، و ریبوفلاوین که یکی دیگر از ویتامین های کلیدی برای رشد سلولی است، می باشد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین به عنوان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی و به طور گسترده ای به عنوان یک “غذای فوق العاده ” مورد تحسین قرار می گیرد که باید جزء اصلی رژیم غذایی افراد باشد. به لطف غلظت بالای بتاکاروتن، سیب زمینی شیرین یک غذای عالی برای داشتن موهای سالم است. این به این دلیل است که بدن بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند، که قبلاً ما آن را به عنوان یک عنصر مهم برای رشد مو معرفی کرده ایم.

صدف

صدف یک انتخاب عالی برای تقویت رشد مو است. صدف ها مملو از روی هستند. روی یک ماده معدنی مهم است که از بسیاری از عملکردهای بدن پشتیبانی می کند. کمبود روی نه تنها با اختلالات پوستی متعدد بلکه با ریزش مو نیز مرتبط است. شواهد نشان می دهد که یکی از انواع ریزش مو، به نام تلوژن افلوویوم، ممکن است بطور ویژه ای با کمبود روی و ویتامین D مرتبط باشد.

دانه و آجیل

اگر به دنبال میان وعده های ساده برای داشتن موهای سالم هستید، دانه ها و آجیل ها می توانند گزینه فوق العاده ای باشند. دانه‌های کتان و چیا منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، در حالی که دانه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E و آهن هستند. تمام آجیل ها و دانه ها سرشار از پروتئین هستند که به رشد مو کمک می کند.

لوبیا و سایر حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، عدس و بادام زمینی نیز غذاهای عالی برای رشد مو هستند. آنها نه تنها مملو از پروتئین های گیاهی هستند، بلکه به عنوان منبع خوبی از سایر مواد مغذی کلیدی مانند روی، آهن و بیوتین نیز عمل می کنند. به عنوان مثال، یک فنجان لوبیا سیاه حاوی حدود 2 میلی گرم روی است، در حالی که 28 گرم بادام زمینی حاوی تقریبا 5 میلی گرم بیوتین است که هر دو حدود 10 تا 20 درصد از مصرف روزانه توصیه شده این مواد معدنی برای اکثر بزرگسالان را تامین می کند.

پرتقال

آخرین مورد لیست ما از بهترین مواد غذایی برای رشد مو، مرکبات هستند. پرتقال ها نیروگاه های ویتامین C هستند. همانطور که بالاتر ذکر شد، این ویتامین ضروری به بدن شما در جذب آهن کمک می کند، بنابراین حفظ میزان مناسب از آن در رژیم غذایی بسیار مهم است. خبر خوب این است که یک پرتقال متوسط حاوی کل مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای بزرگسالان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.