افزایش خطر ابتلا به سرطان با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده

به تازگی یک مطالعه بزرگ ارتباط بین مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده و خطر ابتلا به سرطان سر، گردن و مری را نشان داده است.

به گزارش تکناک، محققان کشف کردند که چاقی، که اغلب به دلیل خوردن بیش از حد این غذاها ایجاد می شود، عامل مهمی در ابتلا به سرطان های ذکر شده نیست. این یافته ها نیاز به بررسی عواملی غیر از چربی بدن را برای توضیح این ارتباط برجسته می کند.

غذاهای فوق فرآوری شده (UPFs) انرژی متراکم اما مواد مغذی کمی دارند. آنها معمولاً شامل مواد افزودنی و موادی هستند که معمولاً در آشپزی خانگی استفاده نمی شوند، مانند مواد نگهدارنده، امولسیفایرها، شیرین کننده ها و رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی. برخی از غذاهای فوق فرآوری عبارتند از بستنی، ژامبون، سوسیس، شیرینی، غلات صبحانه، بیسکویت و نوشیدنی های گازدار.

مصرف غذاهای فوق فرآوری شده با افزایش خطر چاقی مرتبط است

یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه بریستول ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و خطر ابتلا به سرطان سر، گردن و مری و اینکه آیا چاقی یکی از عوامل موثر است را بررسی کرده است.

فرناندا مورالس-برنشتاین، سرپرست و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: UPF ها در چندین مطالعه با اضافه وزن و افزایش چربی بدن مرتبط بوده اند.این منطقی است، زیرا آنها به طور کلی خوشمزه، راحت و ارزان هستند و منجر به مصرف وعده های زیاد و کالری بیش از حد می شوند. جالب بود که در مطالعه ما به نظر نمی رسد ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان دستگاه گوارش فوقانی تا حد زیادی با شاخص توده بدن و نسبت دور کمر به باسن توضیح داده شود.

مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، ارتباط مثبتی بین مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده و خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و آدنوکارسینوم مری که سرطانی است که در غدد ترشح کننده مخاط مری شروع می‌شود، نشان داد. محققان این مطالعه می خواستند این یافته ها را بیشتر بررسی کنند.

این مطالعه شامل 450111 شرکت کننده بودند که در مطالعه قبلی که با نام تحقیقات آینده نگر اروپایی در مورد سرطان و تغذیه (EPIC) شناخته می شد، شرکت داشتند. شرکت کنندگان در آن مطالعه از 10 کشور اروپایی شرکت کرده بودند و تقریباً 14 سال تحت نظر بودند. اکثر آنها در زمان برگزاری مطالعه 35 تا 69 سال سن داشتند و 70.8٪ زن بودند.

غذاهای فوق فرآوری شده مصرف شده توسط شرکت کنندگان عمدتاً از نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های شیرین غیر گازدار، محصولات لبنی فوق فرآوری شده، نان های فوق فرآوری شده و گوشت های فوق فرآوری شده تشکیل شده است. در طول مطالعه، 910 مورد سرطان سر و گردن و 215 مورد آدنوکارسینوم مری وجود داشت.

تجزیه و تحلیل نتایج مطالعه نشان داد که خوردن 10 درصد غذای فوق فرآوری شده،‌ با 23 درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و 24 درصد بیشتر خطر ابتلا به آدنوکارسینوم مری مرتبط است. افزایش چربی بدن تنها بخش کوچکی از ارتباط آماری بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و خطر ابتلا به این سرطان‌های به اصطلاح دستگاه گوارش فوقانی را توضیح می‌دهد.

محققان بر اساس یافته‌های خود در رابطه با افزایش چربی بدن، احتمال می‌دهند که مکانیسم‌های دیگری نیز دخیل باشند. به عنوان مثال، افزودن امولسیفایرها و شیرین کننده های مصنوعی که با افزایش خطر بیماری همراه بوده اند، و همچنین آلاینده های بسته بندی مواد غذایی و فرآیند تولید.

محققان هشدار می دهند که یافته های آنها ممکن است تحت تأثیر انواع خاصی از سوگیری قرار گیرد. مهمتر از همه، آنها ارتباط عجیبی بین افزایش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و خطر بالاتر مرگ تصادفی پیدا کردند.

جورج دیوی اسمیت، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: غذاهای فوق فرآوری شده به وضوح با بسیاری از پیامدهای نامطلوب برای سلامتی  مرتبط هستند، اما اینکه آیا آنها واقعاً این پیامدها را ایجاد می کنند یا اینکه آیا عوامل زمینه ای مانند رفتارهای کلی مرتبط با سلامت و موقعیت اجتماعی-اقتصادی مسئول این ارتباط هستند، هنوز مشخص نیست، زیرا ارتباط با مرگ های تصادفی توجه را جلب می کند.

با این حال، بر اساس این یافته ها که چربی بدن ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری شده و سرطان را توضیح نمی دهد، محققان پیشنهاد می کنند که تمرکز از اضافه وزن یا چاقی برداشته شود.

مورالس برنشتاین گفت: بعید است که تمركز صرفاً بر درمان كاهش وزن مانند سماگلوتید، به پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مرتبط با خوردن غذاهای فوق فرآوری شده كمك كند.

تحقیقات بیشتری برای شناسایی مکانیسم‌هایی غیر از چربی بدن برای تکرار یافته‌های

این مطالعه در مجله اروپایی تغذیه منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.