اندازه گیری میزان امگا 3 خون با روش جدید

اخیرا محققان روش راحت‌تری برای اندازه‌گیری میزان میزان امگا 3 خون که یک نشانگر زیستی مهم برای خطر ابتلا به برخی بیماری ها است، ابداع کرده‌اند.

به گزارش تکناک، این آزمایش سریعتر و ساده تر، دستیابی به اطلاعات مهم در مورد سلامت قلبی عروقی و مغزی را برای پزشکان آسان تر می کند.

اسیدهای چرب امگا 3 (omega-3 fatty acid : fatty acids with a double bond (C=C) at the third carbon atom from the end of the carbon chain) با فوایدی برای سلامتی مرتبط هستند، اما بدن ما به طور طبیعی به اندازه کافی آنها را تولید نمی کند، بنابراین باید آن را از آنچه می خوریم دریافت کنیم. دو اسید چرب امگا 3 کلیدی که ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) هستند را فقط می توان از منابع خاصی مانند ماهی های چرب و غذاهای دریایی، غذاهای غنی شده و مکمل ها به دست آورد.

شاخص امگا 3 (O3I) مجموع EPA و DHA موجود در غشای گلبول های قرمز خون است. این نشانگر جدید، بیماری های قلبی عروقی، مرگ ناگهانی قلبی، التهاب و اختلال عملکرد مغزی، مستقل از عوامل خطرناک سنتی است.

با این حال، آزمایش‌های موجود برای اندازه‌گیری O3I نیاز به گرفتن مقدار زیادی خون و کار آزمایشگاهی زمان‌بر و پیچیده برای تجزیه و تحلیل محتوای اسید چرب امگا 3 دارد. در نتیجه، اکثر پزشکان به طور معمول O3I را اندازه گیری نمی کنند. اکنون محققان دانشگاه مک مستر در کانادا آزمایش ساده‌تر و راحت‌تری برای این نشانگر زیستی مهم ایجاد کرده‌اند.

فیلیپ بریتز-مک کیبین، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: تست O3I  یک روش پیچیده است، بنابراین به‌رغم استفاده رایج از مکمل‌های ماهی و شواهد بالینی امیدوارکننده در مورد فواید سلامتی ناشی از تغذیه بهینه اسید چرب امگا 3، معمولاً برای غربالگری بیماران در دسترس نیست. این امر انجام آزمایشات معمول را بسیار راحت‌تر می‌کند، زیرا دوز و فرمول‌بندی محصول در ترکیب دقیق اسیدهای چرب امگا 3 بسیار متفاوت است.

محققان از روش طیف سنجی جرمی الکتروفورز مویرگی تزریقی-غیرآبی چند بخش MSI-NACE-MS برای شناسایی فسفولیپیدهای در گردش، به ویژه فسفاتیدیل کولین ها (PCs)، به عنوان نشانگرهای زیستی جایگزین O3I استفاده کردند.  MSI-NACE-   MS  نتایج سریع‌تری ارائه می‌دهد و فقط به حجم کمی از خون نیاز دارد.

در مطالعه، شرکت کنندگان به میزان سه تا پنج گرم روغن ماهی، EPA یا DHA در روز مصرف کردند. پژوهشگران متوجه شدند که غلظت سرم یا پلاسمای این دو فسفولیپید محیطی بیشترین همبستگی را با O3I دارند، که تغییرات محلی در سلول‌های قرمز خون پس از دریافت مکمل‌ها به مدت حداقل 28 روز را نشان می‌دهند. در آزمایش‌ها بر روی روغن ماهی با دوز بالا و فقط EPA، PC (16:0_20:5) فسفولیپید پاسخ‌دهنده‌تر بود، در حالی که PC (16:0_22:6) اختصاص به مکمل های DHA دارد. محققان متوجه شدند که جمع هر دو فسفولیپید در نمونه‌های خون یا پلاسمای ناشتا پس از استفاده از روغن ماهي و EPA و DHA به صورت جداگانه با O3I همبستگی مثبت دارد.

به طور کلی، DHA  در بهبود O3I در نمونه مورد مطالعه در مقایسه با EPA موثرتر بود.

بریتز مک کیبین گفت: به طور کلی، اگر O3I کمتر از 4 درصد دارید، ممکن است خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری قلبی عروقی داشته باشید. برعکس، افرادی که O3I بالای 8 درصد دارند، خطر کمتری برای ابتلا به چنین بیماری هایی دارند. اما از آنجایی که O31 یک عامل خطرناک قابل تغییر است، می توانید آن را از طریق رژیم غذایی تغییر دهید.

نشانگرهای زیستی تازه کشف شده O3I مطالعه اسیدهای چرب امگا 3 را از منظر سلامت جمعیت آسان تر می کند.

بریتز مک کیبین گفت: با اندازه گیری مستقیم تنها دو نشانگر زیستی خاص در یک نمونه خون، ما می توانیم به سرعت شاخص امگا 3 را بدون پروتکل های زمان بر و پرهزینه، قبل از تجزیه و تحلیل ارزیابی کنیم.

محققان در مرحله بعدی روی شناسایی نشانگرهای موجود در ادرار کار خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.