تاثیرات روانی مخرب ممنوعیت تلفن همراه بر نوجوانان

کارشناسان دانشگاه براک می‌گویند در حالی که ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در کلاس‌های درس به‌طور موقت آنها را از دسترس دانش‌آموزان دور می‌کند، اما این اقدام کمک چندانی به سلامت روان نوجوانان نخواهد کرد.

به گزارش تکناک، نائومی اندروز از دپارتمان مطالعات کودک و نوجوان می‌گوید در حالی که محدود کردن استفاده از تلفن همراه در مدارس ممکن است حواس‌پرتی‌های کلاس را کاهش دهد، اما به بسیاری از مشکلات اساسی که بر سلامت روان کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارد، رسیدگی نمی‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد تمرکز بر یک ممنوعیت و سپس اجرای آن باشد و بیشتر مجازات ها و عواقب عدم پایبندی به این خط مشی مهم است، اما این اقدامات به سلامت روان نوجوانان آسیب می‌زند. صرفاً ممنوعیت تلفن‌های همراه همه مشکلات را برطرف نمی‌کند و همچنین اجرای مجازات‌هایی برای دانش‌آموزانی که پایبند نیستند مشکلی را حل نخواهد کرد.

اندروز همچنین می‌گوید: قلدری آنلاین به دلایل زیادی این امکان را دارد که مشکل‌سازتر از قلدری حضوری باشد. با این حال، بین آزار و اذیت سایبری و قلدری حضوری همپوشانی وجود دارد، بنابراین قلدری علیرغم دسترسی نداشتن به تلفن همراه در کلاس درس ادامه پیدا می‌کند و بعد از مدرسه یا سایر دستگاه‌ها ادامه خواهد یافت.

برای اندروز، نکته کلیدی “تمرکز بر ایجاد روابط سالم بین همسالان” است.

او می‌گوید: باید توجه بیشتری به علل زمینه‌ای این مسائل و حمایت از دانش‌آموزان در دستیابی به کارهای حیاتی مانند مهارت‌های یادگیری اجتماعی-عاطفی، سواد رسانه‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی شود.

پروفسور دیوید هاچیسون از دپارتمان مطالعات آموزشی براک می‌گوید: والدین، معلمان و ارائه‌دهندگان خدمات اجتماعی همگی نقش مهمی در حمایت از سلامت روان جوانان دارند اما در مرکز این گفتگو باید خود جوانان باشند.

هاچیسون می‌گوید: نوجوانان باید بخشی از گفتگو درباره تأثیرات استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه بر زندگی شخصی آنها باشند.

او می‌گوید: مدرسه‌ها باید برای ایجاد فضاهای امن برای دانش‌آموزان تلاش کنند تا در مورد چگونگی تلاقی استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه با هویت اجتماعی و احساس ارزشمندی آنها بحث کنند.

او معتقد است که مدارس می‌توانند به عنوان فضاهای اجتماعی مشترک برای معلمان و دانش‌آموزان دبیرستانی عمل کنند تا درباره دلایل ممنوعیت تلفن همراه، اهداف آن و مزایا و معایب چنین دستوری صحبت کنند.

هاچیسون می‌گوید: علاوه بر استفاده از تلفن همراه، استرس‌های دوران پس از همه‌گیری ویروس کرونا نیز نقش مهمی در مشکلات سلامت روانی نوجوانان دارد. ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در مدارس راه‌حلی برای همه مشکلات روانی نیست که بسیاری از نوجوانان با آن مواجه هستند.

او می افزاید: برای کودکان خردسال، تعامل معنادار با موارد فیزیکی در دنیای واقعی از جمله طبیعت، کلید یک رشد سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.