خوش بینی می تواند منجر به تصمیمات غلط شود

تحقیقات دانشگاه باث نشان می‌دهد خوش بینی که اغلب به عنوان راهی به سوی شادی، سلامتی و زندگی طولانی‌تر شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری ضعیف شود.

به گزارش تکناک، بر اساس این مطالعه افرادی که توانایی ذهنی بالایی دارند، تمایل دارند در انتظارات خود نسبت به آینده واقع بین‌تر و حتی بدبین‌تر باشند.

دکتر کریس داوسون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: پیش‌بینی آینده با دقت دشوار است و به همین دلیل، ممکن است انتظار داشته باشیم کسانی که توانایی ذهنی پایینی دارند، اشتباهات بیشتری در قضاوت‌ها، بدبینی و خوش‌بینی مرتکب شوند. اما در تحقیق ما مشخص شد که توانایی ذهنی پایین‌تر منجر به تعصبات خودپسندانه‌تر می‌شود و در واقع افرادی که توانایی‌های ذهنی پایین‌تری دارند، اساساً خود را تا حدی فریب می‌دهند.

این یافته نشان می‌دهد که در حالی که انسان‌ها به دلیل تکامل همواره منتظر به‌دست آوردن بهترین نتایج هستند، افراد با توانایی ذهنی بالاتر قادر هستند که این انتظار خودکار را در مواقع تصمیمات مهم نادیده بگیرند.

دکتر داوسون افزود: افرادی که بر باورهای خود بیش از حد خوش‌بین هستند، تصمیم‌های ضعیفی را اتخاذ می‌کنند و این تصمیم‌گیری‌ها نتایج بدتری نسبت به باورهای واقع بینانه به همراه خواهند داشت.

ریسک‌های مالی مرتبط با خوش بینی

تصمیم‌گیری‌ در مورد مسائل مالی عمده مانند اشتغال، سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز و هر انتخابی که شامل ریسک و عدم اطمینان باشد، به‌طرز شگفت‌آوری مستعد این تأثیر خواهد بود و پیامدهای جدی برای افراد به همراه خواهد داشت.

انتظارات مالی غیرواقع بینانه و خوش‌بینانه می‌تواند منجر به ولخرجی و بدهی و همچنین پس انداز ناکافی شود. همچنین این باور غلط می‌تواند منجر به ورود بیش از حد به کسب و کار و شکست‌های بعدی شود. شانس شروع یک کسب و کار موفق بسیار کم است، اما خوشبین‌ها همیشه فکر می‌کنند که شانسی دارند و کسب و کارهایی را راه اندازی می کنند که سرنوشت آنها شکست است.

روش مطالعه و نتیجه‌گیری

این مطالعه داده‌های یک نظرسنجی در بریتانیا از بیش از 36000 خانوار را انتخاب کرد و انتظارات مردم از رفاه مالی را بررسی کرد و آنها را با نتایج مالی واقعی آنها مقایسه کرد. این تحقیق نشان داد که افرادی که توانایی ذهنی بالاتری داشتند، 22 درصد افزایش در احتمال واقع‌گرایی و 35 درصد کاهش در احتمال خوش‌بینی افراطی را تجربه کردند.

مشکل برنامه‌ریزی برای مثبت اندیشی این است که می‌تواند بر کیفیت تصمیم‌گیری ما تأثیر منفی بگذارد، به ویژه زمانی که مجبور به تصمیم‌گیری‌های جدی هستیم. ما باید بتوانیم بر این خوش‌بینی افراطی غلبه کنیم و این تحقیق نشان می‌دهد که افرادی که توانایی ذهنی بالایی دارند، بهتر از آنهایی که توانایی ذهنی پایینی دارند این مسئله را مدیریت می‌کنند.

خوش بینی غیرواقع‌گرایانه یکی از فراگیرترین ویژگی‌های انسانی است و تحقیقات نشان داده است که مردم به طور مداوم نکات منفی را دست کم می‌گیرند و نکات مثبت را برجسته می‌کنند. مفهوم تفکر مثبت تقریباً بدون تردید در همه‌ی فرهنگ‌ها گنجانده شده است و بازنگری این باور، بسیار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.