داروی ضد افسردگی با تاثیر فوری‌ ساخته شد

داروی ضد افسردگی

بر اساس یک مطالعه جدید، یک ترکیب مولکولی کوچک جدید که تحریک نورون های سروتونرژیک را تنظیم می کند، دارای اثر ضد افسردگی سریع است.

به گزارش تک ناک، نتایج راه را برای توسعه دسته جدید درمان‌های اختلال افسردگی شدید (MDD) و سایر اختلالات خلقی که درمان آنها دشوار است، هموار می‌کند.

اختلال افسردگی (mental depression : state of low mood and aversion to activity, which can affect a person’s thoughts, behavior, motivation, feelings, and sense of well-being) شدید از شایع ترین اختلالات روانی است که صدها میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

اکثر داروهای ضد افسردگی امروزی ناقل سروتونین (SERT) را هدف قرار می دهند. اما این داروها محدود هستند. اثربخشی داروهای ضدافسردگی هدفمند SERT نه تنها تا 4 هفته طول می کشد، بلکه ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله خودکشی نیز داشته باشد و تنها درصد کمی از افراد پس از مصرف‌ این داروها ، بهبود می یابند.

در حالی که کتامین به عنوان یک جایگزین در نظر گرفته شده است، خواص بالقوه اعتیادآور آن و همچنین خطر ابتلا به اختلال اسکیزوفرنی را به‌همراه دارد.در نتیجه، نیاز به ترکیبات ضد افسردگی جدید و سریع الاثر و با هدف عدم بروز اشکالات جدی وجود دارد.

در اینجا، نان سان و همکارانش یکی از این راه حل ها را ارائه کرده‌اند. سان و تیمش یک داروی ضد افسردگی (حالت خلقی و روحی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی و بی‌انگیزگی) سریع طراحی کردند که با اختلال در تعامل بین SERT و نیتریک اکسید سنتاز عصبی (nNOS) عمل می کند.

نویسندگان دریافتند جدا کردن SERT از nNOS در مغز موش باعث کاهش سروتونین بین سلولی در ناحیه ای از مغز به نام هسته رافه پشتی می شود.

این عملکرد موجب افزایش فعالیت نورون سروتونرژیک در این ناحیه و به طور چشمگیری افزایش ترشح سروتونین در قشر پیش پیشانی داخلی می‌شود. بر اساس یافته ها، در نتیجه این روش منجر به اثر ضد افسردگی سریع در مدل موش MDD می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.