رابطه اختلال ریتم شبانه روزی بدن با ابتلا به سرطان

بنا براعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نتیجه یافته‌های مبتنی بر جمعیت و آزمایش ها نشان می دهد اختلال در ریتم شبانه روزی با احتمال ابتلا به سرطان مرتبط است.

بنا براعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نتیجه یافته‌های مبتنی بر جمعیت و آزمایش ها نشان می دهد اختلال در ریتم شبانه روزی با احتمال ابتلا به سرطان مرتبط است.

به گزارش تک ناک، یک ارتباط مولکولی مهم بین رشد تومور ریه و اختلال در ریتم شبانه روزی توسط دانشمندان کشف شده است. این کشف در مقاله جدیدی توسط محققان موسسه سرطان ویلموت ارائه شده که توسط موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا رهبری می شود.

ریتم شبانه روزی بدن که گاهی اوقات «ساعت بیولوژیکی» نامیده می شود، فرآیندهای سلولی هستند که چرخه خواب و بیداری را کنترل می کنند. جت لگ، خوردن میان وعده در شب، کمبود خواب یا برنامه کاری نامنظم می تواند باعث اختلال ریتم شبانه روزی بدن شود.

آخرین مطالعه منتشر شده در مجله با ضریب تاثیر بالای  Science Advances، توضیح می‌دهد که وقتی ساعت شبانه‌روزی از مسیر خارج می‌شود، ژن دخیل در سرطان به نام HSF1 را درگیر می‌کند که می‌تواند تومورهای ریه را تحریک کند. به صورت کلی ریه ها تحت کنترل شدید ریتم های نرمال شبانه روزی در بدن هستند و به نظر می رسد که تا حدی  در برابر اختلال ساعت بیولوژیکی آسیب پذیر باشند.

مقاله تحقیقاتی ذکر شده نقش سیگنال دهی HSF1 را در موش های آزمایشگاهی شرح میدهد. این مکانیسم که پیش از این ناشناخته بود ممکن است تشکیل تومور را در پاسخ به اختلال ریتم توضیح دهد.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که ممکن است بتوان HSF1 را با درمان دارویی هدف قرار داد تا از ابتلا به سرطان در میان افرادی که ریتم‌های شبانه‌روزیشان اغلب دچار اختلال است، جلوگیری شود.

دکتر برایان آلتمن، استادیار ژنتیک زیست پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر و یکی از اعضای هیئت علمی ویلموت، گفت: اگرچه این مطالعه بر روی موش ها انجام شد، اما داده های دیگر اختلال شبانه روزی را به تومورهای انسانی مرتبط می کند.

او گفت: همه چیز در یک جهت است. او خاطرنشان کرد که در این مورد، زمانی که ساعت شبانه روزی در موش‌ها به دلیل خواب نامنظم مختل می‌شود، برای افرادی که در شیفت‌های شب یا برنامه‌های چرخشی کار می‌کنند، پیامدها بسیار مرتبط است.

سهم اصلی آلتمن در این مطالعه ارائه دانش یک روش علمی برای ارزیابی نحوه رفتار ساعت شبانه روزی در بافت ها بود. تیم اسکریپس پس از دیدن ارائه‌ای که او در یک نشست علمی در دانشگاه وندربیلت که درمورد استفاده از این تکنیک در سال 2018  توسط  دکتر جاکوب هیگی ابداع شداست، برای همکاری با آلتمن تماس گرفتند. آلتمن و آزمایشگاهش چندین سال است که بر روی ریتم های شبانه روزی و ارتباط با سرطان تمرکز کرده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.