آیا کسی وجود دارد که واقعا سالم باشد؟

یک مطالعه جامع نشان داد که تقریباً همه می توانند سلامت خود را بهبود ببخشند چرا که ارتباط بین عوامل خطرناک دخیل در سبک زندگی و میزان مرگ و میر در طول زمان تغییر کرده است.

به گزارش تکناک، علیرغم پیدایش کمپین های قدرتمند برای کاهش میزان سیگار کشیدن، خطر مرگ و میر برای افراد سیگاری افزایش یافته است.

در همین حال، چاقی و دیابت شایع‌تر شده‌اند، اما خطرات مرتبط با آن ها کاهش یافته است که همین موضوع اثربخشی درمان‌های جدید را نشان می دهد. مطالعه انجام شده به افزایش خطر مرگ و میر مرتبط با افرادی که تحصیلات خود را تکمیل نکردند هم می پردازد.

این تحقیق که اخیراً در مجله  PLOS One منتشر شده است، اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی در ایالات متحده را از سال‌های 1988 تا 1994 و 1999 تا 2014 مورد بررسی قرار داد و احتمال مرگ و میر به مدت پنج سال را در افراد 20 ساله یا بالاتر بررسی کرد.

تیم تحقیقاتی 19 عامل خطرناک مختلف را بررسی کردند و سپس داده ها را برای سن، جنسیت، میزان چاقی و نژاد افراد تنظیم کردند. چیزی که آنها به طور کلی متوجه شدند این بود که کمتر از سه درصد از افراد، هیچ یک از عوامل خطرناک را نداشتند.

اگرچه تحقیقات قبلی عوامل خطرناک را به خوبی ثبت کرده است، اما آنچه که کمتر به آن پرداخته شده بود، رابطه بین خطرات مختلف و احتمال مرگ و میر در طول زمان بود. محققان متوجه شدند که این رابطه گاهی اوقات می تواند متناقض باشد.

برای مثال، میزان سیگار کشیدن که مدت‌ها بود با بیماری هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت مرتبط بوده است، به دلیل پیدایش کمپین‌های قوی سلامت عمومی کاهش یافته است. با این حال، خطر کلی سیگاری بودن با گذشت زمان افزایش یافته است.

اگر به تحقیقات انجام شده در مورد سرطان نگاه کنید، به طور کلی بودجه زیادی وجود دارد، اما به طور خاص مثلا در مورد سرطان ریه، به نظر می رسد که به دلیل سهل انگاری و در نتیجه بودجه کمتر، تحقیقات کمتری صورت گرفته است. زمانی که به خطر مرگ و میر مرتبط با سرطان ریه نسبت به سایر سرطان های رایج نگاه می کنید، متوجه می شوید که میزان سرطان ریه بسیار زیاد است.

حوزه اصلی این تحقیق چاقی بود و محققان متوجه شدند که اگرچه شیوع چاقی افزایش یافته است، اما خطرات ناشی از آن کاهش یافته است.

افراد مبتلا به چاقی هر روز بیشتر و بیشتر می شوند، اما در واقع امروزه چاقی منجر به مرگ و میر بیشتر در طول زمان نمی شود.

برخی دیگر از مواردی که در این تحقیق ثابت شدند عبارتند از:

  • میزان دیابت و فشار خون بالا در طول زمان افزایش یافته است، اما خطرات ناشی از آن ها، کاهش یافته است.
  • امروزه افراد بیشتری ورزش نمی کنند و این موضوع در حال حاضر نتایجی بدتر از گذشته دارد.
  • مصرف داروهای سلامت روان در دهه 1980 عامل خطرناک مهمی نبود، اما در مجموعه داده های بعدی با افزایش مرگ و میر همراه بود.
  • ناکامی در اتمام تحصیلات با خطرات سلامتی همراه است، در حالی که در دهه 1980 چنین نبود.

درست است که این تحقیق نشان می‌دهد که تقریباً همه ما در مورد عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، ورزش، سیگار کشیدن، الکل و مصرف مواد مخدر جای پیشرفت داریم، اما عواملی وجود دارند که خارج از کنترل فردی بسیاری از افراد هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.