شناسایی یک رفتار عجیب در ویروس ها

به تازگی دانشمندان کشف کرده‌اند که ویروس‌ها می‌توانند به ویروس‌های دیگر بچسبند تا ژن‌های خود را به سلول‌های میزبان وارد کنند.

به گزارش تکناک، ویروس‌ها، سلول‌های ارگانیسم‌های میزبان مانند حیوانات، گیاهان و حتی باکتری‌ها را آلوده می‌کنند، اما قبلاً هرگز دیده نشده بود که ویروس‌ها خود را به صورت فیزیکی به ویروس‌های دیگر متصل کنند.

نزدیک ترین رابطه بین ویروس (virus : non-cellular, submicroscopic infectious agent that replicates only inside the living cells of an organism) های کمک کننده و ویروس‌ های اقماری است، جایی که دومی برای زنده ماندن به کمک اولی نیاز دارد. معمولاً روابط بین این دو ویروس،‌ به معنای نزدیک ماندن در کنار یکدیگر است، اما در مطالعه ای جدید، دانشمندان ویروس‌ های اقماری را شناسایی کرده‌اند که به طور مداوم به کمک‌کنندگان خود می‌چسبند.

این کشف به عنوان بخشی از یک پروژه معمولی در مقطع کارشناسی آغاز شد که در آن باکتریوفاژها که ویروس‌ هایی هستند که باکتری ها را آلوده می کنند،‌ از نمونه های محیطی جدا شده و برای تعیین توالی به آزمایشگاه ها فرستاده می شوند.

در یک نمونه، DNA  یک ویروس مورد انتظار به نام MindFlayer، پیدا شد، اما تجزیه و تحلیل، آلودگی به DNA ناشناخته را گزارش کرد. آزمایش های مکرر همان نتایج را نشان داد.

برای اینکه محققان بفهمند چه اتفاقی می افتد، نمونه ها را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) بررسی کردند. در کمال تعجب آنها متوجه شدند که فاژ MindFlayer که یک ویروس اقماری کوچک است، (به نام MiniFlayer) به گردن خود متصل است و این فقط یک اتفاق نبود زیرا 80 درصد از فاژهای مشاهده شده، یک فاژ اقماری متصل داشتند. حتی در میان آنهایی که در آن زمان فاژ اقماری نداشتند، برخی از آنها هنوز پیچک‌هایی داشتند که نشان می‌داد در گذشته به آن‌ها متصل بوده‌اند.

تاگید دکاروالیو، نویسنده اول این مطالعه گفت: هیچ کس تا به حال ندیده است که یک باکتریوفاژ یا هر ویروس‌ دیگری به ویروس‌ دیگری متصل شود.

پس از کشف، تیم تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل ژنوم، ویروس‌اقماری و ویروس های کمکی و همچنین میزبان بررسی کردند. آنها کشف کردند که برخلاف سایر ویروس‌ های اقماری شناخته شده، MiniFlayer  ژنی را که به ادغام آن در DNA میزبان کمک می‌کند، از دست داده است. این بدان معناست که باید در نزدیکی کمک کننده خود یعنی MindFlayer، بماند تا بتواند در سلول میزبان تکثیر شود.

ایوان اریل، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: الحاقی که ما مشاهده کردیم کاملاً منطقی بود، زیرا در غیر این صورت، چگونه می توان تضمین کرد که ویروس ها همزمان وارد سلول می شوند؟

تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا این توضیح درستی برای مکانیسم است و اینکه چقدر ممکن است در بین سایر ویروس ها رایج باشد، انجام خواهد شد.

این تحقیق در مجله انجمن بین المللی محیط زیست میکروبی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.